• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW M5

De ultieme sportsedan onder de ultieme sportsedans: de BMW M5.

Het idee van een grote sedan met een enorme motor is niet nieuw. Er zijn veel merken die het gedaan hebben en er zijn nog meer merken die het doen. Wat maakt de BMW M5 dan zo speciaal? Simpel: de 5 Serie was al een fantastische auto en kreeg een nog fantastischere motor. Het resultaat: de ultieme sportsedan.

Inhoudsopgave

  • E12 en E28 M535
  • M5 (E28)
  • M5 (E34)
  • M5 (E39)
  • M5 (E60)
  • M5 (F10)
  • M5 Competition (F10)
  • M5 (F90)
  • M5 Competition (F90)
  • M5 (F90) facelift
  • BMW M5 (G90)
    • PHEV-krachtbron
  • BMW M5 Touring (G99)
  • BMW M5 artikelen

E12 en E28 M535

Voordat de eerste M5 kwam, waren er al twee semi-sportieve 5 Series. In Zuid-Afrika was er de 530 MLE in 1976 als homologatiemodel. Deze 5 Serie was voorzien van de bekende M-driekleur. In 1980 werd op basis van dezelfde generatie 5 Serie (de E12) een M535i uitgebracht. Met name de aankleding was een stuk sportiever, en met 218 pk kwam je zeker geen vermogen te kort. Ook van de tweede generatie 5 Serie kwam er een M535i.

M5 (E28)

BMW M5

De E28 was ook de basis voor de eerste M5. Het meest bijzondere was de motor, namelijk de M88/3. Dit was de 3.5 zes-in-lijn uit de BMW M1 supersportwagen. In de M5 was de motor goed voor maar liefst 286 pk bij 6.500 toeren en 340 Nm bij 4.500 toeren. Althans, als je in Europa woonde, de VS modellen hadden een minder exotische S38 motor met ‘slechts’ 260 pk. Beide M5-modellen maakten gebruik van dezelfde Getrag 280 handbak. De M5 E28 bleef in productie tot 1988. In vier jaar tijd zijn er 2.241 stuks van gebouwd.

M5 (E34)

BMW M5

De tweede BMW M5 had de derde generatie 5 Serie (E34) als basis. De M5 was groter, zwaarder en volwassener geworden. Mede daardoor was de eerste M5 niet zozeer heel veel sneller. De S38B36 motor (een 3.6 liter) was nu goed voor 315 pk en 360 Nm. In 1992 werd het model gefacelift en kwam er een nieuwe S38B38 motor, met een slagvolume van 3.8 liter, waardoor de auto nu beschikte over 340 pk en maar liefst 400 Nm. Deze generatie was er ook als stationwagon, de M5 Touring. In 1994 werd de motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak van Getrag, in plaats van een vijfbak.

M5 (E39)

BMW M5

De heilige graal onder de M5’s is volgens kenners de M5 van de E39-generatie. Aanvankelijk was het niet eens de bedoeling om een M-versie van de M5 te maken. De 540i met 286 pk was al snel zat, aldus BMW. Gelukkig was het slechts een afleidingsmanoeuvre want in 1998 zag de meest briljante M5 het levenslicht. Een M5 die beschikte over een 4.9 liter V8 met 400 pk, 500 Nm, achterwielaandrijving en een handbak. De auto was niet alleen het hoogtepunt in de M5-geschiedenis, maar ook in die van BMW. De combinatie van prijs, prestaties, kwaliteit, comfort, gebruiksvriendelijkheid en ingetogenheid is en was ongekend.

M5 (E60)

BMW M5

De M5 in 2005 op basis van de E60 generatie moest zijn best gaan doen. De 5 Serie (E60) was minder geliefd dan de E39, alhoewel het model aanzienlijk moderner was qua vormgeving en functionaliteit, mede dankzij het iDrive-systeem. Qua motor is het de ultieme M5, want de S85B50 is een atmosferische 5.0 V10 met 507 pk en 520 Nm. De transmissie was een sequentiële bak met zeven verzetten, niet echt de fijnste bak. In de Verenigde Staten was de BMW M5 echter leverbaar met een handgeschakelde zesbak. Na de facelift in 2007 kregen wij Europeanen weer iets dat de Amerikanen niet kregen: een M5 Touring. Van de 20.589 verkocht M5’s van deze generatie zijn er slechts iets meer dan 1.000 een stationwagon.

M5 (F10)

Men kon het al zien aankomen dat de nieuwe M5 een minder heftige auto zou worden. Fabrikanten moesten hun motoren zuiniger en efficiënter zien te krijgen en een atmosferische V10 is zeldzaam dorstig. De nieuwe M5 kreeg de S63B44T0 onder de kap, een 4.4 biturbo. Deze was gekoppeld aan een DCT-transmissie, een automaat met dubbele koppeling. De M5 was bijzonder snel: de motor was zelfs iets sterker dan in de X5 M (560 pk ipv 555 pk). Tel daarbij het lagere gewicht van de M5 en de prestaties zijn ongekend: 0-100 km/u in 4,4 seconden en een top van 250 km/u. Eventueel is de begrenzer te verhogen naar 305 km/u.

M5 Competition (F10)

In 2014 kwam er een heftigere M5, de M5 Competition, met 575 pk, grotere velgen en eens straffer chassis. In 201 vierde BMW feest met de 30 Jahre, een speciaaltje om de dertigste verjaardag van de M5 te vieren. Deze special edition had maar liefst 600 pk en 700 Nm tot zijn beschikking. Van de 30 Jahre zijn er slechts 300 gebouwd. Voor de mensen die achter het net hadden gevist: de M5 Competition had vanaf 2015 dezelfde specificaties.

M5 (F90)

BMW M5

In 2017 gooide BMW nog een heilig huisje omver door vierwielaandrijving te introduceren. De M5, zeker de krachtigere varianten, waren gewoonweg te krachtig. Tot 100 km/u was je in gevecht met het TC-lampje en als het regende tot 150 km/u. De nieuwe generatie maakte gebruik van dezelfde motor, maar een doorontwikkeling: de S63B44T4 met 600 pk en 750 Nm. Met name in de 0-100 km/u-acceleratie was er enorm veel te winnen. De standaardsprint duurde nu slechts 3,4 seconden. De topsnelheid is alsnog 250 km/u, tenzij er is gekozen voor het M Drivers Package, dan bedraagt de topsnelheid 305 km/u. Ook die snelheid is alsnog begrensd.

M5 Competition (F90)

BMW M5

De BMW M5 Competition volgde in de zomer van 2018. De Competition had nóg meer vermogen: 625 pk. De M5 Competition was ook voorzien van een veel straffer onderstel, volgens sommigen zelfs té straf. De M5 facelift in 2020 pakt dat gedeelte aan. Nog steeds heb je de keuze uit 600 pk (gewoon) of 625 pk (Competition), maar het chassis is nu aangepast met vergevingsgezinde dempers. Het moet wel de ultieme supersedan blijven.

M5 (F90) facelift

In 2020 volgt er een facelift voor de BMW M5 (F90). Zowel het reguliere model als de Competition worden in één keer meegepakt. BMW heeft gekozen voor een vrij subtiele facelift. Nieuwe koplampen, nieuwe achterlichten. En dat zijn meteen de meest in het oog springende wijzigingen.

BMW M5

Zodra je gaat rijden moet er wel iets opvallen ten opzichte van het oude model. De schokdempers zijn nieuw en afkomstig van de BMW M8. Tevens introduceert BMW de opvallende kleur Motegi Rot op de M5 (F90) facelift.

BMW M5

BMW M5 (G90)

Na maandenlang teasen, spyshots en speculaties is het in juni 2024 eindelijk zover: de nieuwe BMW M5 G90 is officieel. En nee, dit is niet zomaar een wat dikkere 5 Serie met een sportuitlaat. BMW M heeft zich uitgesloofd. Of dat per se tot een elegant resultaat heeft geleid, is een andere vraag.

Qua design is de nieuwe M5 in elk geval niet bang om op te vallen. Uitgeklopte wielkasten, een forse diffuser en M-specifieke details maken duidelijk dat je hier niet met een gewone businesssedan te maken hebt. Het model staat breed op z’n poten en komt qua presence gevaarlijk dicht in de buurt van de XM, al is het geheel hier iets beter in verhouding. Gelukkig.

PHEV-krachtbron

Onderhuids deelt de G90 dan ook een belangrijk element met diezelfde XM: het is pas de tweede BMW M met een plug-in hybride V8-aandrijflijn. De bekende 4.4-liter twin-turbo V8 levert 585 pk, maar krijgt hulp van een elektromotor met 197 pk, goed voor een systeemvermogen van 727 pk en 1.000 Nm.

Resultaat? Een 0-100 km/u tijd van 3,5 seconden en een topsnelheid van 305 km/u, mits je het M Drivers Package hebt aangevinkt. Uiteraard. Ondanks het vermogen kun je met de M5 G90 ook nog elektrisch rijden. Aan boord zit een 18,6 kWh accu, goed voor 67 tot 69 kilometer WLTP-range. Laden gaat met 7,4 kW AC, en een volle batterij duurt ongeveer 3,5 uur.

De BMW M5 G90 weegt 2.435 kilo. Voor de context: dat is meer dan een X5. Het carbon dak haalt daar nog 30 kilo vanaf, wat vooral klinkt als symptoombestrijding. Toch probeert BMW de massa onder controle te houden met adaptief M-onderstel, elektronisch geregelde dempers, vierwielbesturing en natuurlijk M xDrive-vierwielaandrijving. De achterwielen draaien tot 2,5 graden mee, wat helpt bij het camoufleren van het gewicht.

BMW M5 Touring (G99)

Het heeft even geduurd, maar de M5 Touring is terug. Na decennialang twijfelen en annuleren, geeft BMW het legendarische Touring-concept van de M5 een nieuwe kans. Waar eerdere generaties zich vooral kenmerkten door een bescheiden oplage en matige verkoopcijfers, lijkt de timing deze keer beter gekozen: de M3 Touring verkoopt als warme broodjes en dus mag ook de G99-generatie M5 met kofferruimte zich melden.

Net als de sedan komt de M5 Touring met de inmiddels bekende M Hybrid-aandrijflijn uit de XM. De sprint naar de 100 km/u duurt 3,6 seconden, een tiende langzamer dan de sedan. Als dat verschil je zorgen baart, zou je je kunnen afvragen waarom je een vijf meter lange sportstation overweegt.

De wielkasten zijn per kant met 37,5 mm verbreed, wat de M5 in totaal 75 mm breder maakt dan een reguliere 5 Serie Touring. De bagageruimte bedraagt 500 liter, wat 70 liter minder is dan de reguliere 5 Serie Touring. Met de achterbank plat heb je 1.630 liter tot je beschikking.

De vormgeving is agressief, de aanwezigheid onmiskenbaar, en de breedte maakt parkeren in een normaal vak weer tot een actieve rijervaring. Het resultaat is een stationwagen die er niet omheen draait: dit is geen ‘M-sausje’, dit is full-fat.

Dat full-fat heeft wel een keerzijde, namelijk het gewicht van 2.475 kilo. Het is een cijfer dat je bij een station verwacht als je er net een paar dozen verhuisdozen in hebt geladen — maar dat is hier leeggewicht. Gelukkig kun je met de optionele trekhaak 2.000 kg voorttrekken, dus hij doet tenminste iets met al dat gewicht. Gelukkig weet de station-M5 net als de sedan zijn massa prima te maskeren op de weg.

BMW M5 artikelen

Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de BMW M5.

BMW M5 kon niet ontsnappen van de Mansory-behandeling
13 juni 2025

Lees meer

Waarom de nieuwe BMW M5 zo’n dikke reet heeft
27 mei 2025
Waarom de nieuwe BMW M5 zo'n dikke reet heeft

Lees meer

Hoe BMW het gewichtsprobleem van de M5 kan oplossen
18 mei 2025

Lees meer

De Audi RS6 C9 wordt een hybride beuker
16 mei 2025

Lees meer

Milltek haalt de nieuwe BMW M5 uit zijn kooi
14 mei 2025
Milltek haalt de nieuwe BMW M5 uit zijn kooi

Lees meer

BMW M5 Safety Car klapt op vangrail voor race
1 april 2025

Lees meer

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North