
De Testarossa die je geen Testarossa mag noemen.
De timing had niet veel beter kunnen zijn. Ferrari heeft nog maar net de Testarossa-badge afgestoft van de SF90-opvolger of deze knaap heeft zijn première. Alsof ze in Uden wisten wat er in Maranello speelt. Na dik anderhalf jaar is het Niels van Roij en zijn team gelukt om de eerste Ferrari Testarossa GTS te bouwen.
Het spijt me. Ik heb zojuist al twee keer, twee verboden woorden gebruikt bij de creatie van de Nederlander. De originele bouwers van deze, eh, rode kop vinden het niet zo leuk als je een zaag in hun creatie zet. Vandaar dat je geen steigerende paarden of naamplaatjes op de auto ziet. In plaats daarvan mag je hem Guida Touring Sport noemen, wat weer net anders is dan Gran Turismo Spider.
De GTS is een targa
De voltooiing van het project werd gevierd met de presentatie van de auto bij de Wheels Mariënwaerdt 2025 van dit weekend. Er zitten 3.000 uur om de icoon om te bouwen naar Targa-versie. Maar da’s niet het enige.






De dorpels, portieropeningen, hoedenplank, transmissietunnel en delen onder het dashboard zijn allemaal versterkt. Deze wijzigingen zouden voor het blote oog niet zichtbaar moeten zijn. Omdat ze toch bezig waren, is het dashboard opnieuw bekleed en zijn de deurpanelen herontworpen.
De one-off GTS stamt uit 1987 en behoudt zijn originele aandrijflijn. Hij heeft dus nog steeds een platte V12. De twaalfcilinder produceert 390 pk en 500 Nm. Schakelen gaat via een vijftraps handbak.







Waar laat je de dakpanelen?
De Guida Touring Sport gaat straks naar een Britse eigenaar in Andorra. Daar wil de zon weleens schijnen en wil je dus genieten van het open dak. Omdat het een Targa is, heb je een plek nodig om de panelen op te bergen. Hiervoor heeft het ombouwbedrijf op maat gemaakte tassen gemaakt die je in de bagageruimte kunt wegstoppen. Handig!


We krijgen natuurlijk niet te horen wat die 3.000 uur aan ploeteren waard zijn. Je kunt het misschien aan Van Roij zelf vragen als je hem dit weekend tegenkomt op het Wheels Mariënwaerdt.





Heiligschennis!!!!! Nee geintje, leuk gedaan. Het ziet er alleen wel een beetje uit alsof er nog een stukje dakpaneel zit wat er eigenlijk ook uit zou moeten kunnen
Mooi werk weer!
Jammer van de naamgeving bij zo’n kna stukje Ferrari uitdagen: Tease Rosa zou toch gewoon kunnen?
De eerste Testarossa Targa? Nope. Er zijn verschillende Testarossa’s door het bedrijf EBS omgebouwd tot targa. Er staat zelfs een witte op Nederlands kenteken (GTX-68-B)
Er zijn ook enkele firma’s die een volledige cabrio maakten in de jaren tachtig. Maar deze vind ik mooi afgewerkt. Zou nog wel langsgaan bij de Italiaanse firma die er een restomod van maakt. Naam ontglipt me momenteel.
Het eerste wat de nieuwe eigenaar doet, is de logo’s terugplakken. Begrijpelijk dat zij zich er niet aan wagen, maar dat zal de eigenaar worst wezen.
van de zijkant ziet de wagen dr gewoon echt niet uit……