
Zo ja, dan kan je de duurste Audi A2 voor een relatief prikkie kopen, ter voorbereiding van dat ze écht bijzonder worden.
Auto’s kunnen een investering zijn, maar het is vaak nog een beetje een gok. Op een gegeven moment worden zelfs de normaalste auto’s klassiekers. Toch zijn er een paar auto’s waarvan je toch op zijn minst een cultstatus wel kan voorspellen. Het mooie daaraan is dat die auto’s nu nog te kopen zijn voor normaal geld.
Audi A2
Er zijn twee voorbeelden van Audi waarvoor dit geldt. Een Audi TT van de eerste generatie kan je bijvoorbeeld nog voor oké geld scoren, al is een onverprutste met lage kilometers lastiger. De andere auto, die dit jaar ook nog eens precies 25 jaar oud is, is de Audi A2. Het merk uit Ingolstadt vierde dat al met de A25 Years, wat aantoonde dat de auto naar moderne maatstaven (maar dan elektrisch) nog best door de beugel kan.

Die kan je niet kopen, maar een Audi A2 occasion is nog wel een optie. Waarom was de A2 nou zo bijzonder? Grotendeels omdat het Audi’s invalshoek was voor een baanbrekende, superzuinige auto. Dit bereikte Audi door het ding te bouwen van aluminium voor een lager gewicht. Dat was nog niet gemeengoed voor ‘normale’ auto’s anno 2000. De proporties waren het midden tussen een hatchback en een kleine MPV, met een soort druppelvorm voor betere aerodynamica. De versie die het eco-gedeelte het meest pushte was de ‘3L’, die dankzij een 1.2 liter TDI met een heuse 61 pk het 3L-gedeelte waarmaakte. Dat stond namelijk voor het aantal liter dat je nodig hebt voor 100 km rijden (een verbruik van 1 op 33,3). Een 75 of 90 pk sterke 1.4 TDI was je andere dieseloptie en je had de keuze tussen een 75 pk sterke 1.4 benzine of een heuse 110 pk sterke 1.6 FSI.

Met enige afstand de meeste exemplaren van de Audi A2 waren ‘gewoon’ de 1.4 zonder FSI, die met een verbruik van 1 op 17 ook prima was. Verder kende de Audi A2 een korte carrière. De auto overleefde het tot 2005, kreeg geen grondige facelift en ook geen opvolger. Sterker nog: Audi heeft de naam A2 nooit meer gebruikt voor een seriemodel. Het was een soort experiment. In absolute getallen een gefaalde, maar in het ontwikkelen van een cultstatus heeft de A2 de tand des tijds toch wel overleefd.
Duurste Audi A2 van Nederland
En het mooiste: zo duur zijn ze nou ook weer niet. De duurste Audi A2 van Nederland op Marktplaats is een prima maagdelijk exemplaar, al is het niks extreems. Het is de 75 pk sterke 1.4 benzine, in de kleur Azurblau en het is verder helemaal geen bijzonder editie zoals de Colour Storm. Nee, gewoon een doodnormale A2.

Al is een doodnormale A2 niet een doodnormale auto. Van buiten dan, van binnen mag je genieten van een nog niet zo heftig aangetast Audi-interieur van zijn periode. Veel onderdelen zijn niet uniek voor de A2, sterker nog: we zien veel spullen die je in een Golf IV ook kreeg. Geeft niet, je mag al lang blij zijn dat de eeuwige vijand van VAG uit deze periode, afbladderende plastic knopjes, je bespaard blijft.





Kopen
En waarom? Omdat de duurste Audi A2 van Nederland nog maar 124.000 kilometer achter de kiezen heeft. Dat is uitzonderlijk laag voor een A2, de meeste zijn echte kilometervreters (de meeste diesels hebben 3 tot 5 ton achter de kiezen). Normaliter vliegen termen als ‘cult’, ’toekomstige klassieker’ en ‘verzamelaarsobject’ je om de oren bij de duurste varianten van bijzondere auto’s, maar dat valt bij deze A2 mee.




En zo mag je dit hele pretpakket meenemen voor 6.900 euro. Oké, niet niks voor een 25 jaar oude Audi hatchback, maar dan zit je wel vooraan wanneer dit een echte klassieker wordt. Want de A2 heeft dat in zich, die durven we wel aan. En jij kan het ook aandurven door deze frisse doch duurste Audi A2 mee te nemen op Marktplaats.





Correctie, er was wel een facelift.
Namelijk vanaf de geribbelde gril. Vanaf toen mocht er ook opeens een normale aanhanger achter ipv alleen een fietsendrager.
Techniek is echter van de polo van destijds en ook niet bijster goed. Kantelende zuigers, ruime versnellingsbak, stuurinrichting, en de displays bleven ook niet heel.
Wel een leuk karretje, ik heb zelf de 1.6 fsi gehad met S-line pakket.
Had je TOEN al die sneue ””””sport”””” pakketjes op auto’s?
Vond dit overigens wel een geweldig mooi ontworpen auto altijd. Geen idee of ie kwalitatief goed was.
S-line was een verlaagd “aangepast” onderstel, wat logos erbij en een paar leuke kuipstoeltjes.
Ontopic: wil je iets bijzonders als de komende klassieker moet je wel op zoek naar de 1.6 colorstorm denk ik en geen simpele 1.4
Die colorstorm versies waren al nooit echt goedkoop, maar zijn inmiddels serieus geld waard aan het worden, indien onverprutst en met een acceptabele km-stand. De vader van een vriendin heeft er een ooit nieuw gekocht en die bezit deze nog steeds. Die man krijgt toch wel regelmatig biedingen op z’n auto. Maar de enige die deze auto (straks) mag overnemen, is z’n kleindochter. Dat heeft de man zelfs testamentair laten vastleggen.
De aanbieder van deze A2 is trouwens een bekende in de wereld van youngtimers. Hij heeft nog veel meer leuk spul staan tegen soms pittige prijzen, maar wel altijd in erg nette staat.
Wat een geld!
De mijne 1,5 jaar geleden gekocht met 101.000km op de klok en complete onderhoudshistorie voor 2200 euro.
Zelfs alle knopjes zijn nog als nieuw.
En geniet er nog iedere dag van.
Dat klinkt bijna too good to be true . . .
Hij moest er dat weekend vanaf want ging week daarop emigreren naar Portugal. En had behoorlijke waterschade aan hemelbekleding door lekke voorruit, dus kon flink afdingen.
Oja, en sportpook en stuur
Deze specifieke occasion vind ik niet heel bijzonder, maar een A2 vind ik toch een leuke auto.
Juist omdat het niet een ‘standaard’ auto is.
Nog serieus een A2 overwogen als vervanger van onze Daihatsu Sirion2…
En dan het liefst een Colour Storm uitvoering. Helaas was de vrouw geen fan ;-)
Tijdloos, vooruitstrevend model en cultauto in wording. Ergens ook wel de fossiele voorloper van de volledig elektrische BMW i3. Van hetzelfde laken een pak qua ontwerpfilosofie: licht, praktisch, efficiënt, innovatief en unieke vormgeving.
Onder de oude MRB klassiekersregeling was hij dat al geweest met 25 jaar…
Feitelijk ís het dus gewoon een klassieker.
Zou dan liever voor de S2 gaan, rijdt een stuk vlotter.
Waarom zo bescheiden?
Ga dan gewoon voor de RS2.
Heb je meteen Porsche-vellings.