De BMW Z8 is de dikste roadster die BMW tot dusver heeft gebouwd.
Retro-design is van alle tijden, maar in de late jaren ’90 en vroegen jaren ’00 was het bijzonder populair. Auto’s als de Volkswagen New Beetle, Chrysler PT Cruiser en New Mini waren niet aan te slepen. Alleen al vanwege het guitige uiterlijk was de klant bereid om flink in de buidel te tasten. Niet alleen in het B- en C-segment paste men dit toe, er waren ook luxere en duurdere retro-auto’s. Denk aan de Ford GT en Ford Thunderbird. De BMW Z8 past gek genoeg ook in dat rijtje.
Inhoudsopgave
Ontwikkeling BMW Z8 (E52)
De ontwikkeling van de Z8 begon enkele jaren nadat de BMW 8 Serie in de showrooms stond. Ondanks de ‘8’ in de naam is het zeker niet de directe opvolger van de BMW 8 Serie (E31), de 8 in Z8 (E52) gaf echter wel aan waar je ‘m moest positioneren in het modelgamma. De Z8 begint zijn automobile carrière als de BMW Z07. Deze staat te schitteren op de Tokyo Motor Show. Het was een hommage aan de 507 uit de jaren ’50. De auto moest een idee geven van een nieuwe top-roadster van BMW. Roadsters en cabrio’s waren helemaal heet in de jaren ’90 en BMW verdiende veel geld met de Z3.
Ontwerp BMW Z8
De BMW Z8 is getekend door Henrik Fisker, die later zijn eigen automerk zou starten en ook de de Tesla Model S tekende. Ondanks dat Chris Bangle vaak verguisd wordt door BMW-fans, was Bangle de designbaas op dat moment. Na de zeer positieve reacties op de Tokyo Motor Show besluit BMW de auto min of meer in productie te nemen, uiteraard met een paar wijzigingen. Zo verdwijnt de bubbel achter de bestuurder, bijvoorbeeld.
Nog voordat BMW de auto in productie kan nemen, is James Bond daar. In de derde Pierce Brosnan film ‘The World is Not Enough’ rijdt s’ werelds meest beroemde geheim agent een BMW Z8. Omdat de auto nog niet helemaal af is, zetten ze een Z8-koets op een Cobra-chassis met een Mustang-motor. Het zal de laatste keer zijn dat James Bond een BMW rijdt, de film hierna krijgt hij een Aston Martin Vanquish.
Productie BMW Z8
BMW neemt het model vanaf 1999 in productie. Er is aanvankelijk geen keuze qua uitvoering. Alle Z8’s krijgen standaard een hardtop mee met glazen ruit en achterruitverwarming. Er is een beperkte keuze qua kleuren voor exterieur en interieur. Er is geen keuze qua aandrijflijn. De motor is een 4.9 liter S62B50 uit de BMW M5 van de E39-generatie, ook de handgeschakelde zesbak komt uit die auto vandaan. Deze is goed voor 400 pk en 500 Nm, waarmee je in 4,7 tellen naar de 100 km/u kan accelereren. De topsnelheid is naar goed Duits gebruik begrensd op 250 km/u.
Alpina Roadster V8
Helemaal maf is de Alpina Roadster V8. Deze volgt in principe de BMW Z8 op. De productie van de Z8 eindigt in 2002 en de Alpina-versie wordt erna gebouwd. Alpina is een Duitse autofabrikant die BMW’s net wat anders maakt. In de meeste gevallen zijn ze sneller dan de auto’s waar ze op gebaseerd zijn. Maar met de Alpina Roadster V8 doen ze het eventjes anders. De motor en transmissie zijn namelijk afwijkend. Ten eerste de motor, dat is geen 4.9 liter V8, maar een 4.8. Het verschil is nog veel groter, de Z8 heeft een ’S’-motor (zoals elke M dat heeft) en de Alpina een M-motor, dus een regulier blok. Alleen dan aangepast door Alpina.
Motor Alpina Roadster V8
Het is de aandrijflijn uit de Alpina B10 V8 S en is een 4.8 liter die met 375 pk ietsje minder vermogen heeft, maar met 519 Nm wel ietsje meer koppel. Een iets relaxtere motor dus, die geheel toepasselijk gekoppeld is aan een automaat met koppelomvormer, die ook uit de B10 afkomstig is. De auto wordt voornamelijk gebouwd met de VS in het achterhoofd. Er gaan namelijk 450 exemplaren naar Amerika, terwijl de rest over de rest van de wereld verdeeld moet worden.
Het is voor het eerst dat men in Amerika een Alpina kan kopen. Later worden de B7 en B8 er ook aangeboden op deze wijze. In totaal zijn er 5.703 Z8’s gebouwd waarvan 555 Alpina’s. 2543 Z8’s gaan naar de VS, de andere 3.160 exemplaren gaan naar de rest van de wereld. Heel bijzonder is de BMW Z8 Individual, waar er 19 van schijnen te zijn. Deze hebben een afwijkende carrosserie- en interieurkleur. Daarnaast zijn er van de 3.160 exemplaren voldoende onder handen genomen door diverse tuners die zich voornamelijk beperken tot een setje wielen en wat mechanische upgrades. Zo’n fraai koetswerk heeft niet veel nodig.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de BMW Z8.