
En ze worden allemaal geveild.
Bedenk in je hoofd even je top drie favoriete BMW’s aller tijden. Grote kans dat deze auto’s in de ‘Best of M’-collectie zitten. Deze verzameling bevat namelijk 22 van de gaafste BMW’s ooit gebouwd. En je raadt het al: deze auto’s gaan onder de hamer. Volgende maand worden ze geveild in München door RM Sotheby’s.
De collectie loopt uiteen van een 2002 Turbo uit 1975 tot een M4 CSL uit 2023, en alles wat er tussenin zit. We zullen even een aantal hoogtepunten met jullie doornemen.
BMW M1 (1980)

Voor ondergetekende is de favoriet duidelijk: de M1, de enige echte supercar die BMW ooit gemaakt heeft. Het design van Giugiaro is nog steeds prachtig en met een oplage van 399 stuks is het een absolute zeldzaamheid. Toch weet de markt deze auto’s nog niet helemaal op waarde te schatten, want RM Sotheby’s verwacht ‘slechts’ 5 tot 6 ton te vangen. Voor een icoon als de M1 is dat best weinig.
BMW Z1 (1990)

De BMW Z1 is een vreemde eend in de bijt, met zijn unieke deuren. De motor is lang niet zo exotisch als het uiterlijk (die komt regelrecht uit de 325i), maar alsnog is dit een leuke roadster. Al zal de eigenaar dat niet weten, want er staat slechts 63 kilometer op de teller.
BMW M3 Sport Evolution (1990)

De collectie bevat uiteraard ook de nodige M3’s, waaronder deze M3 Sport Evo. Dit was de laatste evolutie van de E30 M3, met 238 pk. Van deze variant zijn er maar 600 gemaakt. RM Sotheby’s rekent op een opbrengst van €200.000 tot €250.000.
BMW M Coupé (2002)

Alle Z-modellen zijn vertegenwoordigd, dus ook de welbekende clownschoen staat ertussen. Uiteraard in de dikste uitvoering, die officieel de M Coupé heet (zonder Z3 dus). Dit is een piekfijn exemplaar, uitgevoerd in Phoenix Yellow, met 7.549 kilometer op de teller.
BMW Alpina Roadster V8 (2003)

De Z8 mag ook niet ontbreken. De eigenaar koos echter niet voor de normale, maar voor de Alpina-versie. Deze heeft niet de 4,9 V8 uit de M5, maar een 4,7 liter M62 V8. Ook heeft de Alpina een automaat, waar de normale Z8 juist altijd een handbak heeft. Qua uiterlijk onderscheidt de Alpina zich alleen met de velgen en de badges.
BMW M3 CRT (2011)

Je zou er zomaar overheen kijken, maar deze M3 CRT is de zeldzaamste van allemaal. De CRT is de sedanversie van de M3 GTS, waar er maar 67 van gemaakt zijn. Dat zorgt er helaas voor dat er niet mee gereden is: er staat 168 kilometer op de klok. Als je dacht dat de CRT die in Nederland voor €175k te koop staat duur was: deze heeft een verwachte opbrengst van €175.000 tot €200.000.
















Dit was nog maar een kleine greep uit de Best of M-collectie. Hierboven kun je de resterende exemplaren bekijken. Laat in de reacties even weten wat jouw favoriet is!





Geen M1 AHG en geen e39? Gelukkig wel een e36 GT.
Ja, dat dacht ik ook: die donkergroene e36 GT. Dat is echt “Freude am Fahren”.
Die viel mij ook op. Prachtige wagen. Wat een sterk design!
Hier wordt je toch simpelweg vrolijk van? Wát een legacy! Ik ben min of meer geboren in een 2002 uit 1974 en heb het geluk gehad een flink aantal gereden te hebben (niet mijn eigendommen helaas), E30 M3, E34 535i, E39 M5, Z1 en Z8. Zelf heb ik nu een ‘schamele’ G31 520i die ik steeds een stukje meer op smaak laat brengen (onderstel, automaatbak, motorvermogen)
Die rode M3 Sport EVO, gele M Roadster en de M3 CSL.
Mis toch de een aantal M5’s. Die behoren toch ook tot de M legacy?
Hij lijkt van de coupé en de roadster te houden, haast niets met meer dan 3 deuren op de M3 CRT na.
De 2002, M3 CSL en 1M Coupé zijn een leuk trio in mijn ogen, omdat ze mss we het best sturende bommetje waren die BMW op dat moment kon bouwen. Hij hield niet zo van de grote coupé lijkt het, ik zou een 635CSi er ook graag bij zien.
Nou, nee: de e9 batwing, een 635 CSi, de e38 7 serie, de e61 M5, f06/12/13 6 serie, een g29 Z4 m40, maar bovenal de 2015 3.0 CSL Hommage. Daar wordt ik nou hebberig van
Iets met kind en snoepwinkel…..omg. Daar zit veel lekkers tussen. Super collectie.
Twijfel; mijn hartje zegt E36 M3 GT (die groene..) en het hoofd zegt de 1-serie M Coupe in het oranje. Keuzestress!
Ook ik kies de e36 gt net als de meeste hierboven. En terecht! Die m z4 e85 lijkt me ook fantastisch sturen
Boring.
Geen BMW 507… Allermooiste BMW ooit gebouwd, zelfs 1 van de allermooisten ooit qua automobielen.
Dacht ik ook meteen aan, maar ja, het is de ‘Best of M’-collectie
Heel simpel. De 2002 turbo, M3 E30 en natuurlijk de M1.
M3 Sport EVO de enige echte favoriet. In het zwart graag.
Ik mis ook nog van alles, waaronder in iedergeval de 635 csi en verscheidene vroege M5’s.
Maar goed.. de BMW M Coupé blijft ook een echte favoriet, zeker in zo’n fraaie staat.
Waarschijnlijk is het niemand het mij eens, maar na mijn golf4 V5, pre kinderen, lange tijd naar een Z3 coupé 3.0 gekeken. De M was buiten bereik. Uiteindelijk niet gedaan en een alfa GT (2.0 JTS) gekocht en die door H&S corse laten ombouwen, heerlijke auto.
Maar die ‘itch’ van de Z3 coupé, of eigenlijk het niet kopen van die auto, die jeukt nog steeds. Steeds meer en meer.
Deze collectie mist een 1800 TI/SA, een BMW 3.0 CSL en een 635CSI, en als je er toch ook Alpina’s in stopt, een mooie E12 of E28 B7 Turbo S voor de rest, toffe collectie