Gaap: vijf sterren-regen bij nieuwe EuroNCAP crashtests

Auteur: , 41 Reacties

Het is niet voor het eerst dat er een elektro-auto langs komt bij EuroNcap voor een botsproef, wel is het de eerste keer dat een EV de volle score van vijf punten meepakt. De Nissan Leaf kreeg het voor elkaar. Boeiend? Nee, maar we hebben wel beelden van Leaf's die op hardhandige wijze worden mishandeld, speciaal voor de elektrohat0rz onder jullie. Oh, en er deden nog vijf auto's mee aan de crash-galore.

Er zijn bij EuroNCAP weer eens zes nieuwe modellen tegen de muur gezet voor de regelmatig terugkerende crashtests. De Leaf kreeg dus een overall rating van vijf sterren, wat inhoudt dat de kans vrij klein is om overgoten te worden met accuzuur indien je met de Jap crasht. Ook is er een speciale melding voor de Ford Focus. Naast de vijf sterren krijgt de auto een tweetal Advanced-onderscheidingen voor Active City Stop en Lane Keeping Aid. Een soort extra stickertje van de juf omdat ze zo goed hun best doen om de Focus voor de automobilist te laten denken.

Verder kregen alle overige deelnemers aan de botsproeven ook vijf sterretjes uitgedeeld, waarmee de vraag rijst of het niet eens tijd is voor een zesde ster. Het waren de Volvo V60, Peugeot 508, Lexus CT200h en de Citroën DS4. Of we ook bewegende beelden hebben van de botsproeven? Maar natuurlijk. Al het crashgeweld dat je nodig hebt om deze woensdagmiddag door te komen staat op Autojunk.



41 reacties

meeste fabrikanten bouwen auto’s zodanig dat ze 5 sterren in de tests krijgen, merken als volvo bouwen de auto om altijd veilig te zijn. daar zit ook een verschil.
5 sterren voor een elektro wagen, ik ken van die auto’s met 4 ringen, die moeten ze nou eens flink tegen die muur aanbeuken, komen we misschien eindelijk van die pestzooi af
@onlycocksdriveaudi: reactie vd week? ( die naam alleen al) LOL
@onlycocksdriveaudi: ben je een keer aangereden door een Audi, dat je de hele tijd zo ‘haat’? arme jongen.
@EdGaR: zoals ik je al eerder heb uitgelegd heb ik ervaring genoeg met Aldi’s zakelijk gereden met A4 en A6 modellen en ik vind het 3 x niks, het is domweg overrated pestzooi met inferieure techniek, FWD, ik bedoel maar.
klinisch rijgedrag en lamlendig design, echte autoliefhebbers zullen er nooit voor kiezen, zoals eerder uitgelegd wil je comfort koop een benz, wil je goede rijeigenschappen koop een bmw of een alfa meer fun voor je geld krijg je niet, moet je kijken naar je budget koop een ford focus stuurt ook erg prettig en is eveneens geen 13 in een dozijn kwa design.
Heb je de voorkeur voor luxe en design maak een keuze uit prachtige italiaanse, franse en engelse merken.
Wil je dan nog steeds duitse degelijkheid koop dan gewoon een volkswagen ipv een overrated, door een pr-machine gehypede kut kar als een Aldi zoals Clarkson al zegt ONLY COCKS DRIVE AUDI
@onlycocksdriveaudi: Er zijn ook mensen die juist een auto willen die gevoelloos aanvoelt, die hun gewoon van A naar B brengt, liefst zo comfortabel mogelijk. FWD omdat dat eenmaal makkelijker te rijden valt onder gladde omstandigheden. ‘saai’ uiterlijk om niet van de daken te schreeuwen dat je daar lekker goed zit in je Audi.

Ik heb het er ook niet voor, geef mij ook maar een Merc of een BMW.

Je moet toegeven, er werken wel nog echte mensen bij Audi. Neem nu de RS6 of de R8 V10, snelle krachtige bakken die er met een luide brul vandoor stuiven. Die kant van Audi kan ik best pruimen hoor :)

Ik wil maar zeggen, vermeld ook eens ietsje positief als dat er is!
@vale46: Onbegrijpelijk toch dat er daadwerkelijk mensen zijn die gevoelloos willen rijden in een klinische en steriele auto, tjezus alsof je dus altijd in een operatiekamer rondrijdt onder zware verdoving.
Eh even over je opmerking aangaande FWD al eens gezien hoe fijn je auto een bocht in wil op glad wegdek nee die wenst zo hard mogelijk rechtuit te gaan, nee dan toch liever de dure optie RWD met een hoop elektronica om de achterkant niet te laten zwabberen en veel minder last van overstuur
@onlycocksdriveaudi: Thuis hebben wij een FWD & een RWD auto.
Die RWD raakte in de sneeuw amper de oprit af, met FWD slipte ik niet eens.
In de sneeuw is het van belang om gewicht op je aandrijvende wielen te hebben, dus FWD is beter onder gladde omstandigheden.(ik zal je de wetenschap erachter besparen)
Voor een bocht te nemen onder gladde omstandigheden durf ik mij niet uit te spreken, maar spinnen en het risico lopen op het andere vak terecht te komen, of rechtdoor in de graskant schuiven, ik weet wel welke auto ik neem hoor!

Nog en mooi voorbeeldje: deze winter op een parking, alle FWD auto’s en 4X4’s geraakte vlot weg, alleen de BMW’s, Merc’s & Jaguars moesten een handje geholpen worden.

Nu, dat komt in een normale winter allemaal niet veel voor.

Ik vind het idd zonde dat er mensen zijn die niet beseffen dat autorijden ook plezant kan zijn. Maar die soort mensen vind je niet enkel in Audi’s hoor.

Om even terug te komen op je Audi-haat. waarom haat je Toyota niet? dat heeft ook weinig ziel of sportiviteit in zich.
@onlycocksdriveaudi:Fanclub ? :)
@onlycocksdriveaudi: En we hebben weer een Audi hater :|
waarom ó waarom toch?
@Jokkebrok: zie voor mijn motivatie mijn reactie op edgar en ja noem mij Don Quichotte strijdend tegen windmolens, noem mij een wereldverbeteraar tegen beter weten in, noem het een religie Audilam waarin je een fatwa kunt afroepen op iedere Audirijder inclusief rituele verbrandingen van Audi’s op gezette tijden zoals 5 mei, bevrijdingsdag, een utopie wellicht, echter iedere volger van de Audilam steun de strijd tegen dit walgelijke automerk en haar commerciele hersenspoeling van eerzame burgers, rijdt de cocks klem of van de weg af met respect zult u worden onthaald in het Walhalla waar 70 maagdelijk gepoetste auto’s van uw favoriete merk
@onlycocksdriveaudi:
LOL haatimam!
@onlycocksdriveaudi: respect!!!
Een echte auto liefhebber!
Op mijn oprit staat een alfa gt en e- klasse. Ook een a4 gehad met quatro, maar dat rijdt nooit zo strak als een alfa of bmw.
@mzferrari: I love de GT, ik zou zeggen heel veel plezier er mee in dit prachtige model van Alfa
in het verleden een alfa 75 en een 164 gehad heerlijke auto’s
Ik moet tegenwoordig veel lange ritten rijden totaal circa 1.000 km per week dus ik diesel vrolijk door het land in de benz, en nee die rijdt ik prive dus niet geleased
@onlycocksdriveaudi: thx!!
Heerlijk he, een mercedes op lange ritten . XD
Ik weet niet of je laatst die autoweek test hebt gelezen… Tussen de 5serie, e-klasse en a6 met 30k aan opties. Wordt die a6 tweede !! Vind je het gek met 30 k aan opties! Ook dan zie je weer dat audi het van zn interieur moet hebben. Want als je zn a6 kaal bestelt heb je een standaard interieur en een slecht rijdende auto!
the-budel-guy
@onlycocksdriveaudi: je moet wel erg veel tijd hebben om een profiel aan te maken alleen om audi af te zeiken.
@onlycocksdriveaudi:

Wat betreft je opmerking over 5 mei: Hebben we nog een beetje respect voor de mensen die voor JOUW vrijheid hebben gevochten????????

Ik kan als ik je tekst goed leest merken dat je STINKEND JALOURS ben. Laat je niet toch niet kennen jochie…
Hoe harder je schreeuwt, hoe ongeloofwaardiger het klinkt….

En tja als mercedes zijn E-klasse met spoed gaat verbeteren om aan te haken bij het niveau van de bmw 5-serie en de audi A6 zegt mij genoeg………….
@onlycocksdriveaudi: Knal voor je kop, zie je een hele hoop sterretjes! ;)
@onlycocksdriveaudi: Lol @ jou comment & nickname!
Maar enige motivatie van jou mening zou wel op zijn plaats zijn..
Vandaar mijn vraag: waarom is Audi zo $ù8!%?#§ volgens jou?
@vale46: zie mijn motivatie in mijn reactie op edgar
@onlycocksdriveaudi: Over sterren gesproken: liever een ster in de voorruit dan op de motorkap. En nee, ik rijdt niet iets met vier ringen.
Tijd om de normen aan te scherpen lijkt me zo, crashen met een hogere snelheid bijvoorbeeld
10 sterren geeft een veel beter beeld.
En dan ook nog ff de proeven wat zwaarder maken.
Nu kan een kip zonder helm nog 5 sterren halen.
Tijd voor een herschaling!

In de hotel-branche gaan ze nu toch tot 7 sterren, waarom dat niet doen met de EuroNCAP-testen?
Want bijna elke nieuwe auto heeft 5 sterren, je weet gewoon niet meer welke er veiligst is.
@vale46: Helemaal eensch! Gewoon 15km/u optellen bij elke testsnelheid.
Zijn er ook test waar de auto op de muur afkomt en tegelijkertijd ook de muur op de auto?
@Lucb: beetje onrealistisch, vind je niet?
Bij mijn weten staan de meeste muren stil..
& als je het effect wil weten tel je de snelheid van de muur en de wagen op, en laat de wagen tegen die snelheid dan tegen een vaste muur rijden.
Waarom moeilijk maken als het ook makkelijk kan? :P
@vale46:
daar zitten we weer met die discussie auto-muur auto-auto :)
een muur die stilstaat (= veel zwaarder is als de auto) heeft exact een even grote impact als de auto op de muur. Dus een auto die aan 60 tegen de muur rijdt ondervindt dezelfde kracht als dat 2 auto’s tegen elkaar rijden (elk aan 60). Dat is niet hetzelfde 120 tegen een muur. Klinkt voor sommigen vreemd maar als je mechanica hebt gestudeerd dan vind je dit logisch. Je bent niet de enige die zicht daarin vergist ;)
@Captain: Het begrijpen van het eenvoudige formuletje E= (mv²)/2 helpt je ook al een heel eind vooruit :)
@Captain: Ja, maar voeg er wel aan toe dat dit alleen geld als beide auto’s eenzelfde massa hebben, en op gelijke wijze vervormen. Aangezien dit niet het geval is, is de vraag waarom geen 2 auto’s tegen elkaar wel enigszins relevant.Hierbij moet ik wel als kanttekening zetten dat het uiteindelijke, werkelijke verschil niet heel erg groot zal zijn met wat jij stelt.
@Captain: Ik studeer mechanica.. :P
Nu ik je redenering lees komt mijn theorie terug boven.
Wetten van impuls. De auto heeft veel minder impuls als de muur, maar bij een botsing worden deze 2 impulsen gelijk. omdat de auto een grotere kracht krijgt, bij dezelfde massa word de versnelling stukken hoger.
Juist hé?

Nu snap ik nog steeds niet wat het nut is van een muur op een auto te laten afkomen? Muren staan stil!
@vale46:
Met de wetten van stoot en impulsen kun je dit onder andere verklaren maar nog veel eenvoudiger zijn de wetten van newton.
3e wet van newton: actie-reactie. Een muur duwt even hard tegen de auto als de auto tegen de muur.
2e wet van newton: F=m.a Omdat de muur niet beweegt is er geen energie opgenomen, alle energie is gebruikt om de auto te vervormen/ tot stilstand te brengen. Er is slechts weinig energie door de muur opgenomen (warmte) maar dat buiten beschouwing gelaten.
E= (mv²)/2 (blablabla -saai deel- 1500kg/2 * 60kmh^2)

Dat kan je ook vertalen naar 2 auto’s:
3e wet: 2 identieke auto’s aan dezelfde snelheid duwen elkaar exact even hard (uiteraard)
de vervormingsenergie is wel 2 keer zoveel
(E= (mv²)/2 blabla 2x 1500kg/2*60kmh^2) maar ditmaal is de vervormingsenergie (schade) wel verdeeld over 2 auto’s dus elke auto is even kapot als bovenstaand voorbeeld
@Captain: Dus kort samengevat, tegen een muur rijden met 60km/h is even erg als tegen een tegenligger rijden met 60km/h.
Snap jij nou wat hij wou hebben met een muur op je auto laten afkomen?
@vale46:
haha nee dat heeft inderdaad helemaal geen zin :p wat wel misschien goed zou zijn is zoals hier vermeld meerdere sterren/ hogere botssnelheid invoeren. Een auto met 3 sterren valt tegenwoordig al uit de boot. En ook meerdere tests doen zoals 2 auto’s tegen elkaar want ik heb ook wel de indruk dat men de auto’s speciaal stevig maakt gewoon voor die punten op de crash-test. Nu over het algemeen zijn we wel goed bezig, als je de filmpjes bekijkt van 15 jaar oude auto’s zie je wel hoe de evolutie vlot. En die van 35 jaar en ouder zijn echt een ramp :D
Misschien inderdaad tijd om te normen aan te scherpen anders krijgen we gerommel als bij de energielabels voor witgoed, daar heeft alles alang A gehaald en wordt verder gegaan met A+ en A++.
Je moet je niet blindstaren op de vijf sterren alleen. Er wordt namelijk onderscheid gemaakt tussen volwassenen, kinderen, voetgangers en veiligheidsdingetjes: http://www.euroncap.com/Content-Web-Article/a7f5d76b-a25f-4834-8335-c8d44b2daa1d/euro-ncaps-standard-set-for-upcoming-electric-and.aspx
Ik kan mij herinneren dat er jarengeleden een rapport naar buiten is geschreven – maar onder druk van de autobranche echter niet in de openbaarheid gebracht – dat de meeste hedendaagse auto’s potentiele moordenaars zijn, als je ongelukkiger wijs met je auto in het water komt. Het blijkt namelijk dat de elektronica het dan meestal begeeft, waardoor de elektrische ramen niet mee openkunnen. Nu worden er in de meeste nieuwe auto’s standaard life hammers meegeleverd, maar ik vind het vreemd dat, onder druk van de publieke opninie, hier meer aandacht aan wordt besteedt. Die EuroNCAP testen geloven we nu wel. En wat de meeste mensen hier al zeggen. Schroef de eisen eens op! nieuwe maatstafen i.c.m. meer sterren lijkt me wel nuttig na verloop van jaren.
Hier krijgt menig Chinese autofabrikant een boner van. Een natte droom dat komende decennia niet zal uitkomen. ;)
@AutomotiveDesigner: Geely heeft anders alle kennis in huis.
Gapen tijdens een crash wat voor bikkel ben je dan!
@onlycocksdriveaudi:

Let je wel op je hartslag, jouw frustratie kan je misschien beter bij een psycholoog gecontroleerd naar buiten brengen. Heel veel succes ermee ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).