De BMW 5 Serie: de gouden middenweg qua comfort, luxe en sportiviteit.
De BMW 5 Serie wordt weleens die gouden middenweg genoemd. De hogere middenklasser levert een groot deel van het comfort en de luxe van een 7 Serie, maar is compact en wendbaar genoeg om nog enigszins het stuurplezier te bieden van een 3 Serie. De BMW 5 Serie is de opvolger van de Neue Klasse BMW’s. De Neue Klasse coupés werden opgevolgd door de ‘CS’ (E9), terwijl de sedan line-up werd vervangen door de 5 Serie (E12).
Inhoudsopgave
5 Serie (E12)
Met deze ‘E12’ start BMW een nieuwe manier van modellen aanduiden. Waarschijnlijk kwamen ze erachter dat het met de Neue Klasse modellen wat lastig indelen was. Het eerste cijfer geeft de serie aan, de twee cijfers erna corresponderen met de motorinhoud. Dus een 525 heeft een 2.5 liter (meestal). Aanvankelijk kwam de 5 Serie E12 er alleen met viercilinder, een jaar later kwam de BMW-specialiteit erbij: een zes-in-lijn. De snelste E12 was de M535i. De E12 bleef tot 1981 in productie.
5 Serie (E28)
In 1981 nam de 5 Serie E28 het stokje over. Niet dat de E12 geen succes was, maar met de 5 Serie E28 pakte BMW groots uit. Naast de bekende vier- en zescilinder benzinemotoren, lanceerde BMW voor het eerst een diesel. Ook kwam er voor het eerst een snelle 5 Serie in de vorm van de M5. Voor wie wel het uiterlijk van de M5 wilde, maar de 286 pk sterke M5 te veel van het goede vond: er was ook een M535i met 218 pk.
5 Serie (E34)
In 1988 werd de E28 opgevolgd door de 5 Serie E34. De E34 is getekend door de Italiaan Ercole Spada, die ook de 7 Serie E32 had getekend. Een belangrijk verschil met zijn voorganger is dat BMW de 5 Serie aanzienlijk groter en zwaarder gemaakt heeft. Daarmee maakt de E34 voortijdig ruimte voor de 3 Serie E36, die ook behoorlijk zou groeien in omvang. De E34 was de eerste 5 Serie waarvan een stationwagon-versie kwam, de Touring. Sterker nog, zelfs de M5 werd als Touring leverbaar. Op sommige modellen was vierwielaandrijving een mogelijkheid. In 1991 komt de eveneens vlotte 525tds diesel op de markt. De E34 blijft tot 1995 op de markt, de Touring zelfs tot 1996.
5 Serie (E39)
De ultieme BMW 5 Serie kwam in 1996 op de markt. Qua afmetingen groeide de E39 iets in de lengte (5 cm), maar voornamelijk in de breedte (5 cm). De wielbasis groeide met 6 cm, terwijl het gewicht gelijk bleef. BMW had zich voorgenomen te zorgen dat de E39 een bijzonder stijve carrosserie had en slaagde in die opzet. Hierdoor kon een uitstekende wegligging worden behaald, zonder dat de de vering en demping veel te stug waren. Zodoende was de E39, zowel sedan als Touring, een van de meest sportieve én meest comfortabele auto’s in zijn klasse.
De E39 werd daarbij ook geholpen door een uitstekende range aan zescilinder lijnmotoren, met twee V8-motoren aan de bovenkant van het motorengamma. Die achtcilinders (535i en 540i) hebben het stuurhuis van de E34, dus niet met tandheugelbesturing. Omdat de 540i al bijzonder snel is, zegt BMW geen M5 te plannen. Iets waar ze op terugkomen met de briljante en 400 pk sterke M5 in 1998. In dat jaar doet ook de 530d common rail-diesel zijn intrede. In 1999 komt de 520d, de enige E39 met een viercilindermotor. In 2000 word de Fünfer gefacelift, met de herkenbare LED-achterlichten en corona-koplampen.
5 Serie (E60)
In 2003 staat de opvolger klaar, de 5 Serie E60. Deze is compleet anders dan zijn voorganger. Met de 7 Serie (E65) is BMW een design-renaissance gestart onder leiding van Chris Bangle. Ook het interieur was veel moderner, met een iDrive-systeem om alle functies van de auto te bedienen. Er was een sedan en een Touring, wederom met zo’n handige separaat te openen achterruit. De stationwagonvariant was ditmaal aanzienlijk populairder dan voorheen.
Qua motoren was er een enorme keuze uit zescilinder lijnmotoren en diverse achtcilinders. De diesels waren ook ruim vertegenwoordigd. Voor het eerst introduceerde BMW de 535d, met een biturbo-dieselmotor, goed voor 272 pk en 560 Nm. Deze motor geldt als de eerste echt sportieve dieselmotor. Naast een snelle diesel kwam in 2005 de M5, met een atmosferische V10 met 507 pk. Deze was er ook (eventjes) als Touring leverbaar. In de VS kon je de auto zelfs met een handbak krijgen.
5 Serie (F10)
De zesde generatie BMW 5 Serie (F10) komt in 2010 op de markt. Het gewaagde design van zijn voorganger wordt vervangen door een veel behoudender ontwerp. Wederom groeit de 5 Serie enorm. Met name qua lengte en wielbasis. Het gewicht stijgt ook weer, ditmaal met een meer dan 100 kg. De 5 Serie Touring is eveneens van de partij, net als voorheen met luchtvering op de achteras met niveauregeling en een apart te openen achterruit. De Touring is nog eens 100 kg zwaarder dan de al best zware sedan.
Toch is de F10 aanzienlijk zuiniger, zeker met de achttraps automaat van ZF. De voor BMW kenmerkende atmosferische zes-in-lijn motoren worden slechts één jaartje geleverd, in 2011 past BMW downsizing toe met viercilinder turbomotoren. Deze leveren meer vermogen en koppel, tegen een gereduceerd verbruik. Het enige nadeel is de minder gecultiveerde loop en het ontbreken van het turbine-achtige geluid. Er is wel een zescilinder (de 535i), maar ook deze heeft een turbo. De 550i met V8 heeft twee turbo’s, net als de nieuwe M5. Er is nu ook een soort sub-M5 voor veelrijders in de vorm van de M550d xDrive, met 381 pk en 700 Nm.
5 Serie (G20)
Generatie nummer zeven van de 5 Serie (de G20) staat in 2017 klaar om het stokje van de F10 over te nemen. Ditmaal zijn de wijzigingen veel minder schokkend. De nieuwe generatie is een stuk lichter en efficiënter. Mede daardoor zijn alle uitvoeringen aanzienlijk zuiniger geworden, zonder dat je inlevert op prestaties. De meeste 5 Series zijn nu viercilinders (520 en 530). Er is één zescilinder (de 540i) en één achtcilinder (de M550i). Qua diesels zijn er diverse viercilinders en een hoop zescilinders. De gehele range van 5 Serie-modellen wordt in 2020 voorzien van een subtiele facelift.
5 Serie (G60)
In 2023 presenteert BMW de achtste generatie BMW 5 Serie. Het is de meest innovatieve tot op heden, met tevens de introductie van de i5. De eerste elektrische 5 Serie. Het design is wat gestroomlijnder geworden en toch is het model weer iets gegroeid. Bij de introductie zijn er enkel viercilinders beschikbaar in benzine- en dieselvorm. Later volgt er nog een plug-in hybride en je hebt natuurlijk de volledig elektrische auto in vorm van de BMW i5.
BMW 5 Serie artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW 5 Serie.