• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom de BMW Z8 bijna een laffe motor had

Auteur: jaapiyo, gepost 5 oktober 2025 om 16:57 – 10 Reacties

Z8

De BMW Z8 kreeg uiteindelijk de epische V8 mokerhamer uit de E39 M5 onder de kap. Bijna was het echter niet zo ver gekomen…

Onlangs vertelde collega Loek (@720s) jullie al wat over de ontstaansgeschiedenis van de BMW Z8. Deze retro topper van BMW werd uiteindelijk maar drie jaar gebouwd, maar liet wel een onuitwisbare indruk achter. In tegenstelling tot de meeste andere topmodellen van BMW, was het een relatief succes.

Dat wil zeggen, er zijn er in de korte productierun toch 5.703 gemaakt, met daarnaast nog 555 Alpina Roadster V8-en. Daarbij zijn ze nooit echt goedkoop geworden en verswekkerd. Waar de E24 en E31 beide hun ‘moeilijke fase‘ gehad hebben, is de Z8 nooit ten prooi gevallen aan de parkeerplaats bij de McDonald’s op vrijdagavond. Hoewel dat het lot van de gemiddelde Z8 niet per se veel beter maakt. Inmiddels staan ze veelal te pronken in de garages van mannen die James Bond willen zijn. U begrijpt: uw trouwe verslaggever wil er dus ook een.

Eindelijk dus eens geen zwart gat van uit de hand lopende kosten bij BMW voor een handvol verkopen. Volgens Andreas Bovensiepen (ja, die man achter Alpina), was dat ook een speerpunt bij de bonentellers tijdens de ontwikkeling van de roadster. Andreas herinnert zich dat Wolfgang Reitzle, een BMW honcho die daadwerkelijk bijna net zo goed was als hij zelf vindt dat hij was, enorm voorstander was van de Z8.

Reitzle moest echter met hand en tand vechten voor de Z8 tegen de bonentellers. Bonentellers die, enigszins logischerwijs, niks zagen zitten in weer een BMW ‘halo model’ dat niet de showroom uit te branden zou zijn. Ook al niet omdat men een peperduur aluminium spaceframe wilde ontwikkelen (en heeft ontwikkeld) voor de nieuwe Z8.

BMW Z8

Aanvankelijk wilde men daarnaast kennelijk de ‘gewone’ V8 uit de toenmalige 5-Serie en 7-Serie gebruiken voor de Z8. Dus de M62B44 met 286 pk. Een prima motor (stiekem de laatste goede V8 van BMW voor de meest recente generatie V8-en). Maar de Z8 zou er geen strepentrekker van worden.

Het lijkt heel logisch dat BMW dan maar gekozen heeft de S62 V8 te gebruiken. Maar intern lag dat aanvankelijk helemaal niet zo voor de hand. De Z8 was namelijk echt een product van BMW AG en niet van M GmbH. Een verschil dat voor de leek er niet toe doet, maar wat intern soms meer uitmaakt dan zou moeten. Opnieuw waren de bonentellers bezorgd dat de aandrijflijn van de E39 M5 gebruiken, hen te veel geld zou kosten. Waarbij ze volgens Bovensiepen onder andere kennelijk bezorgd waren, over het onder garantie moeten vervangen van versnellingsbakken…

Het lijkt triviaal, maar bonentellers zijn vaak bijna net zo erg als NL ambtenaartjes. Dus het kan zo maar kloppen. Met de simpele gedachte dat een M5 rijder veel meer kilometers aflegt dan een Z8 rijder en de bakken het daar over het algemeen prima in uithielden, werden de naysayers uiteindelijk tot zwijgen gebracht. En zo kwam de Z8 er dus, met de S62 V8 en handbak. Of dit ook verklaart waarom de Alpina versie mínder pk heeft dan het standaardmodel, vermeldt Bovensiepen overigens niet. Maar, het zou kunnen…Koop dan?

Ook interessant!

  • Hoe de BMW 5 Serie bijna de Z8 overbodig maakte
  • Downsizing before it was cool: BMW plande hele andere motor voor M5 E39
  • Grijp de duurste Alpina BMW Z8 op Marktplaats
  • Video: nieuwe BMW M5 gaat biem in Deventer

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, motor, z8

Vorig bericht: « EV? Welnee! Waarom iedereen in 2030 een oude Duitse dieselbeuker rijdt
Volgend bericht: Tesla’s falen massaal APK Keuring »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob5nismo zegt

    5 oktober 2025 om 17:43

    De Z8 had toch ook van die unieke klap deuren?

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      5 oktober 2025 om 18:32

      Nee, dat was de Z1. Die zakte naar beneden weg.

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        7 oktober 2025 om 06:07

        Ja die bedoelde ik

        Login om te reageren
  2. rfocus zegt

    5 oktober 2025 om 18:04

    Neen dat is de i8 Coupe!

    Login om te reageren
  3. ty5550 zegt

    5 oktober 2025 om 19:09

    Die z8 wordt toch echt mooi oud

    Login om te reageren
  4. hanstadema zegt

    5 oktober 2025 om 20:17

    Samen met de 507 de mooiste BMW imo

    Login om te reageren
  5. ouwedibbes83 zegt

    5 oktober 2025 om 20:44

    Heeft de Alpina versie niet gewoon een meer op comfort en minder op toeren afgesteld blok met veel koppel onderin die je op souplesse rijdt? Met een automaat? Of haal ik van alles door elkaar? Vaak is de Alpina niet het toerenmonster maar de koppelrijke evenknie.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      5 oktober 2025 om 21:24

      Jep, de Alpina heeft de M62 (met 381 peekaa, wat dat betreft scheelt het niet eens zoveel) ipv de S62 motor en is meer op comfort dan performance afgesteld. Vandaar ook de 5-traps automaat ipv een handbak.

      Login om te reageren
    • perry_snijders zegt

      6 oktober 2025 om 09:36

      Er was geen Z8 met automaat terwijl daar wel graag naar was, maar BMW had geen automaat beschikbaar die sterk genoeg was voor de M5-motor. En dus keken ze Alpina aan, want daar was een aandrijflijn die bijna net zo sterk was en een automaat had.
      De oude Bovensiepen hield het nog wel bijna tegen, want die kreeg kortsluiting in z’n hoofd van een Alpina die minder sterk was dan de BMW waarop hij gebaseerd was.

      Login om te reageren
      • RUBERG zegt

        6 oktober 2025 om 17:18

        Zie het artikel dat wij er destijds in Autokampioen hebben geschreven.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North