Bij de tweede generatie van de X2 lanceert BMW de eerste elektrische variant genaamd iX2.
De eerste X2 van BMW viel enigszins tussen wal en schip. Mensen die een kleinere, hoge BMW wilden, kochten een X1, andere kochten een X3 of nog grotere SUV. Er moest dus drastisch iets veranderen aan de X2. En dat deed BMW met de geboorte van de iX2.
Op 11 oktober 2023 ziet de tweede generatie van de BMW X2 het levenslicht. De U10 – zoals ie intern wordt genoemd – is van de voorkant duidelijk een BMW. Bekijk je hem echter van achteren, dan weet je niet wat je overkomt. Een geheel nieuw lijnenspel en nieuw ontworpen achterlichten verrassen vriend en vijand.
Links de elektrische iX2, rechts de benzine X2 M35i
BMW omschrijft de iX2 als een Sports Activity Coupé. Het is dus eigenlijk een SUV met een aflopende daklijn. Net als bij de 4-serie ontwikkelt BMW twee ontwerpen: eentje voor de i-versie en eentje voor de versie met verbrandingsmotor. De verschillen zitten hem in de grille en natuurlijk het gebrek aan uitlaat bij de iX2.
Uitvoeringen en specificaties
Bij de introductie in maart 2024 verkoopt BMW alleen nog de iX2 xDrive30. De hoge elektrische 2 heeft twee elektromotoren (een op de vooras, een op de achteras) die samen zorgen voor 313 pk en 494 Nm op alle wielen. Daarmee sprint de iX2 in 5,6 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u.
Later volgt de instapper in de vorm van de eDrive20. De goedkopere versie krijgt maar één elektromotor en die zit – hou je vast, BMW-liefhebbers – op de vooras. De instap-iX2 is dus een voorwielaandrijver. Het vermogen is 204 pk en het koppel 250 Nm. De sprint naar de honderd gaat in 8,6 seconden en de topsnelheid daalt naar 150 km/u.
iX2 xDrive30iX2 eDrive20
Beide uitvoeringen hebben een 64,8-kWh batterijpakket. In de 20 zorgt ie voor een rijbereik van 462 kilometer. De xDrive30 heeft een actieradius van 433 kilometer. Snelladen via DC kan met maximaal 130 kW. In 29 minuten is de batterij van 0 tot 80 procent geladen. AC-laden kan met 11 kW, dan is de batterij in 6,5 uur helemaal opgeladen.
Interieur
De cabine is grotendeels vertrouwd voor de doorgewinterde BMW-rijder. Er is echter wel een grote verandering bij de iX2. De traditionele iDrive-knop op het middenconsole is verdwenen. Het infotainmentsysteem draait bij de lancering op BMW Operating System 9. Door de coupélijn hebben de inzittenden niet zoveel hoofdruimte als in bijvoorbeeld de X3. Achter de achterbank is een bagageruimte van 525 liter. Gooi je de achterbank plat, dan heb je 1.400 liter aan ruimte.