• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dikke Bertha wordt 20 jaar

Auteur: autodelta, gepost 12 december 2010 om 19:01 – 74 Reacties

Dikke Bertha
Dikke Bertha, vette Franz, corpulente Claus, forse Fritzl, opgezwollen zwijn, logge Ludwig, gezette Greta, holle bolle Heinrich. Echt alles heeft deze German Chubby over zich heen gehad sinds 20 jaar geleden de eerste foto’s aan het volk werden getoond. Al leek het meer op een zwangere walvis dan op een verse borreling.

Helaas voor Mercedes vond het publiek dit ook. Het model verkocht aanzienlijk slechter dan z’n voorganger. Te dik, te duur, te veel van het goede. Wat de Duitsers bewoog om zo’n ontzettende mammoettanker op de openbare weg los te laten is niet helemaal duidelijk. Wellicht stonden de cad-cam-proggie’s per ongeluk nog op 120% toen het spul werd doorgeseind naar de productionsführer. Misschien herleefde (heel even) de megalomane grootheidswaanzin. Of maakte men gebruik van een afgekeurd ontwerp van de LKW-abteilung. Geen idee, maar slim was het niet. Wel de eerste auto met analoge parkeersensoren: bij het inschakelen van de achteruit schoven er twee pinnetjes uit de uiterste hoeken van de koets, zodat de bestuurder kon zien waar het schier-oneindige slagschip ophield. Dit alles exact 20 jaar terug dus. Nou, vooruit, één keer dan: hiep hiep hiep…

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, s-klasse, w140

Vorig bericht: « Even wegdromen. Configurator BMW 1M Coupe is online
Volgend bericht: Nissan GT-R is ook klaar voor het wintersport seizoen »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinusgerhardus zegt

    12 december 2010 om 19:03

    Heerlijke youngtimer.
    Groot statig en comfortabel.

    Login om te reageren
  2. besaram zegt

    12 december 2010 om 19:04

    DIT is de dikste mercedes OOIT!

    Login om te reageren
    • Stino zegt

      12 december 2010 om 20:08

      @besaram:
      indeed :D
      dubbel glas, zoals hier al verteld wordt, de parksensoren, dual climat control, etc.
      was echt wel vooruit op zijn zijn tijd.
      en ik vind m mooi als je er de juiste wielen onder zet!

      Login om te reageren
  3. donzobar zegt

    12 december 2010 om 19:04

    De Helmut Kohl onder de mb’s

    Login om te reageren
    • Dirt McGurt zegt

      12 december 2010 om 23:12

      @donzobar: haha, mooie observatie

      Login om te reageren
  4. SimonMc zegt

    12 december 2010 om 19:05

    Lijkt me wel best dat er bijgezet wordt over welk model dit gaat.Niet iedereen gaat doorhebben dat dit over een S-klasse gaat…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      12 december 2010 om 19:17

      @SimonMc: Staat nochtans op de nummerplaat. En anders kunnen ze de tag W140 eens googelen.

      Login om te reageren
      • mercedesfan zegt

        12 december 2010 om 19:25

        @Esprit_de_Flandre: Die S staat voor Stuttgart. Niet voor S-klasse.

        En de W140 was een zalige auto. De laatste echte Mercedes. In tegenstelling tot de ronde, “onmercedesachtige”, van mindere kwaliteit zijnde wagens die later gemaakt werden (hoewel vele mooi zijn en de kwaliteit eind jaren 2000 terug kwam).

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          13 december 2010 om 20:14

          @mercedesfan: S voor Stuttgart? Oeps! Tja, iemand met de naam mercedesfan zal ik maar gewoon geloven zeker als het over MB gaat ;)

          Login om te reageren
  5. Broodje_aap zegt

    12 december 2010 om 19:05

    Prachtige auto. Silverster Stallone had de V12.

    Login om te reageren
    • HDM zegt

      12 december 2010 om 19:29

      @Broodje_aap: Arnold Schwarzenegger ook, en die van hem staat nu in het Mercedes Museum.

      Login om te reageren
  6. dw zegt

    12 december 2010 om 19:05

    Ze worden nog steeds veel gebruikt in Afrika enzo om hooggeplaatsten figuren in te vervoeren. Het vorige model ook overigens.

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      12 december 2010 om 19:10

      @dw: Je bedoelt dat de gepantserde exemplaren nog rondrijden?

      Het is inderdaad een walvis van een auto, maar wel een mooie. Een echte Mercedes Benz met een hoop jaren negentig zakelijkheid. En de S600 was natuurlijk ook behoorlijk gaaf in 1990 om de 750i(L) van repliek te dienen. Audi had volgens mij enkel een luxe V8 in de aanbieding.

      Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    12 december 2010 om 19:07

    @autodelta .. gefeliciteerd boef .. leuk/grappig geschreven ..

    Login om te reageren
    • Barryyy zegt

      13 december 2010 om 09:56

      @lincoln:
      Hij mist er nogal wat:

      Rubberen robbie, Soepele Simon, Krakende Casper.

      Login om te reageren
  8. tristan zegt

    12 december 2010 om 19:07

    prachtig
    alleen die achteruitkijkspiegel is zo lelijk

    Login om te reageren
  9. G. de Groot zegt

    12 december 2010 om 19:09

    Ah, de laatste S-klasse die nog de toppunt-uitstraling had die de Maybach nadien overgenomen heeft. Geen mooie wagen, maar wel erg staats. Het was ook de eerste auto met navigatiesysteem als ik me niet vergis!

    Login om te reageren
  10. the-budel-guy zegt

    12 december 2010 om 19:10

    pracht ding okal vind ik het model hierna mooier

    Login om te reageren
  11. KoenMB zegt

    12 december 2010 om 19:10

    Dikste Mercedes ooit! Moest deze met CDI-motoren geleverd zijn op het einde van zijn bestaan, zou ik zeer hard overwegen om mij zo’n occasie aan te schaffen. Ook prachtig wat je met enkele aanpassingen kan bereiken: http://www.youtube.com/watch?v=qDQAiXGqpqQ

    Login om te reageren
  12. G. de Groot zegt

    12 december 2010 om 19:10

    Klassiek stukje Top Gear: http://www.youtube.com/watch?v=dbaDSgR7o3A

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      12 december 2010 om 20:01

      @G. de Groot: Wat een lekkere afro had die vent toen zeg. ;) Je ziet wel hoe hij door de jaren in zijn vak gegroeid is, af en toe komt hij nog over alsof hij het opleest. Dat gevoel heb ik tegenwoordig echt niet meer.

      Login om te reageren
    • martinusgerhardus zegt

      12 december 2010 om 21:49

      @G. de Groot: Met de presentatie vaardigheden zijn ook de kilootjes erbij gekomen.

      Login om te reageren
  13. Gerard zegt

    12 december 2010 om 19:13

    W140 Rules!

    Login om te reageren
  14. Robin zegt

    12 december 2010 om 19:14

    Staat bekend als de Mercedes met de slechtste diesel ooit.
    Na 100000km waren ze lam gereden.

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    12 december 2010 om 19:22

    Begrijp wel dat mensen dit te dik vonden. De W126, die hem voorafgaat, was veel slanker en eleganter.

    Voor zij die niet goed weten waarover het hier gaat: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W140

    En wat ik bedoel: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W126

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      12 december 2010 om 19:23

      @autodelta: Wat extra foto’s hadden wel gemogen…

      Login om te reageren
      • autoblogger zegt

        12 december 2010 om 20:57

        @Esprit_de_Flandre: ze staan er inmiddels bij!

        Login om te reageren
  16. Pro-normaal zegt

    12 december 2010 om 19:32

    @autodelta;

    Bedoel je “boreling”, i.p.v. “borreling”… ;)

    Verder is je artikel idd. leuk geschreven…

    Login om te reageren
  17. Atenza zegt

    12 december 2010 om 19:34

    Als je over een auto schrijft is het wel zo normaal om de naam eens te roepen. Verder boeit het me niet veel. Geen mooie auto en elke auto wordt wel eens 10/20/30 jaar..

    Login om te reageren
  18. Alpinaa zegt

    12 december 2010 om 19:41

    Ik ken betere auto’s die 20 zijn geworden. En hij zal wel vreselijk rijden. Een 750li rijdt beter, oogt beter en is waarschijnlijk ook nog iets zuiniger. Hij is alleen iets minder comfortabel, daar bedoel ik mee dat hij wat minder deint.

    Login om te reageren
  19. Turbo zegt

    12 december 2010 om 19:54

    De ‘Kathedraal’. Staat nog steeds op mijn lijstje. Helaas geen CDI motoren. De 3.5 turbodiesel was wat pech gevoelig (designfout van erbij geplakte cylinder?).

    Login om te reageren
  20. Gerard zegt

    12 december 2010 om 19:55

    @Alpinaa… Hij zal wel vreselijk rijden, dit betekent dat je er nog nooit mee gereden hebt, hoe kun je dan de conclusie trekken dat de Beemer beter is?? Zeg gewoon dat je persoonlijke voorkeur bij BMW ligt….

    Login om te reageren
  21. marruk zegt

    12 december 2010 om 19:58

    …hoera?

    Login om te reageren
  22. AMG Powerrr zegt

    12 december 2010 om 20:02

    Een Amerikaanse uitvoering (dus met kleine platen), verlaging, all black.. Als S600! Echt dik spul dus.

    Login om te reageren
  23. Megakix zegt

    12 december 2010 om 20:14

    Der Helmut ! Nice…en belachelijk lelijk, óók in die tijd !….enige grappige was die achteruit-rijd antenne’s uit de kofferbaakklep…

    Login om te reageren
  24. m5 zegt

    12 december 2010 om 20:24

    dit was een auto waar je toen der tijd echt ontzag voor had, toen keek je nog tegen een mercedes rijder op ;)

    Login om te reageren
  25. audicoupe84 zegt

    12 december 2010 om 20:29

    Deze auto was zo goed, dat in het magazijn geen onderdelen waren. De beste ooit! (Ja ja ik werkte in een MB magazijn)

    Login om te reageren
    • captain zegt

      12 december 2010 om 21:04

      @audicoupe84:
      dat is dom, als je een aanrijding had moest je wachten tot je onderdelen gemaakt werden ofzo?

      Login om te reageren
      • audicoupe84 zegt

        12 december 2010 om 21:15

        @captain: Niet dom, een magazijn voorraad is gebaseerd op verkoop/omzet. Bij MB worden in Duitsland bestelde onderdelen de volgende dag geleverd. Maar de MB dealers zijn ook niet rijk geworden van de onderdelen van deze auto’s. Zoals gezegd gaat er weinig defect van dit type.

        Login om te reageren
        • captain zegt

          12 december 2010 om 23:31

          @audicoupe84:
          Ahja als het inderdaad zo vlotjes geregeld werd dan is het wel goed gezien :) aan een te grote stock heeft niemand iets, kost enkel geld en ruimte.

          Login om te reageren
          • audicoupe84 zegt

            13 december 2010 om 06:02

            @captain: Xenon is pas in de opvolger (w220) gekomen.

            Login om te reageren
    • Sergey zegt

      12 december 2010 om 22:16

      @audicoupe84: Werden ze trouwens met xenon geleverd? Pas in 1996 toch?

      Login om te reageren
  26. the-budel-guy zegt

    12 december 2010 om 20:33

    http://www.youtube.com/watch?v=1zyt7hk2_VQ

    Login om te reageren
  27. Bisazza zegt

    12 december 2010 om 20:38

    Wat een F A N T A S T I C S H E (excuus) auto is dit toch.

    Login om te reageren
  28. Alpinaa zegt

    12 december 2010 om 20:40

    @Gerard: M’n voorkeur ligt bij een auto die fatsoenlijk rijdt. Het klopt idd dat ik niet weet hoe de Merc rijdt, maar gezien het uiterlijk van de S kan ik dat wel raden.

    Login om te reageren
    • Pro-normaal zegt

      12 december 2010 om 22:53

      @Alpinaa:

      Knap dat jij aan het uiterlijk van een auto kunt zien, dat deze niet zo fijn rijdt?!? :roll:

      Login om te reageren
  29. robbie zegt

    12 december 2010 om 20:44

    Geil ding!

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      12 december 2010 om 21:27

      @robbie:

      Ubergeil, deze is toch van de Paus niet?

      Zijn nooit standaard (of in grote oplage) gemaakt ofwel?

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        12 december 2010 om 21:37

        @Hupke: volgens mij ook. Zal er idd maar 1tje van gemaakt zijn.

        Login om te reageren
        • JamesBond007 zegt

          13 december 2010 om 15:03

          @robbie:
          Ja wilde net gaan zeggen dat het me best saai lijkt, zo achterin op 1 stoeltje.
          Misschien inderdaad voor de paus, en aan de zijkant wat kindertjes ofzo. *grapje*

          Login om te reageren
  30. antihoofthooft zegt

    12 december 2010 om 20:48

    Een s600 koop je tegenwoordig voor nog geen 6000 euro. Dat moet een droom zijn, (totdat je de lasten op de bord krijgen uiteraard)

    Het was trouwens ook de bedoeling dat deze mercedes minder goed zou verkopen dan de voorganger (w126) volgens mercedes was de w126 te goedkoop voor een S-klasse, en ze verkochten er eigenlijk te veel voor een S-klasse. deze w140 is dus express duurder gemaakt zodat hij minder zou verkopen. En dan krijg je dus de (naar verhouding) duurste S klasse ooit.

    Login om te reageren
    • Sergey zegt

      12 december 2010 om 22:09

      @antihoofthooft: Je hebt inderdaad S600 voor 6k, maar die zijn vaak niet goed onderhouden. Voor een goed exemplaar betaal je zo 13k.

      Login om te reageren
  31. Vanquish zegt

    12 december 2010 om 20:48

    Eerlijk is eerlijk, Mercedes gaat hard vooruit.

    Want die dingen zijn écht niet om aan te zien.

    Login om te reageren
  32. racethesun88 zegt

    12 december 2010 om 20:49

    Mijn broer had zo een 600SEL.
    Wat een boot, hij heeft het er nu nog altijd over.

    Normaal zeg ik dit niet, maar het dikke meisje mag er in dit geval wel zijn ;)

    Login om te reageren
  33. autoblogger -niet dus- zegt

    12 december 2010 om 21:06

    een geliefd auto bij afrikaanse, arabische en zuid amerikaanse diplomaten, dictators, en gangsters.

    zeker een dikke waggie

    -edit: verzin eens een eigen naam ofzo-

    Login om te reageren
  34. Hupke zegt

    12 december 2010 om 21:31

    Ik weet niet meer precies welke oud-oom van me het was maar eentje had er zo een toen ik nog een (heel klein) kind was. En dat was toch dag en nacht verschil met de Ford Sierra’s, rovers en saabs waarin ik dagelijks vervoerd werd.

    Login om te reageren
  35. Rob USA zegt

    12 december 2010 om 21:52

    Iedereen vind ze zooo mooi , waarom zie ik ze dan haast nooit meer rondrijden ??
    Volgens mij rijden niet alleen hooggeplaatste afrikanen erin maar de rest ook.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      12 december 2010 om 22:27

      @Rob USA:

      yep .. net als Lancia ..
      zijn autobloggers ook zo mee begaan ..

      Login om te reageren
  36. Sergey zegt

    12 december 2010 om 22:13

    Dit is zonder twijfel mijn lievelings Merc. Graag de Amerikaanse S600, helemaal standaard in het zwart. In Rusland zag je mega veel van deze Sjes. Als je het toen gemaakt had, kocht je een S. Mijn oom had in 1997 een Mercedes S500 in het goud, ook US-uitvering. Geweldig!

    Login om te reageren
  37. Pier zegt

    12 december 2010 om 22:23

    Ik heb dit altijd wel een fraaie Benz gevonden, wel groot maar toch ook wel weer ingetogen qua design. Het enige wat ik nooit echt fraai heb gevonden is de positie van de middelste ventilatieroosters tov de middenconsole. Verder geen aanmerkingen. Die antennetjes voor parkeren zijn natuurlijk uberhip :D

    Login om te reageren
  38. Shenkie zegt

    12 december 2010 om 22:53

    Blijft indrukwekkend! Mijn oom had deze in 1995, ik mocht als 5-jarig jochie meerijden. Heeft destijds echt enorme indruk op me gemaakt! Niet mooi, wel cool!

    Login om te reageren
  39. Testpiloot zegt

    12 december 2010 om 22:59

    De W140 is een van de beste auto’s in de geschiedenis van de Automobiel. Zijn bouwkwaliteit, zijn prestaties en het gevoel wat deze auto je geeft is geweldig.

    Een aanblik van deze auto in het echt, doet je denken aan een imposant intimiderend slagschip. Bij het dichtslaan van de deur voel je je alsof je in een kluis bent gestapt.

    Deze auto is fenomenaal en zal dat altijd blijven. Voor erbij zou ik graag een S600 L willen, in uni-lack zwart, van 1997, met de standaard gepolijste velgen.

    GE-FUCKIN-WELDIG deze auto!

    Login om te reageren
  40. m-v-a zegt

    13 december 2010 om 00:33

    Mooiste, beste, fijnste, en comfortabelste auto die ik ooit heb gezien en mogen rijden. Fantastisch. !

    Login om te reageren
  41. doba95 zegt

    13 december 2010 om 01:01

    Wat een geweldige auto was dit.

    Login om te reageren
  42. Sergey zegt

    13 december 2010 om 04:45

    Dit is trouwens een Youtube kanaal van een handelaar die voornamelijk in W140 handelt, maar ook ander leuk spul heeft. Auto’s zijn vaak van 1 of 2 eigenaren geweest.

    http://www.youtube.com/user/CerealMarshmallows

    Login om te reageren
  43. hubert zegt

    13 december 2010 om 08:50

    Gaaf detail was ook dat je de armleuning in de deur iets naar binnen kon schuiven. Want je zat zo ver van de deur af dat, als je iets kleiner was, je met je arm niet bij de leuning kon komen.
    Weet niet of dit standaard was of dat het een optie was.

    Login om te reageren
  44. Vincent van Bruchem zegt

    13 december 2010 om 09:40

    Vooral de parkdistancecontrol van de Kathedraal is onovertroffen. En het greepje voor de achterklep die er zo uitplopt als je ‘m nodig hebt.

    Login om te reageren
  45. Pallas zegt

    13 december 2010 om 15:17

    Kwamen dat achteruitrijd antennetje niet pas na de facelift/lichte afslankkuur?
    Fanboys help!

    Login om te reageren
  46. 22cm zegt

    13 december 2010 om 15:21

    Toen ie uitkwam vond ik het echt een vette bak. But doesn’t age well. Hoe zeg je dat in NL?

    Login om te reageren
  47. Robin zegt

    13 december 2010 om 16:49

    Lelijke auto maar een onderstel die het comfort benaderd van een Citroën. De auto had een hulpchassis en was mede daardoor loodzwaar.

    Login om te reageren
  48. Henk zegt

    13 december 2010 om 17:48

    Beste auto ter wereld, maar dat is uiteindelijk vrijwel elke Mercedes in zijn klasse. Zo moet een luxe auto zijn en niet wat BMW maakt, want dat is niet echt sportief en ook niet super comfortabel, dat zit er maar wat tussenin te bengelen en dat geeft gewoon niet de voldoening.

    Login om te reageren
  49. Maarten zegt

    13 december 2010 om 20:50

    @ Pallas:

    Nee, die was direct beschikbaar. PDC kwam in 1995, waardoor de antennes vervielen.

    De sluitbekrachting op de deuren en kofferklep is ook geweldig, evenals het dubbel glas en al het elektrische spul, inclusief de binnenspiegel (ivm geheugen).

    @ Alpinaa: Je zou voor de grap eens met de W140 moeten gaan rijden. Een rotonde hoek je harder dan een gemiddelde GTI.

    Login om te reageren
  50. Henk zegt

    13 december 2010 om 23:10

    Alpinaa is van 1993 en dan heb je nog een lange weg te gaan om nu eenmaal alles te weten over auto’s:-).

    Login om te reageren
  51. Tom244GLE zegt

    14 december 2010 om 13:30

    Er is maar 1 dikke bertha en dat is mijn Volvo ja!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North