• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW iX2 rangetest: wat is het verschil tussen 100 en 130 rijden?

Auteur: machielvdd, gepost 7 juli 2024 om 12:02 – 23 Reacties

We onderwerpen de instapversie van de nieuwe BMW iX2 aan een actieradiustest.

We willen allemaal het liefst 130 km/u rijden, maar met een elektrische auto betaal je dan wel een prijs. Als je 130 rijdt gaat je range een stuk harder achteruit dan wanneer je netjes 100 rijdt. Of valt dat toch mee in de praktijk…? Dat gaan we testen met de BMW iX2.

De BMW iX eDrive20

Laten we deze auto eerst even netjes voorstellen. We hadden al gereden met de iX2 eDrive30, maar dit is de eDrive20. De instapper dus. Qua accu maakt het niet uit, in beide gevallen heb je dezelfde 66,5 kWh batterij (64,8 kWh netto).

Het verschil zit ‘m in de elektromotoren: de eDrive20 heeft er maar een, in plaats van twee. En – trigger warning – die is geplaatst op de vooras. Daardoor heb je geen 313 pk en 494 Nm, maar 204 pk en 250 Nm aan koppel. En eerlijk gezegd is dat gewoon voldoende. Je kunt die 10 mille extra die een eDrive30 kost dus ook lekker in je zak houden.

Overigens is onze testauto alsnog even duur als een kale eDrive30, maar ja, zo gaat dat nu eenmaal met opties. Met M Sportpakket, Premium Pack en Comfort Pack komt het prijskaartje uit op €58.082.

100 km/u vs. 130 km/u

Goed, met deze BMW iX2 doen we dus een rangetest. Zoiets deden we al eerder met de Volkswagen ID. Buzz duurtester en de Skoda Enyaq (met dakkoffer). Daarbij gaan we al volgt te werk: we beginnen met een volledig volle accu (100%) en rijden vervolgens een traject van 70 kilometer. Dit doen we eerst met 100 km/u op de cruise control (zo veel mogelijk) en dat herhalen we vervolgens met 130 km/u, wederom op de cruise control. Dat laatste doen we uiteraard ’s avonds, omdat het dan legaal is lekker rustig is op de weg. Overdag 130 km/u rijden zouden we niet durven natuurlijk. Voor de volledigheid vermelden we ook nog even de weersomstandigheden. De beide ritten zijn uitgevoerd op een droge dag, met temperaturen rond de 18 graden. Aan het weer lag het dus niet.

Resultaten

Voordat we naar de resultaten gaan is het eerst nog even goed om de WLTP-cijfers erbij te pakken. Aangezien onze testauto aardig goed in de spullen zit gaan we uit van de minst gunstige waarden (bij de WLTP wordt altijd een kale versie en een bomvolle versie getest).

  • WLTP-actieradius: 439 km
  • WLTP-verbruik: 16,3 kWh

Dan kunnen we door naar de resultaten van de test. Na het traject met 100 km/u gereden te hebben bleef er nog 81% over, terwijl dat bij 130 km/u 74% was. Dat is dus best een aanzienlijk verschil, al is het verschil iets kleiner dan bij onze test met de Enyaq. Als je kijkt naar de resterende range, scheelt het ruim 60 km. Door 130 km/u te rijden in plaats van 100 km/u heb je dus circa 20% minder range.

Het verbruik zit bij 100 km/u behoorlijk dicht bij het WLTP-verbruik: het scheelt maar 0,4 kWh. Desondanks haal je de WLTP-range natuurlijk niet, met alleen maar snelwegkilometers. Op basis van de 307 km resterende range bij 100 km/u zou je een totale range hebben van 377 km. Dat is niet heel imposant voor een auto van bijna 60 mille, maar daar zul je het mee moeten doen.

Hieronder de cijfers overzichtelijk in een schemaatje:

100 km/u130 km/u
Resterende accu81%74%
Resterende range307 km244 km
Totale range (gereden afstand + resterende range)377 km314 km
Gemiddeld verbruik per 100 km16,7 kWh22,3 kWh

Ook interessant!

  • Nieuwe BMW X2 wordt een mini-X6
  • BMW iX2 instapper
    BMW iX2 instapper is net zo handig en schoon
  • BMW iX2 xDrive30e - test en video
  • Nieuwe BMW iX2 en X2: eigenwijs én anders [video]
    Nieuwe BMW iX2 en X2: eigenwijs én anders [video]

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Elektrisch, ix2

Vorig bericht: « Brabus twaalfcilinders (in Benzen die geen V12 hebben)
Volgend bericht: Wanneer is een rechtsgestuurde auto interessant? »

Lees Interacties

Reacties

  1. neymar zegt

    7 juli 2024 om 12:13

    De nieuwe X2 is een prachtige wagen! Een genot om naar te kijken.

    Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      7 juli 2024 om 13:56

      De absolute vedette in zijn klasse!

      Login om te reageren
    • smokin zegt

      8 juli 2024 om 09:05

      Ik ga er van uit dat dat sarcastisch bedoeld is.

      Login om te reageren
  2. cdlop01 zegt

    7 juli 2024 om 12:24

    300 plus km is voor dagelijks Nederlands gebruik prima, deze leaseauto’s kunnen bijna bij ieder kantoor worden opgeladen of thuis. Hoewel deze auto voor 99% lease zal worden, 60k voor zo’n auto is absurd. Vind de hele kwaliteitsbeleving van elke nieuwe Bmw ook fors minder dan bij de voorgangers ….. .

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      7 juli 2024 om 14:29

      Ik denk dat je dit teveel generaliseert: zowel het opladen thuis als op kantoor kan lang niet overal.

      Login om te reageren
    • bohica zegt

      7 juli 2024 om 16:33

      Deze staan er een stuk voordeliger op .
      Voor 60k heb je serieus extra opties aangevinkt

      Login om te reageren
    • Nitropidi zegt

      8 juli 2024 om 13:45

      Je vindt de kwaliteitsbeleving van elke nieuwe BMW minder?
      Je hebt ze allemaal al van binnen gezien en gereden?

      Login om te reageren
  3. eaudi zegt

    7 juli 2024 om 12:33

    Voor een vakantierit naar (zeg) Gothenburg of Toscane is dat dus 7 keer laden onderweg als je 130 rijdt. Want: snelladen tot 80%, je wil niet op je laatste halve kw aankomen dus een marge van 25km. Kom je 225km ver op een lading. En ben je ca 3,5u aan het laden. Ter vergelijking: met een benzineauto en een verbruik van 1:13 en een tank van 55l is het twee keer tanken, wat 15 minuten totaal kost. Dit zijn feiten hè, geen mening. Heeft voor iedereen een eigen waarde.

    Login om te reageren
    • Stellantis rules the sky zegt

      7 juli 2024 om 13:46

      Dus jij stopt twee keer 15 minuten als je naar Toscane rijdt, of zelfs maar 15 minuten in totaal????

      Login om te reageren
      • Nitropidi zegt

        8 juli 2024 om 15:10

        @Stellantis Ieder z’n voorkeur denk ik. Ik rij jaarlijks naar Zuid-Frankrijk met maar 3 korte stops en dat bevalt prima. Met al die hulpmiddelen op de auto tegenwoordig is het rijden een stuk ontspannender dan vroeger.
        Dus ik zou 6 lange stops om te moeten laden een verschrikking vinden.

        Login om te reageren
    • schuimbekje3 zegt

      7 juli 2024 om 13:59

      wanneer ik mijn diesel (forester, 9-5 of hilux) pak is utrecht goteborg 0 keer tanken
      benzine ook niet trouwens, cayenne haalt met 160+++ kmh op autobahn nog steeds 1:8 en met 100 liter tank is dat te doen.

      bovendien zou ik bij zo’n range test de auto ook effe naar 100% laden op een traagpaal en dan een uurtje of 5, zodat alle cellen gebalanceerd zijn.. bij dc snelladen kan er een verschil zijn en dan is 80% accu niet dezelfde 80% de volgende keer..

      overigens vind ik het nog steeds raar dat niemand in de automotive industrie mij gewaarschuwd heeft dat je bij een tesla niet 81% of meer mag laden, ook traag, want dan. vervalt je accu garantie.. daar koop ik toch geen long range voor? bovendien vreet sentry mode 8% accu per dag en cabin protection nog eens 10% accu per dag, dus vrijdag 100% wegzetten, maandag 80% tot 66% range bij vertrek.

      mijn polestar en mgzsev mogen gewoon 100% laden, zelfs dc fast.. range is nog steeds >98% na 4 jaar

      Login om te reageren
    • seatleon zegt

      7 juli 2024 om 22:00

      Ik stop ook weleens als ik niet ga tanken en loop dan 10 min rond mijn auto. Als je dan je EV ff aan een paal hangt heb je er zo weer wat range bij. In de praktijk wordt de soep dus niet zo heet gegeten. Overigens heb ik ook weleens ritjes gemaakt met minimale stops, maar dat is eigenlijk onverantwoord.

      Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      8 juli 2024 om 09:56

      Hard rijden is altijd al desastreus geweest voor het verbruik. 1:13 haal je ook niet als je 130 continue rijdt met de meeste benzine auto’s, eerder 1:10 tenzij Prius.
      De Prius verbruikt bij een snelheid van 100km/u ongeveer 4,5 liter brandstof per 100km. Dat verbruik stijgt tot 7 liter per 100km bij een snelheid van 130km/u.De Model 3 verbruikt bij een snelheid van 100km/u ongeveer 150Wh/km, terwijl dit verbruik stijgt naar 220Wh/km bij 130km/u. Kortom, 130km/u rijden kost ongeveer 45 tot 55 procent meer energie, zowel voor benzine als elektrisch…

      Login om te reageren
      • Nitropidi zegt

        8 juli 2024 om 13:52

        @gekketurbo
        Ik weet niet welke benzineauto’s jij hebt gereden de laatste tijd, maar zelfs mijn Z4 M40i rijdt 1:15 bij snelwegritten waarbij ik stevig doorrijd.

        Login om te reageren
        • gekketurbo zegt

          8 juli 2024 om 13:58

          @Nitropidi: 330i Touring was de laatste puur benzine auto dat ik reed. 1 op 10/11 was normaal bij 135 op de cruise control…

          Login om te reageren
          • Nitropidi zegt

            8 juli 2024 om 15:07

            @gekketurbo Ik heb ook een 128ti (vergelijkbare motor als de 330i) en ook bij die auto verbaas ik me soms over hoe zuinig hij kan zijn. Laatst een ritje van Rotterdam naar Den Helder: 1:18. En daarvoor heb ik echt niet mijn best gedaan.
            Zowel die 6 cilinder van de M40i als die 4 pitter in de 128ti zijn wat dat betreft pareltjes. Doortrappen wanneer je zin hebt en bij normaal rijden best zuinig.

            Login om te reageren
  4. sleepyj zegt

    7 juli 2024 om 12:33

    Dat ding ziet er toch niet uit.

    Login om te reageren
    • Mini Joe zegt

      7 juli 2024 om 12:44

      Hey, we gaan toch niet een Citroën “e C4 met verkeerde voorkant afkraken

      Login om te reageren
  5. Jeroen zegt

    7 juli 2024 om 12:54

    Beetje oppervlakkige test, ik had wat meer diepgang verwacht. Voorbeeld, bij 130km/u wordt je accu groter:
    377km*167Wu/km = 62.96kWu
    314km*223Wu/km = 70.02kWu

    Terwijl
    70km/100%-81%= 368km range
    70km/100%-74%= 269 km range

    Dit laat zien dat het overnemen van cijfers van de boordcomputer nogal onbetrouwbaar is.

    Wat een interessante(re) test zou zijn, met max 100/u naar Barcelona en met max 130km/u naar Barcelona.
    Wie is eerder daar, op basis van reistijd + laadtijd? En wat is dan de werkelijk gemiddelde snelheid, incl. en excl. laadtijd.

    Login om te reageren
    • martinus.tussengas zegt

      7 juli 2024 om 14:16

      Nou, dat is een goed idee. We zien je resultaten wel verschijnen.

      Login om te reageren
  6. Neuf-Trois zegt

    7 juli 2024 om 14:16

    Valt op zich nog mee, je rijdt 30% sneller en verbruikt ‘maar’ 20% meer vermogen..

    Login om te reageren
  7. Roskampies zegt

    7 juli 2024 om 15:13

    Laat ieder toch zijn eigen keuzes maken qua vakantie rit, hoe vaak en wanneer men wil stoppen.

    Begint wel een religie te lijken zo. Gij zult langer dan zus en zoveel x stoppen anders bent gij verkeerd/ slecht bezig!

    Pff het mooie van auto rijden voor mij was en is, vrijheid te gaan en staan en wanneer ik wil.

    Wat een gep..pz..k die vakantie en range discussies en het wel of niet een koffie , plas pauze van hoeveel minuten etc.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 juli 2024 om 10:47

      De ANWB voert al heel lang campagne, twee uur rijden kwartier stoppen. Wie dat vanwege de veiligheid of de kleine kinderblaasjes gewoon opvolgt merkt er helemaal niks van die die elektrisch rijdt. Maar wie met een skihut op het dak zo snel mogelijk naar “de wintersport” wil die kan beter niet elektrisch gaan rijden.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North