De Dacia Logan is gewoon een auto. Een rijdende pot pindakaas: alles wat je nodig hebt zit er in.
Auto’s worden steeds gecompliceerder, luxer, technischer en geavanceerder. Dat niet alleen, het zijn ook sportieve statussymbolen. Een auto moet dus werkelijk van alles zijn. Niet zozeer wat men nodig heeft, dan wel wat men wil en eist. Rond de millenniumwisseling was Renault een van de meest vooruitstrevende automerken.
Met auto’s als de Mégane II, Scénic, Laguna, Vel Satis en Espace stonden er diverse futuristische auto’s in de showrooms. Allemaal (al dan niet optioneel) volgestouwd met de meest bijzondere elektrische gadgets en luxe. Dat was enerzijds geweldig, maar er het zorgde er ook voor dat er een gat ontstond. Een ruimte voor eenvoudige, praktische en doelmatige auto’s.
Inhoudsopgave
Dacia
Renault had daar zelf ook ervaring mee, overigens. De Renault Kangoo in personenwagenuitvoering is in eerste instantie vooral heel erg handig en natuurlijk was het Franse merk eigenaar van het Roemeense merk Dacia.
Dacia bestaat al sinds 1966. Hun eerste auto was de Dacia 1100, wat in feite in een licentie gebouwde Renault 8 was. Voor de petrolheads: er was ook een heel kortstondig een Dacia 1100S, compleet met twee extra koplampen en een grotere motor. In feite was dit een soort Renault 8 Gordini van Dacia. De populairste Dacia zou echter de 1300/1310 worden.
Tussen 1969 en 2004 werden er bijna 2 miljoen van gebouwd. In 1999 werd Dacia door Renault overgenomen. Hun eerste taak was simpel: ontwikkel een opvolger voor de 1310, die dus inmiddels hoogbejaard was.
Dacia Logan
Het resultaat was de Dacia Logan. Het idee achter de auto is even simpel als briljant. Of beter gezegd: dankzij de eenvoud was de auto zeer geslaagd. De techniek was afkomstig van het oude type Renault Clio. Het design was behoudend.
Niet zozeer omdat de auto anti-mode was (wat overigens wel klopt), maar omdat het goedkoper te produceren is. Alles was zo basaal mogelijk. Wat de auto tekort kwam in luxe en verfijning, maakte de auto goed met ruimte en natuurlijk de zachte prijs.
Dacia Logan in Nederland
De Logan kwam in 2005 naar Nederland. Aanvankelijk waren er vier modellen. De eerste drie hadden een 1.4 achtklepper onder de kap met 75 pk en 112 Nm. De instapper was ook echt een instapmodel: er zat niets op. De Ambiance bood dingen als centrale deurvergrendeling, meegespoten bumpers en dat was het. Zelfs stuurbekrachtiging was op deze uitvoering niet standaard.
Dat had de ‘Laureate’ wel, net zoals elektrische ramen, mistlampjes en in hoogte verstelbare voorstoelen. Kortom, zelfs de meest luxe Logan was niet heel erg ‘vol’. Wel kon je een 1.6 bestellen met 87 pk. Handig voor de vouwwagen. In 2006 kwam er een 1.6 16v (110 pk) bij, evenals een 1.5 dCi diesel.
Dacia Logan MCV
De meest belangrijke toevoeging kwam in 2007, sowieso voor Nederland. Want ondanks dat er een zwikje oud-Lada- en –Skoda-rijders te porren waren voor de Logan, was de auto geen doorslaand succes. Dat veranderde met de komst van de Logan MCV. Dit was niet zomaar een stationwagon-versie. De wielbasis groeide met 27 (!) centimeter, met gelijke spoorbreedte.
Ook liep het dak helemaal door en liep deze bij de D-stijl verticaal af: perfect voor zoveel mogelijk ruimte. De Dacia Logan MCV was (optioneel) een heuse zevenzitter. Als je alle banken neerklapte had je 2.350 liter tot je beschikking, 300 liter meer dan een Mercedes E-Klasse stationwagon. Qua uitvoeringen en motoren was de keuze identiek aan die van de sedan.
In de zomer van 2008 werd de Logan gefacelift. Het wel heel erg functionele design werd voorzien een klein beetje meer sjeu in de vorm van een chroomstripje en iets rondere vormen. Belangrijker was dat het interieur iets werd opgewaardeerd. Op deze wijze werd met name de Logan MCV interessant voor Nederlanders, die wel oren hebben naar veel waar voor het geld. Er werden meer dan 3.500 Logans verkocht in 2008.
In de jaren erna waren er kleine updates zoals aangepaste motoren en de toevoeging van de Logan Pick-up en Logan Van bedrijfswagens. De verkoopcijfers begonnen in te zakken. Dankzij de ouderwetse motoren was de theoretische CO2-uitstoot vrij hoog, waardoor de BPM hoger werd en de Logan geen prijspakker meer was. In 2013 werden er nog geen 70 exemplaren van de Logan verkocht.
Tweede generatie Dacia Logan
Gelukkig stond op de Salon van Parijs in 2012 de opvolger al klaar. De auto heette wederom Logan en was wederom heel erg functioneel. De auto deelde de voorzijde met de nieuwe Sandero, de hatchback van Dacia. De auto was nogal altijd eenvoudig en doelmatig, maar er waren een paar nadelen aangepakt. De veiligheid van de auto stond op een hoger peil en er waren modernere motoren beschikbaar. De auto stond in 2013 bij de dealers.
Alle Dacia’s waren een zogenaamde MCV stationwagon, de sedan-versie keerde niet terug. Tevens waren alle Dacia’s voorzien van 90 pk, zij het uit een 1.2 TCe viercilinder turbo benzinemotor of een viercilinder 1.5 dCi turbodiesel. Voordeel: alle Logans hebben stuurbekrachtiging! Er is ook een 90 pk sterke Bi-Fuel, die ook op LPG kan lopen. De Logan wordt in 2016 subtiel gefacelift.
Derde generatie
Eind september in 2020 wordt de derde generatie Logan onthuld. Wederom is het vooral een handige, praktische en betaalbare auto. Precies wat je nodig hebt. In technisch opzicht is het recept hetzelfde: vertrouwde Renault-techniek met een auto die relatief groot is voor zijn segment.
Artikelen Dacia Logan
Wil je meer lezen over de Dacia Logan? Hieronder vind je een overzicht van de artikelen over de Dacia Logan op Autoblog.