De Ferrari Testarossa is een van de meest legendarische modellen van de Italianen.
Het grappige van Italiaanse woorden is dat het iets heel ergs normaals kan betekenen, maar dat het bovengemiddeld fraai klinkt. Kijk naar de sedan van Maserati, de Quattroporte. Die naam klinkt geweldig, maar betekent niets meer dan vierdeurs. Met de Testarossa is dat niet anders. Dat is letterlijk vertaal gewoon ‘rode kop’.
Inhoudsopgave
En dat komt simpelweg door de motorafkapping boven de nokkenassen. Die waren namelijk rood gespoten. Dat was bij de 500TR het geval en later bij de 250 Testa Rossa ook. Die auto was meer een raceauto waarmee sporadisch ook op de weg gereden werd. De auto is ontwikkeld met de motorsport in het achterhoofd én voorhoofd. Toevallig is het ook een van de mooiste raceauto’s ooit gebouwd. Rank, slank en bijzonder sierlijk. En dus effectief, want met de 250 Testa Rossa werden meerdere belangrijke races gewonnen.
Terugkeer Ferrari Testarossa
De naam Testarossa (nu aan elkaar) keerde in de jaren ’80 weer terug. De auto beleefde zijn debuut op de Salon van Parijs in 1984. Het was in principe de opvolger van de Ferrari 512 BBI. Deze lijn van Berlinetta Boxers hinkte een beetje op twee gedachten. Ze zagen eruit als supersportwagens en hadden een middenmotor, maar waren geen volbloed sportwagens.
Dat was met de Testarossa niet anders eigenlijk. De styling van Pininfarina was namelijk spectaculair. Laag en breed. Bijzonder waren de louvres in de zijkant. Daarachter zaten de radiatoren om de motor te koelen. De motor was meteen een flinke jongen. De Tipo F113 is een zogenaamde ‘platte V12’. Ondanks zijn voorganger was de motor geen boxermotor, maar een platte V12. In de Testarossa is de F113 4.9 liter groot en goed voor 390 pk en 490 Nm. Daarmee kon je in 5,8 seconden naar de 100 km/u accelereren en een topsnelheid halen van 290 km/u.
Comfort
Het meest bijzondere was dat dat in behoorlijk comfort kon. Ferrari had namelijk door dat het grootste gedeelte van de klanten vrij oud was. En hoewel die soms een leuke trackday auto zoeken, was de Testarossa bedoeld als enorme GT voor de langere ritten. Een auto waar je ruim in kon zitten en niet meteen vermoeid raakte. De auto was samen met de Lamborghini Countach en Porsche 911 Turbo een icoon van de jaren ’80. De Testarossa was wellicht het meest iconisch, mede dankzij de prominente rol in de televisieserie Miami Vice.
Uitvoeringen Ferrari Testarossa
De Ferrari Testarossa was er slechts in één uitvoering. Een coupé met die V12 en handgeschakelde vijfbak. Wel werd de auto geregeld voorzien van een update. De eerste serie kun je herkennen aan de enkele spiegel aan de linkerkant. Vanaf 1986 heeft de Testarossa er eentje links en eentje rechts. In 1987 kwam er een minimale update en in 1988 werd de ophanging verbeterd. Deze kun je herkennen aan het ontbreken van de centrale wielbout ten faveure van de de naaf met daaromheen vijf bouten. Van de Testarossa zijn er in totaal 7.177 exemplaren gebouwd.
512 TR
De Ferrari ging in 1989 uit productie en werd opgevolgd door de 512 TR, waarbij TR natuurlijk voor Testarossa staat. De auto werd op een heleboel punten aangepast waardoor je bijna van een nieuw model kunt spreken. Gek genoeg is het uiterlijk relatief weinig veranderd, waardoor de familielijn uitstekend waarneembaar is. De 512 TR (5 liter, 12 cilinders, Testa Rossa) is dus echter een compleet andere auto, sowieso qua karakter.
De wielen (18 inch, voor het eerst op een straatauto!) waren nieuw, evenals het front en de achterzijde. Aan de zijkant was dus het duidelijkst te zien dat het ging om een Testarossa. En profil zijn de overeenkomsten het grootst. Ook nu is er een twaalfcilinder, maar dan met 428 pk. Daarmee kon je in 4,8 seconden de 100 km/u halen en een topsnelheid van 314 km/u. Ook was de wegligging en het stuurgedrag veel beter. De motor en bak hingen lager in het chassis. Ook werd de ophanging gewijzigd. De 512 Testa Rossa bleef tot 1994 in productie Er zijn 2.261 exemplaren van gebouwd.
512M
De laatste van de generatie heeft het zwaar om de liefhebbers tevreden te stellen. De F512M kwam in 1994 op de markt als opvolger/faceliftmodel van de 512 TR. De klapkoplampen verdwenen. Nu wordt dat vaak de auto kwalijk genomen, maar de bumper (met ovale grille) is zo mogelijk nog meer misplaatst. De velgen zijn nieuw, evenals de achterzijde met twee ronde achterlichten aan elke zijde. De motor was nu goed voor 440 pk. Een groot succes was het niet, overigens. Van de 512M zijn er slechts 501 verkocht. Daarmee is het de minst populaire uit de Ferrari Testarossa-serie. Nu zijn facelift-modellen bijna altijd minder populair dan een nieuw model, dus zo vreemd is dat ook weer niet. Over nieuw model gesproken, 512M werd opgevolgd door de 550 Maranello, die een ‘echte’ V12 voorin had liggen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Ferrari Testarossa.