
Als je liefhebber bent van de Testarossa kun je dit artikel beter overslaan.
De Testarossa is een van de meest iconische en herkenbare autodesigns ooit. Daar is echter niks meer van over bij de bizarre occasion die nu in Duitsland te koop staat. Deze auto lijkt in de verste verte niet op een Testarossa, maar is daar toch echt op gebaseerd.
Het gaat om een creatie van Franco Sbarro. Dat verklaart al een hoop. We weten niet wat hij allemaal consumeerde voordat hij zijn potlood pakte, maar hij heeft de meeste bizarre ontwerpen getekend. Deze Alcador, die in 1995 op de Autosalon van Genève stond, is er één van.




Sbarro heeft het chassis van een Testarossa genomen, ingekort en er vervolgens een bizarre koets op gezet. Mooi kunnen we deze auto niet noemen, maar het is absoluut een uniek design. Dat kon je wel een Franco Sbarro overlaten. De meest opvallende feature zijn de buizen aan weerszijden. Die zien eruit alsof er lucht doorheen stroomt, maar waarschijnlijk dienen ze puur als rolbeugels.
Aan de buitenkant doet niets denken aan een Testarossa, maar in het interieur zien we wel bekende elementen terug: het stuur, de klokkenwinkel en de versnellingsbak. Deze onderdelen, die overduidelijk uit de jaren ’80 dateren, vallen op hilarische wijze uit de toon bij de rest van de auto.




De Sbarro Alcador ziet eruit als een typische showauto, maar het leuke is: deze Ferrari mag gewoon de weg op. Dit is een volledig functionele auto, inclusief de 4,9 liter 12-cilinder. Alleen de spiegels zijn een latere toevoeging, op de beursvloer stond de auto zonder spiegels.
Je zou denken: van deze auto is er maar één gemaakt, maar nee. Er zijn gewoon drie exemplaren gebouwd. Dit exemplaar is nu opgedoken in Duitsland, bij Thiesen Automobile Raritäten. Een zeer toepasselijke plek voor deze auto. Wat deze rariteit moet kosten? Dat weten we helaas niet, want de prijs is op aanvraag.





🤮
Het zou VERBODEN moeten worden!
…en dit laat Ferrari wel toe? EEUWIG ZONDE!
Ik heb werkelijk waar nog nooit een mooie creatie van Sbarro gezien. De manier zoals het gebouwd is, je zou bijna denken dat er een kleuter opleiding bestaat voor toekomstige ontwerpers en dat zij stage lopen bij dit bedrijf.
Hopelijk heeft hij een 512 gepakt. Dat zou het leed nog iets verzachten!
De auto is uit 1987. Dus nee de 1ste generatie Testarossa. Ik vind persoonlijk de 512 TR juist de mooiste Testarossa variant. Buiten dat zijn de 512 TR en de 512 M een stuk zeldzamer dan de 1ste generatie Testarossa’s dus zou juist zonde zijn als het een 512 zou zijn geweest….
Wat een gedrocht, zowel van binnen als buiten. Kan me wel voorstellen dat het in de jaren 80 nogal futuristisch leek, maar dat is er nu ook wel vanaf.
(btw het is HET autosalon van Geneve)
https://www.welklidwoord.nl/salon
In deze context is het toch echt “het” salon
Salon is een het-woord in de betekenis ‘grote beurs, jaarbeurs’, bijvoorbeeld in samenstellingen als autosalon, voedingssalon, vakantiesalon.
Een bezoek aan het autosalon in Brussel, dat ziet hij wel zitten.
Salon kan zowel een mannelijk de-woord als een het-woord zijn in de betekenis ‘bankstel, meubels voor een zithoek’, in de betekenis ‘woonkamer, zitkamer’ en in de betekenis ‘chique ontvangkamer’.
Best grappig als een wat ander “Ferrari” design wil rijden, want zeker origineel.