Dikke Bertha wordt 20 jaar

Auteur: , 74 Reacties

Dikke Bertha, vette Franz, corpulente Claus, forse Fritzl, opgezwollen zwijn, logge Ludwig, gezette Greta, holle bolle Heinrich. Echt alles heeft deze German Chubby over zich heen gehad sinds 20 jaar geleden de eerste foto’s aan het volk werden getoond. Al leek het meer op een zwangere walvis dan op een verse borreling.

Helaas voor Mercedes vond het publiek dit ook. Het model verkocht aanzienlijk slechter dan z’n voorganger. Te dik, te duur, te veel van het goede. Wat de Duitsers bewoog om zo’n ontzettende mammoettanker op de openbare weg los te laten is niet helemaal duidelijk. Wellicht stonden de cad-cam-proggie’s per ongeluk nog op 120% toen het spul werd doorgeseind naar de productionsführer. Misschien herleefde (heel even) de megalomane grootheidswaanzin. Of maakte men gebruik van een afgekeurd ontwerp van de LKW-abteilung. Geen idee, maar slim was het niet. Wel de eerste auto met analoge parkeersensoren: bij het inschakelen van de achteruit schoven er twee pinnetjes uit de uiterste hoeken van de koets, zodat de bestuurder kon zien waar het schier-oneindige slagschip ophield. Dit alles exact 20 jaar terug dus. Nou, vooruit, één keer dan: hiep hiep hiep…



74 reacties

martinusgerhardus
Heerlijke youngtimer.
Groot statig en comfortabel.
DIT is de dikste mercedes OOIT!
@besaram:
indeed :D
dubbel glas, zoals hier al verteld wordt, de parksensoren, dual climat control, etc.
was echt wel vooruit op zijn zijn tijd.
en ik vind m mooi als je er de juiste wielen onder zet!
De Helmut Kohl onder de mb’s
@donzobar: haha, mooie observatie
Lijkt me wel best dat er bijgezet wordt over welk model dit gaat.Niet iedereen gaat doorhebben dat dit over een S-klasse gaat…
@SimonMc: Staat nochtans op de nummerplaat. En anders kunnen ze de tag W140 eens googelen.
@Esprit_de_Flandre: Die S staat voor Stuttgart. Niet voor S-klasse.

En de W140 was een zalige auto. De laatste echte Mercedes. In tegenstelling tot de ronde, “onmercedesachtige”, van mindere kwaliteit zijnde wagens die later gemaakt werden (hoewel vele mooi zijn en de kwaliteit eind jaren 2000 terug kwam).
@mercedesfan: S voor Stuttgart? Oeps! Tja, iemand met de naam mercedesfan zal ik maar gewoon geloven zeker als het over MB gaat ;)
Prachtige auto. Silverster Stallone had de V12.
@Broodje_aap: Arnold Schwarzenegger ook, en die van hem staat nu in het Mercedes Museum.
http://i98.photobucket.com/albums/l263/CLR-GTR/Mercedes%20Museum/SDC10203.jpg
Ze worden nog steeds veel gebruikt in Afrika enzo om hooggeplaatsten figuren in te vervoeren. Het vorige model ook overigens.
@dw: Je bedoelt dat de gepantserde exemplaren nog rondrijden?

Het is inderdaad een walvis van een auto, maar wel een mooie. Een echte Mercedes Benz met een hoop jaren negentig zakelijkheid. En de S600 was natuurlijk ook behoorlijk gaaf in 1990 om de 750i(L) van repliek te dienen. Audi had volgens mij enkel een luxe V8 in de aanbieding.
@autodelta .. gefeliciteerd boef .. leuk/grappig geschreven ..
@lincoln:
Hij mist er nogal wat:

Rubberen robbie, Soepele Simon, Krakende Casper.
prachtig
alleen die achteruitkijkspiegel is zo lelijk
Ah, de laatste S-klasse die nog de toppunt-uitstraling had die de Maybach nadien overgenomen heeft. Geen mooie wagen, maar wel erg staats. Het was ook de eerste auto met navigatiesysteem als ik me niet vergis!
the-budel-guy
pracht ding okal vind ik het model hierna mooier
Dikste Mercedes ooit! Moest deze met CDI-motoren geleverd zijn op het einde van zijn bestaan, zou ik zeer hard overwegen om mij zo’n occasie aan te schaffen. Ook prachtig wat je met enkele aanpassingen kan bereiken: http://www.youtube.com/watch?v=qDQAiXGqpqQ
Klassiek stukje Top Gear: http://www.youtube.com/watch?v=dbaDSgR7o3A
@G. de Groot: Wat een lekkere afro had die vent toen zeg. ;) Je ziet wel hoe hij door de jaren in zijn vak gegroeid is, af en toe komt hij nog over alsof hij het opleest. Dat gevoel heb ik tegenwoordig echt niet meer.
martinusgerhardus
@G. de Groot: Met de presentatie vaardigheden zijn ook de kilootjes erbij gekomen.
W140 Rules!
Staat bekend als de Mercedes met de slechtste diesel ooit.
Na 100000km waren ze lam gereden.
Begrijp wel dat mensen dit te dik vonden. De W126, die hem voorafgaat, was veel slanker en eleganter.

Voor zij die niet goed weten waarover het hier gaat: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W140

En wat ik bedoel: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W126
@autodelta: Wat extra foto’s hadden wel gemogen…
@Esprit_de_Flandre: ze staan er inmiddels bij!
@autodelta;

Bedoel je “boreling”, i.p.v. “borreling”… ;)

Verder is je artikel idd. leuk geschreven…
Als je over een auto schrijft is het wel zo normaal om de naam eens te roepen. Verder boeit het me niet veel. Geen mooie auto en elke auto wordt wel eens 10/20/30 jaar..
Ik ken betere auto’s die 20 zijn geworden. En hij zal wel vreselijk rijden. Een 750li rijdt beter, oogt beter en is waarschijnlijk ook nog iets zuiniger. Hij is alleen iets minder comfortabel, daar bedoel ik mee dat hij wat minder deint.
De ‘Kathedraal’. Staat nog steeds op mijn lijstje. Helaas geen CDI motoren. De 3.5 turbodiesel was wat pech gevoelig (designfout van erbij geplakte cylinder?).
@Alpinaa… Hij zal wel vreselijk rijden, dit betekent dat je er nog nooit mee gereden hebt, hoe kun je dan de conclusie trekken dat de Beemer beter is?? Zeg gewoon dat je persoonlijke voorkeur bij BMW ligt….
…hoera?
Een Amerikaanse uitvoering (dus met kleine platen), verlaging, all black.. Als S600! Echt dik spul dus.
Der Helmut ! Nice…en belachelijk lelijk, óók in die tijd !….enige grappige was die achteruit-rijd antenne’s uit de kofferbaakklep…
dit was een auto waar je toen der tijd echt ontzag voor had, toen keek je nog tegen een mercedes rijder op ;)
Deze auto was zo goed, dat in het magazijn geen onderdelen waren. De beste ooit! (Ja ja ik werkte in een MB magazijn)
@audicoupe84:
dat is dom, als je een aanrijding had moest je wachten tot je onderdelen gemaakt werden ofzo?
@captain: Niet dom, een magazijn voorraad is gebaseerd op verkoop/omzet. Bij MB worden in Duitsland bestelde onderdelen de volgende dag geleverd. Maar de MB dealers zijn ook niet rijk geworden van de onderdelen van deze auto’s. Zoals gezegd gaat er weinig defect van dit type.
@audicoupe84:
Ahja als het inderdaad zo vlotjes geregeld werd dan is het wel goed gezien :) aan een te grote stock heeft niemand iets, kost enkel geld en ruimte.
@captain: Xenon is pas in de opvolger (w220) gekomen.
@audicoupe84: Werden ze trouwens met xenon geleverd? Pas in 1996 toch?
the-budel-guy
Wat een F A N T A S T I C S H E (excuus) auto is dit toch.
@Gerard: M’n voorkeur ligt bij een auto die fatsoenlijk rijdt. Het klopt idd dat ik niet weet hoe de Merc rijdt, maar gezien het uiterlijk van de S kan ik dat wel raden.
@Alpinaa:

Knap dat jij aan het uiterlijk van een auto kunt zien, dat deze niet zo fijn rijdt?!? :roll:
Geil ding!

http://www.autoblog.nl/gallery/Mercedes/S-klasse_W140/Mercedes_S-klasse_W140_13.jpg
@robbie:

Ubergeil, deze is toch van de Paus niet?

Zijn nooit standaard (of in grote oplage) gemaakt ofwel?
@Hupke: volgens mij ook. Zal er idd maar 1tje van gemaakt zijn.
@robbie:
Ja wilde net gaan zeggen dat het me best saai lijkt, zo achterin op 1 stoeltje.
Misschien inderdaad voor de paus, en aan de zijkant wat kindertjes ofzo. *grapje*
antihoofthooft
Een s600 koop je tegenwoordig voor nog geen 6000 euro. Dat moet een droom zijn, (totdat je de lasten op de bord krijgen uiteraard)

Het was trouwens ook de bedoeling dat deze mercedes minder goed zou verkopen dan de voorganger (w126) volgens mercedes was de w126 te goedkoop voor een S-klasse, en ze verkochten er eigenlijk te veel voor een S-klasse. deze w140 is dus express duurder gemaakt zodat hij minder zou verkopen. En dan krijg je dus de (naar verhouding) duurste S klasse ooit.
@antihoofthooft: Je hebt inderdaad S600 voor 6k, maar die zijn vaak niet goed onderhouden. Voor een goed exemplaar betaal je zo 13k.
Eerlijk is eerlijk, Mercedes gaat hard vooruit.

Want die dingen zijn écht niet om aan te zien.
Mijn broer had zo een 600SEL.
Wat een boot, hij heeft het er nu nog altijd over.

Normaal zeg ik dit niet, maar het dikke meisje mag er in dit geval wel zijn ;)
autoblogger -niet dus-
een geliefd auto bij afrikaanse, arabische en zuid amerikaanse diplomaten, dictators, en gangsters.

zeker een dikke waggie

-edit: verzin eens een eigen naam ofzo-
Ik weet niet meer precies welke oud-oom van me het was maar eentje had er zo een toen ik nog een (heel klein) kind was. En dat was toch dag en nacht verschil met de Ford Sierra’s, rovers en saabs waarin ik dagelijks vervoerd werd.
Iedereen vind ze zooo mooi , waarom zie ik ze dan haast nooit meer rondrijden ??
Volgens mij rijden niet alleen hooggeplaatste afrikanen erin maar de rest ook.
@Rob USA:

yep .. net als Lancia ..
zijn autobloggers ook zo mee begaan ..
Dit is zonder twijfel mijn lievelings Merc. Graag de Amerikaanse S600, helemaal standaard in het zwart. In Rusland zag je mega veel van deze Sjes. Als je het toen gemaakt had, kocht je een S. Mijn oom had in 1997 een Mercedes S500 in het goud, ook US-uitvering. Geweldig!
Ik heb dit altijd wel een fraaie Benz gevonden, wel groot maar toch ook wel weer ingetogen qua design. Het enige wat ik nooit echt fraai heb gevonden is de positie van de middelste ventilatieroosters tov de middenconsole. Verder geen aanmerkingen. Die antennetjes voor parkeren zijn natuurlijk uberhip :D
Blijft indrukwekkend! Mijn oom had deze in 1995, ik mocht als 5-jarig jochie meerijden. Heeft destijds echt enorme indruk op me gemaakt! Niet mooi, wel cool!
De W140 is een van de beste auto’s in de geschiedenis van de Automobiel. Zijn bouwkwaliteit, zijn prestaties en het gevoel wat deze auto je geeft is geweldig.

Een aanblik van deze auto in het echt, doet je denken aan een imposant intimiderend slagschip. Bij het dichtslaan van de deur voel je je alsof je in een kluis bent gestapt.

Deze auto is fenomenaal en zal dat altijd blijven. Voor erbij zou ik graag een S600 L willen, in uni-lack zwart, van 1997, met de standaard gepolijste velgen.

GE-FUCKIN-WELDIG deze auto!
Mooiste, beste, fijnste, en comfortabelste auto die ik ooit heb gezien en mogen rijden. Fantastisch. !
Wat een geweldige auto was dit.
Dit is trouwens een Youtube kanaal van een handelaar die voornamelijk in W140 handelt, maar ook ander leuk spul heeft. Auto’s zijn vaak van 1 of 2 eigenaren geweest.

http://www.youtube.com/user/CerealMarshmallows
Gaaf detail was ook dat je de armleuning in de deur iets naar binnen kon schuiven. Want je zat zo ver van de deur af dat, als je iets kleiner was, je met je arm niet bij de leuning kon komen.
Weet niet of dit standaard was of dat het een optie was.
Vincent van Bruchem
Vooral de parkdistancecontrol van de Kathedraal is onovertroffen. En het greepje voor de achterklep die er zo uitplopt als je ‘m nodig hebt.
Kwamen dat achteruitrijd antennetje niet pas na de facelift/lichte afslankkuur?
Fanboys help!
Toen ie uitkwam vond ik het echt een vette bak. But doesn’t age well. Hoe zeg je dat in NL?
Lelijke auto maar een onderstel die het comfort benaderd van een Citroën. De auto had een hulpchassis en was mede daardoor loodzwaar.
Beste auto ter wereld, maar dat is uiteindelijk vrijwel elke Mercedes in zijn klasse. Zo moet een luxe auto zijn en niet wat BMW maakt, want dat is niet echt sportief en ook niet super comfortabel, dat zit er maar wat tussenin te bengelen en dat geeft gewoon niet de voldoening.
@ Pallas:

Nee, die was direct beschikbaar. PDC kwam in 1995, waardoor de antennes vervielen.

De sluitbekrachting op de deuren en kofferklep is ook geweldig, evenals het dubbel glas en al het elektrische spul, inclusief de binnenspiegel (ivm geheugen).

@ Alpinaa: Je zou voor de grap eens met de W140 moeten gaan rijden. Een rotonde hoek je harder dan een gemiddelde GTI.
Alpinaa is van 1993 en dan heb je nog een lange weg te gaan om nu eenmaal alles te weten over auto’s:-).
Er is maar 1 dikke bertha en dat is mijn Volvo ja!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).