• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi A2

Audi A2

De Audi A2 is een kleine en slimme auto uit Neckarsulm.

Audi maakte naam en faam in de jaren ’80 met de quattro. In de jaren ’90 moest het merk uitgroeien tot een volwaardige concurrent van BMW en Mercedes-Benz. Audi viel onder de Volkswagen Groep en in die periode ook onder het bewind van Ferdinand Piëch. Hij was meer techneut dan marketeer.

Inhoudsopgave

  • AL2 concept
  • Productiemodel: Audi A2
  • 3L versie
  • Facelift Audi A2
  • Einde productie Audi A2
  • Nieuwe Audi A2?
  • Meer lezen?

Hij wilde in zijn periode als topman diverse auto’s op de markt brengen. Denk aan hypercars als de Bugatti Veyron of een luxeauto als de Volkswagen Phaeton. Maar hij had meer wensen, waaronder een zogenaamde ‘3-liter-auto’. Een kleine compacte auto die 3 liter per 100 km nodig heeft.

AL2 concept

In 1997 toont het Duitse merk de Audi AL2 concept, een kleine MPV-esque autootje dat in niets lijkt op wat Audi verder in het gamma heeft. In 1997 zijn er slechts vijf modellen: A3, A4, A6, A8 en Cabriolet (nog op de 80 gebaseerd). Op de Tokyo Motor Show volgt dan de AL2 Open End Concept. Meestal ziet een tweede concept er rijper uit voor serieproductie dan de eerste, maar dat is nu niet het geval. De Audi AL2 Open End concept heeft drie deuren (in plaats van 5) en een open dak met vaste dakstijlen. Van een afstandje is het net een Citroën C3 Pluriel.

Audi A2

Productiemodel: Audi A2

Het model gaat in 1999 in productie en lijkt – zoals de verwachting was – meer op de reguliere AL2 concept. De A2 (8Z) wordt gebouwd in Neckarsulm, op een speciale assemblage lijn. Opmerkelijk, want de meeste Audi’s komen uit Ingolstadt. Net als de RS-modellen en de A8 komt de A2 dus uit Neckarsulm. In Nederland komt de auto ook op de markt, zij het in 2000. Naast de bijzondere styling valt op dat er geen motorkap is, in plaats daarvan heb je een soort ‘serviceluik’. De dichte grille kan namelijk open geklapt worden, om zo de meest basale zaken aan te vullen zoals olie en ruitenwisservloeistof.

Er zijn twee motorversies leverbaar, beide een 1.4 en beide met evenveel vermogen. Toch zijn er wel wat verschillen. De 1.4 benzine-versie heeft een viercilinder met 75 pk en 126 Nm. Omdat de Audi A2 minder dan 900 kg weegt en zeer aerodynamisch is, is het zeker geen trage auto. De andere motor is de 1.4 TDI, met een driecilinder turbodiesel. Qua prestaties scheelt het logischerwijs niet heel erg veel. Het verbruik wel. Want de 1.4 benzine is al erg zuinig, de TDI doet er een flinke schep bovenop. Volgens Audi is 1 op 28 mogelijk, mits je niet de grote wielen kiest. Het is niet eens de meest zuinige versie, want er komt ook een 1.2 TDI.

Audi A2

3L versie

Dat is de echte vrekkenmobiel. De Audi A2 1.2 TDI is de Audi-tegenhanger van de Lupo 3L. Die auto kwam versneld op de markt. Eigenlijk wilde Piëch namelijk met de Audi A2 het concept van de 3 liter-auto introduceren. Echter, er gingen geruchten dat Renault met een 3L-versie kwam van hun kleine hatchback, de Clio. Deze zou aanzienlijk eerder op de markt komen en dat wilde Piëch liever niet. Daarom werd de Lupo gepakt en voorzien van veel hardware die gepland was voor de Audi A2. De Clio in kwestie was overigens geen 3-liter-auto zoals Piëch bedoelde, maar met een 3.0 V6 middenmotor en achterwielaandrijving.

De Audi A2 ging echter wel een stap verder dan de Lupo. Allereerst was de A2 ruimer dan de Lupo, terwijl de VW ook nog eens zwaarder was. Alles stond in het teken van een laag gewicht. Dus het gebruik van aluminium en magnesium was eerder regel dan uitzondering. De wieltjes waren voorzien van super smalle 145/80 R14-bandjes. De Audi A2 1.2 TDI kon volgens de NEDC 1 op 35 halen. Het mooie was, als je je best deed, kwam je nog best dicht in de buurt. Ook wel grappig was dat de topsnelheid relatief hoog was met 168 km/u, want de motor had slechts 62 pk. Gunstige aerodynamica is niet alleen handig voor een laag verbruik.

Audi A2

Facelift Audi A2

De Audi A2 krijgt in 2003 een minimale make-over. De voorklep krijgt een soort van sleuven om zo een grille te simuleren. Verder zijn er nieuwe wielen, bekledingen en dat soort dingen. Ook de achterlichten zijn licht afwijkend. Belangrijker zijn de twee extra motoren. De 1.6 FSI is het meest spannend. Dit is een 1.6 met 110 pk, maar in een lichte auto als de A2 is dat al best veel vermogen. Dat blijkt wel uit de prestaties, want in 9,8 seconden zit deze A2 op de 100 km/u en de topsnelheid is 202 km/u. De andere motor is een 90 pk sterke TDI driecilinder.

Audi A2

Einde productie Audi A2

In 2005 gaat de Audi A2 alweer uit productie. Het is niet een complete flop, want er worden er meer dan 177.000 van verkocht. Het probleem is gewoon dat het veel te weinig is voor een auto uit deze klasse. BMW doet met MINI op dat moment veel betere zaken, al is de Mini nog niet eens half zo innovatief als de Audi. Net als met de BMW i3 vele jaren later zal de Audi A2 een miskend talent zijn. De auto beleeft enkele jaren nadat deze uit productie is alsnog wat populariteit. De auto voldoet namelijk aan de eisen om vrijstelling te krijgen op de motorrijtuigenbelasting. In ons land wordt het model ineens populair en lijkt het alsof er ineens veel meer A2’s zijn dan Audi Nederland heeft geïmporteerd.

Audi A2

De Audi A2 krijgt een opvolger in de vorm van de Audi A1. Dat is eigenlijk gewoon een Polo met een fraai interieur en ander koetswerk. De Audi A2 is dan al 10 jaar oud, maar aanzienlijk moderner. In tegenstelling tot de A2 wordt de A1 wel een succes. De Audi A2 keert in 2011 nog terug als een concept. Het lijkt een soort A1, maar dan langer en hoger te zijn. Het krijgt geen vervolg, gelukkig.

Nieuwe Audi A2?

In 2024 viert de A2 zijn 25e verjaardag. Audi viert dit met een project voor studenten. De leerlingen mogen een A2 e-tron conceptauto ontwerpen en doen dat met verve. De originele aero-vorm blijft overeind, terwijl moderne technologieën – zoals de led-verlichting waar Audi zo trots op is – goed zijn verwerkt in het design. Helaas blijft het bij een studiemodel.

Meer lezen?

Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Audi A2.

Bekende Audi maakt een Renault 5-achtige comeback als de nieuwe instapper!
24 oktober 2025

Lees meer

Gaat er ooit nog een nieuwe Audi A2 komen?
24 augustus 2025

Lees meer

Is de duurste Audi A2 van Nederland een toekomstige klassieker?
24 april 2025

Lees meer

De nieuwste Audi e-tron is een oude bekende…
21 oktober 2024

Lees meer

Elektrische Audi A2 bestaat dus gewoon echt
9 oktober 2022
Elektrische Audi A2

Lees meer

10 nieuwe Audi modellen komen er binnenkort aan
22 juli 2021
10 nieuwe Audi modellen

Lees meer

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North