• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Niemand koopt de BMW i5, dus in Duitsland krijg je 30 procent korting

Auteur: jaapiyo, gepost 19 oktober 2025 om 16:57 – 26 Reacties

BMW

BMW’s met korting, oh-oh-oh-ho-ho-ho.

De (elektrische) nieuwe BMW 5-Serie, is nog geen belachelijk succes. Natuurlijk zie je ze in Nederland echt wel af en toe rijden. Leaserts blijven gewoon leasen. Maar gemor en geroezemoes duikt overal de kop op. De styling van de nieuwe Fünfer kan niet iedereen waarderen. En daarbij is toch behoorlijk fors en duidelijk op kosten bespaard.

Bonentellers

Onlangs kwam ik ergens in de krochten van het internet een commentaar tegen van iemand die overgestapt is van de premium g30 naar de g60. Deze held/nerd heeft de moeite genomen eens even een lijstje te maken wat er allemaal beknibbeld is op het nieuwe model. Leest en huivert:

  • In de G31 LCI waren de dorpels al niet meer verlicht, nu zijn ze gewoon helemaal weggelaten!
  • Keyless-go-sensoren zitten alleen op de voorportieren.
  • Geen schuifdak meer, maar een duur glazen dak zonder functie.
  • Geen sfeerverlichting achterin
  • Geen USB-poorten meer in de middenarmsteun
  • Geen Ambient Air meer beschikbaar
  • Geen laserlicht meer beschikbaar
  • Geen softclose meer beschikbaar
  • Verouderde 4G LTE-module geïnstalleerd, zelfs voor de eigen eSIM van de bestuurder
  • De grootlichtassistent is van de richtingaanwijzerhendel verwijderd. Waarom??? Hij is nu meestal gedeactiveerd omdat ik te veel andere bestuurders verblindde en hem in een ad-hoc situatie niet kon deactiveren (zelfs het gebruik van spraakopdrachten duurt veel te lang, en het gebruik van een snelkoppeling vereist dat je je blik van de weg afwendt).

Kofferbak Downgrade

  • De achterruit van de Touring gaat niet meer open.
  • De kofferbakafdekking is niet meer elektrisch; hij moet nu handmatig worden bediend. De uitvoering ziet er bovendien erg goedkoop uit. Er is zelfs geen handleiding voor de afdekking.
  • De stoelen kunnen niet meer elektrisch worden neergeklapt met een druk op de knop, maar nu met een trekkoord (mechanisch).
  • Het grote opbergvak in de bodemplaat is verwijderd.

Bijna alle opbergvakken verwijderd of verkleind

  • De zijvakken in de portieren zijn verkleind.
  • Het kleine opbergvak links van het stuur is volledig verwijderd.
  • Het dashboardkastje is verkleind (en de optie Ambient Air is niet meer beschikbaar).
  • Er zijn geen opbergvakken meer op de rugleuningen van de achterbank.
  • Zelfs de kledinghaak in de B-stijl is verwijderd.

Comfortstoelen zijn uitgekleed

  • Massagefunctie niet meer beschikbaar.
  • Verstelbare vleugels in de hoofdsteun niet meer beschikbaar.
  • Elektrische rugleuningverstelling ter verlichting van de schouderbelasting is verwijderd.

Oef, dat zijn wel Golf 8 versus Golf 7.5 niveau’s van beancounting. BMW zal echter aandragen dat het allemaal nodig is om te investeren in elektrische auto’s. Jammer daarbij wel is dat juist de elektrische versie het minst goed in de markt blijkt te liggen.

Forse korting op nieuwe auto

In Duitsland kost de i5 minimaal 70.200 Euro, min of meer hetzelfde als in Nederland gezien er bij elektrische auto’s geen groot verschil optreedt door de BPM-boete. Echter, zoals Autobild bericht, gaan splinternieuwe i5-en weg met kortingen van 25 tot zelfs 30 procent. Dus voor 50K, stap je in een patente nieuwe Fünfer.

EV, dus geel kenteken voor peanuts

In eerste instantie vonden we dit moeilijk te geloven toen reaguurder @bo88y er ons op wees. Doch een zoektocht op het internet leert dat er inderdaad verschillende plekken zijn waar je zo’n BMW met korting kan scoren. Ook voor de Nederlander is dat interessant, want gezien het gebrek aan BPM, kan je ‘m voor peanuts op geel kenteken zetten.

Zou jij voor 50K wel in deze minder premium nieuwe 5-Serie stappen? Of vind je de kostenbesparing onvergeeflijk en kies je liever voor een jong gebruikte G30? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Video: Conclusie drie maanden BMW i5 Touring
  • Dit is de goedkoopste BMW i5 van Marktplaats
  • Opvolger BMW M1 als supercar was '95 procent af'
  • BMW is wanhopig en geeft fikse korting op XM

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, BMW, duitsland, g60, geld, i5

Vorig bericht: « D66 wil roken in jouw eigen auto verbieden
Volgend bericht: Apple gaat alle F1 rechten opslokken. Comeback Olav Mol? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jurgen zegt

    19 oktober 2025 om 17:08

    Nou een M60 zou zo wel interessant worden. Of gaat het alleen om de 40?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      19 oktober 2025 om 17:11

      Op beide kan je blubberdikke (tienduizenden Euro’s) korting krijgen.

      Login om te reageren
      • suma zegt

        19 oktober 2025 om 17:56

        Ik heb begin dit jaar een i5 besteld. Ik had ook een flinke korting, maar van wat ik op een userboard heb begrepen was die korting van 30% toen voor de echt duurdere modellen (M60). Ik heb zelf bijna 25% korting genoten. Probleem is ook nog dat BMW een technische update heeft gedaan midden dit jaar die maakt dat de oude stockmodellen echt moeilijk te verkopen zijn (die hebben 5-10 % minder range).
        In Duitsland is de verkoop van de i5 in Q2 als een pudding in mekaar gezakt (-43%), door de introductie van de A6 e-tron en mogelijk ook de aankondinging van een Neue Klasse update van de i5. Dus die kortingen volgen dan wel snel.
        Wat betreft die besparingen, bwah, ik vind de wagen op zowat alle vlakken een pak beter dan mijn vorige 5 die ik 14 jaar geleden bestelde (F11, die is wel al 9 jaar weg) . Die opengaande achterklep was handig, maar ik snap dat dat niet meer kan. Mij stoort het alvast niet
        Indien je echt storende besparingen wilt zien, moet je eens in de A6 e-tron stappen, daar zit harde plastiek op de bovenkant van het dashboard en ook namaak aluminium in het dashboard.

        Login om te reageren
        • verdebosco zegt

          19 oktober 2025 om 19:47

          Wel bijtelling over de ‘nieuwprijs’. Fijn voor onze Belastingdienst, maar prijzen moeten wel ergens op slaan.
          De i5 is ook best lelijk, zoals wel vaker bij de eerste versie van een BMW. Er schijnt snel een LCI te komen van de 5-serie gebaseerd op de Neue Klasse.

          Login om te reageren
  2. JanJansen zegt

    19 oktober 2025 om 17:19

    50K voor een 5 serie!
    Nog niet zo lang geleden kocht je daar nog geen model Y voor.

    Login om te reageren
    • marcus zegt

      19 oktober 2025 om 18:04

      Dat is poitief, maar de interieurs worden niet beter in premium land. De Q4 van mijn partner ben ik ook niet gecharmeerd van…

      Maar goed, vergelijk het met een benzine 5er en het is inderdaad een koopje!

      Login om te reageren
  3. Jurgen zegt

    19 oktober 2025 om 17:21

    Ga toch eens kijken voor een M60 in Jatoba metallic. Interessant!

    Login om te reageren
  4. ty5550 zegt

    19 oktober 2025 om 17:40

    Heb altijd een zwak gehad voor 5 series, maar hij zit momenteel wel in een moeilijke situatie. De nieuwe a6 is in de juiste uitvoering ook een erg mooie auto en is een stuk moderner qua techniek. Rijdynamiek zal vermoedelijk wel een stuk minder zijn. Bmw brengt binnenkort de ix3 uit die ook een gigantische sprong maakt qua batterijtechniek. En ze leken zelf al te suggereren dat het verschil in batterijtechniek tissen de ix3 en de andere modellen te groot is en er updates voor de rest van het gamma kunnen aankomen. Ik snap de kortingen dus wel.

    Login om te reageren
    • GJZ zegt

      19 oktober 2025 om 17:46

      De Audi A6 is ook voor geen meter premium meer, harde kunststof.
      Of noem je instelbare led dagrijverlichting en achter lichten premium? Ik noem het een gimmicks

      Login om te reageren
      • alpacatje zegt

        19 oktober 2025 om 21:20

        Ik vind hem zelf niet mooi. Vond de concept wel strak maar nu ik hem regelmatig zie rijden zou ik toch eerder voor de i5 gaan

        Login om te reageren
    • Pordon zegt

      19 oktober 2025 om 18:39

      Ik heb zelf recentelijk proef gereden in de nieuwe A6 etron en was totaal niet onder de indruk. De auto voelde goedkoop aan, mogelijke bediening, moeilijk infotainment. Mijn huidige polestar 2 voelt meer premium aan in het interieur.

      Login om te reageren
  5. camber24 zegt

    19 oktober 2025 om 18:03

    Hmmmmm, lijkt me iets regionaals. In sommige andere landen gaat dat ding als warme broodjes over de toonbank.

    Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      19 oktober 2025 om 19:06

      Daarom is de stelling ‘niemand’ ook, zoals gewoonlijk bij Autoblog, ook onzin!

      Login om te reageren
  6. Johanneke zegt

    19 oktober 2025 om 18:06

    De achterruit van de touring gaat niet meer open nee. Dat is echt mega sneu. Was zo’n fijne optie.

    Maar voor 50k in een 5 serie stappen, ookal is ie karig en niet mooi, ik zou het doen hoor. Geen enkele auto die 50k kost die ik liever zou hebben.

    Login om te reageren
  7. Flutterbear zegt

    19 oktober 2025 om 18:19

    Geen idee wat ze normaal kosten maar bij dasimport zitten ze net onder de 50k. Imho nog steeds teveel.

    Login om te reageren
  8. RUBERG zegt

    19 oktober 2025 om 19:04

    Hou een keer op met het woord ‘niemand’ als ‘ik’ wordt bedoeld!!!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 oktober 2025 om 08:20

      Nee! Mijn psycholoog is daar heel duidelijk in, ik mag mezelf niet niemand noemen…

      Login om te reageren
  9. Rudy zegt

    19 oktober 2025 om 20:32

    Als 550e rijder (overgestapt vanaf een G21 330i serie) “mis” ik sommige zaken wat minder omdat veel in mijn vorige auto ontbrak, of ik het gewoon niet nodig heb (extra verstelling comfort stoelen).
    Paar zaken zijn wel echt een gemis imo: sfeerverlichting achterin (zit in de G2x serie 3 series wel…) en de achterruit die te openen is. Afwerking van wat details is realtief matig (raamschakelaars voornamelijk).
    Rijgedrag van de auto is uitstekend en de combinatie van hybride aandrijving (en een ~80km range) in samenwerking met de B58 is vrij briljant. Auto is qua prestaties bijna een M lite. Daarnaast ontloop je de slurptax wat je grofweg €20k cataloguswaarde bespaard tov een late 540i.
    De forse kortingen (>20% op de M60’s) zijn er al heel lang. Die auto is veel te duur in de markt gezet. Leuk de kortingen maar je betaal alsnog bijtelling over de nieuwwaarde (die rond de 130k ligt…). Ben wel bang voor de toekomst want de downgrade in afwerking en materialen zien we bij alle merken volgens mij.
    Als ik nu elektrisch zou moeten zou ik een Macan kopen denk ik trouwens. De iX3 nueklasse is niet moeders mooiste maar de techniek lijkt veelbelovend.

    Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    19 oktober 2025 om 20:51

    Hij is te groot, stond in de week met de g31 naast een e38 geparkeerd en de e38 is in alle richtingen kleiner.
    Als je de g31 naast de g61 zet is de g61 nog absurd veel breder en qua interieur win je niets (of toch niets relevant).
    Besturing is nog droger/oncommunicatiever en dacht dat de g31 al een dieptepunt was.

    Met straat parkeren dat verdwijnt sta je quasi overal ondergronds, dus in dagelijks gebruik word zo’n g61 onbruikbaar. Wie koopt dat nog met z’n verstand?

    Login om te reageren
  11. frederik zegt

    19 oktober 2025 om 21:56

    Het is vooral zo’n enorm lomp ding geworden, zowel qua visuele uitstraling, afmetingen als ook gewicht. Ik heb jaren een F11 gehad. G31 proefgereden en die was in alle opzichten beter, maar toch voor een X5 gegaan. Maar de huidige 5 zou ik echt niet overwegen, vooral omdat ik hem gewoon niet mooi vind. Het verbaast me nog hoe vaak je ze ziet.

    Login om te reageren
    • intimrasiert zegt

      19 oktober 2025 om 23:37

      Inderdaad echt katslelijk hok. En het interieur is de titel 5-serie niet waard imho. Laatst een 520d gereden. Het rijdt wel fijn, goede microhibirisering en hele lage NVH. Zo zonde van die beancounting en het absurde design – de ingenieurs kunnen het wel nog gewoon.

      Login om te reageren
  12. verdebosco zegt

    20 oktober 2025 om 05:38

    De kortingen duren eventjes, want BMW blijft niet produceren voor de korting. Vraag en aanbod was in onbalans, maar dat wil BMW uiteraard niet. Waarschijnlijk door minder te produceren gaat met dat tegen.

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    20 oktober 2025 om 08:30

    BMW heeft veel van de onzin waar niemand op zit te wachten weggelaten maar verzuimd met marketing de klanten er van te overtuigen dat de defrutselisering een grote schoonmaak is en heus geen kostenbesparing. Niemand die bij een proefrit de auto daarop laat staan dus dat hebben ze slim gedaan.

    Login om te reageren
  14. Willy500E zegt

    20 oktober 2025 om 09:46

    Ondergang

    Login om te reageren
  15. E550 zegt

    20 oktober 2025 om 09:46

    De meerderheid van de 5-series in cali zijn I5s

    Login om te reageren
  16. jippie zegt

    20 oktober 2025 om 13:16

    Ah, de i5-jes worden dus ook afschrijvingsknallers.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North