
Het is tijd voor de 2025-editie van de Grote Autoblog Snellaadtest!
Misschien weten jullie het nog: vorig jaar organiseerden we het WK Snelladen a.k.a. The Fastest Charging Car. Daarbij zochten we uit welke elektrische auto’s er nu eigenlijk het snelst laden in de praktijk. De grote winnaar was de Lotus Emeya, met een vanafprijs van ruim een ton.
Je dacht misschien: hartstikke leuk, maar daar heb je als gewone consument geen zak aan. Daarom hebben we dit jaar twee categorieën bij onze grote snellaadtest: eentje met auto’s tot 50 mille en eentje met onbeperkt budget. We beginnen met de ‘budgetauto’s’, even oneerbiedig gezegd.
De kandidaten
In de categorie tot €50.000 hebben we vijf kandidaten, die we eerst even aan jullie voorstellen. Daarbij zetten we de officiële cijfers op een rijtje, voordat we gaan kijken wat de auto’s in de praktijk doen.

| Bruto accu- capaciteit | WLTP- range | Snellaad- vermogen | |
| Hyundai IONIQ 5 Long Range | 84 kWh | 570 km | 263 kW |
| Kia EV6 84 kWh RWD | 84 kWh | 582 km | 258 kW |
| Tesla Model Y Long Range (2023) | 80 kWh | 565 km | 250 kW |
| Volkswagen ID.3 GTX | 79 kWh | 596 km | 185 kW |
| Volvo EX40 Single Motor Extended Range | 82 kWh | 575 km | 205 kW |
De werkwijze
Net als vorig jaar zorgen we voor de optimale omstandigheden om te snelladen. Dat betekent dat we de auto’s direct voor het laden warmrijden gedurende circa 20 minuten. Dat is overigens vergelijkbaar met de praktijk, dan heb je meestal ook al een ritje achter de rug voordat je een snellader pakt. We zorgen tevens dat de accu gepreconditioneerd wordt, voor zover de auto dat niet automatisch doet.






In deze test laden van we van 10% tot 80%. Vanaf een State of Charge van 10% laadt een EV namelijk het snelst. En boven de 80% daalt het laadvermogen significant. Dat zijn dus de omstandigheden, gaan we door naar de resultaten.
5. Volvo EX40 Single Motor Extended Range
Vanafprijs: €48.995

Piekvermogen: 150 kW
Gemiddeld vermogen 10%-80%: 119,5 kW
Tijd 10% tot 80% laden: 36 minuten

We hadden verwacht dat de Volvo EX40 de 200 kW zou halen, maar dat viel een beetje tegen. De EX40 kwam niet verder dan 150 kW. De Volvo had een mooie laadcurve, dat dan weer wel. De auto kon het maximale laadvermogen vasthouden tot circa 35% en daarna vlakt het langzaam af. Waarschijnlijk had deze auto (afkomstig uit 2024) een update nodig, sowieso gaan we ervanuit dat een goednieuwe EX40 wel die 205 kW haalt.
4. Tesla Model Y Long Range
Vanafprijs: €50.990 (facelift)

Piekvermogen: 219 kW
Gemiddeld vermogen 10%-80%: 124,5 kW
Tijd 10% tot 80% laden: 30 minuten

De Tesla Model Y mag natuurlijk niet ontbreken in de test. Dit was nog een prefacelift, maar dat maakt eigenlijk weinig uit. De accu is namelijk hetzelfde gebleven. Door dit gebrek aan upgrades, haalt Tesla slechts een vierde positie. Ook opvalt is de laadcurve, die direct een neerwaartse lijn inzet. Kleine nuance: de Tesla zou waarschijnlijk beter presteren aan een Tesla Supercharger.
3. Volkswagen ID.3 GTX Performance
Vanafprijs: €51.990

Piekvermogen: 188 kW
Gemiddeld vermogen 10%-80%: 119,5 kW
Tijd 10% tot 80% laden: 26 minuten

Bij de ID.3 GTX eerst even een kleine voetnoot. Zoals je ziet is ‘ie stiekem duurder dan 50 mille, maar als dat écht je maximale budget is kun je voor €49.990 de technisch identieke Cupra Born VZ halen. Dan weet je dat. De ID.3 had op papier het laagste piekvermogen, maar dit haalt hij ten minste wel in de praktijk. De 188 kW die we noteerden is zelfs hoger dan de fabrieksopgave van 185 kW.
2. Kia EV6 84 kWh
Vanafprijs: €49.495

Piekvermogen: 258 kW
Gemiddeld vermogen 10%-80%: 205,3 kW
Tijd 10% tot 80% laden: 20 minuten

Dan komen we nu bij de echte toppers, met 800V-technologie. De EV6 en de Ioniq 5 zijn aan elkaar gewaagd. Logisch, want ze delen dezelfde techniek. De EV6 trok nipt aan het kortste eind in deze test, maar bij een volgende test zou het ook zomaar andersom kunnen zijn. Een gemiddeld laadvermogen van 205,3 kW is hoe dan ook bijzonder netjes.
1. Hyundai IONIQ 5 84 kWh RWD
Vanafprijs: €42.995

Piekvermogen: 260 kW
Gemiddeld vermogen 10%-80%: 208,9 kW
Tijd 10% tot 80% laden: 19 minuten

De winnaar in deze klasse kan er dan maar eentje zijn: de Hyundai Ioniq 5. Deze noteerde een piek van 260 kW en een gemiddelde van bijna 210 kW. Daarmee ben je in een luttele 19 minuten van 10 naar 80 opgeladen. En dat voor zo’n 43 mille.
Deel 2
Dit zijn leuke cijfers, maar het kan natuurlijk nog een stuk sneller. We hebben ook nog vijf EV’s zonder budgetbeperkingen tegen elkaar laten strijden. Misschien minder relevant, maar minstens zo interessant. Dat artikel en de bijbehorende video kunnen jullie morgen op de site verwachten.
Met dank aan FastNed voor het faciliteren van deze test en het aanleveren van de data!





Oei. Die laad curve van de Tesla laat zien dat de hoge snelheid er alleen maar voor de folder is.
Dat is maar de vraag. De batterij van een Tesla wordt alleen voorbereid voor snelladen bij Tesla Superchargers. Dat gaat geheel automatisch wanneer de auto weet dat je op de route moet bijladen; dan plant hij de supercharger zelf in de route en start hij op het juiste moment met voorbereiden. Als je gaat laden bij Fastned is de batterij dus niet voorbereid voor snelladen en bereik je een minder hoge laadsnelheid dan bij een Tesla Supercharger. Je kunt de batterij van een Tesla niet handmatig voorbereiden op snelladen.
Dat hij niet automatisch preconditioneert op weg naar een niet tesla lader zou ik nog ergens kunnen inkomen (ook al zou ik niet begrijpen waarom) maar dat er dan ook geen manuele optie is, is echt wel barslecht van Tesla.
En veel zou het vermoedelijk toch niet uitmaken want ev database geeft dan een laadtijd van 27 minuten op voor 10-80% soc voor een longe range juniper. Daarmee is hij nog steeds trager dan de vw.
https://ev-database.org/car/3104/Tesla-Model-Y-Long-Range-AWD
Dat de Tesla lader niet preconditioneert bij een ander merk lader is een dubieuze vorm van concurrentievervalsing, dat je het niet handmatig kunt is een zwakte. Maar als we heel eerlijk zijn maakt het bij deze test maar weinig uit, als de batterij begint met 200 kW te laden is de batterij snel warm. En dat zie je ook aan de laadcurve, de batterij is op de juiste temperatuur om 200kW te kunnen accepteren en meteen gaat de snelheid naar beneden om oververhitting te voorkomen. De laad curve die Tesla gekozen heeft is mooi voor de folder maar niet zo handig in de praktijk.
Tesla kan tegenwoordig ook preconditioneren voor opladen bij Fastned en co. Vroeger was alleen de Supercharger in de navigatie van Tesla te vinden, nu staan andere aanbieders er net zo goed. Bestemming selecteren en de accu wordt op temperatuur gebracht. Wat echter vooral relevant is in het naseizoen.
Onzin. Als de batterij te koud was geweest was hij nooit begonnen met 200kw.
Leuke test. En toont idd aan dat Tesla’s nog een keurige pieklaadsnelheid hebben op papier maar ze in realiteit zwaar moeten onderdoen qua laden (gemiddelde laadsnelheid en laadtijden) tegen 800v wagens. Onbegrijpelijk dat Elon zo’n voorsprong uit handen heeft gegeven.
Tussen de 20 en 30 minuten, wow, geweldig hoor!
Ja best netjes voor deze klasse auto’s. Je hoeft namelijk nooit meer naar het tankstation, want laden doe je thuis. En als je een keer op vakantie gaat en moet laden, dan sta je een keer 20 minuten, poeh wat een straf.
Je kan ook vijf minuten laden als je niet meer nodig hebt om thuis te komen.
Tot 50k, en zie er 2 met een vanafprijs erboven?
De hoeveelheid kW’s zeggen mij niet zoveel. Graag had ik de hoeveelheid kilometers, die in de tijd van 10% naar 80% erbij zijn gekomen, willen zien.
Had het over euro’s.
Precies, die Tesla laad gemiddeld sneller dan zijn andere 400V concurrentie, maar doet langer over 10-80%. Omdat er een grotere accu in ligt?
Ehh nee, de Tesla wordt hier verslagen door een Volkswagen met een vrijwel net zo grote batterij, een lagere toplaadnelheid maar een veel betere laad curve.
De Ioniq 5 heeft een gemiddelde laadsnelheid van ongeveer 1300kmh (WLTP) dit is 1km elke 3 seconden.
Zou de Ioniq 6 hetzelfde doen als de 5? Want die verbruikt dan ook nog eens een stuk minder.
Lijkt me wel. Maar heeft de Ioniq 6 al de nieuwe 84 kWh batterij?
Mijn Ioniq 5 N laad idd best snel. De kilometers/uur laden vallen wat tegen door een hoog verbruik, maar dat is vooral door redelijk hoge kilometers/uur rijsnelheid en dat ik reeds sinds lang voor het BEV tijdperk hier reeds elke 2 uur een pauze neem. Kwestie van fris achter het stuur te zitten, beide in de kop en het lichaam, met benen strekken en drankje/snack nuttigen/kopen en blaas leegmaken.
Durf bijna stellen dat dit daarom net zo snel gaat als in het diesel/benzine tijdperk… 5-6u aan een stuk verteren achter het stuur, halfdood in de aandacht terwijl andere halfdode verkeersdeelnemers je proberen te vermoorden, nee dank u.
Snel laden is leuk maar voor een lange reis is de combinatie efficient zijn EN snel kunnen laden relevanter. Zie 1000km test van Bjorn Nyland: https://www.carblogger.nl/1000km-test-elektrische-auto/
Misschien ligt t aan mij, maar ik rij niet zoals Bjorn op lange reizen doet. Hij probeert de optimale laadsnelheid te halen gecombineerd met doorrijden, waarbij hij soms ook tot maar 45-50% laadt als dat sneller is. Wij laden meestal tijdens de lunch en evt avondeten. Dat is vaak tot 70-80%, maar een rij kan er bij ons ook zomaar voor zorgen dat de auto boven de 90% vol komt, met een 10-80% van 31-33 minuten. En er zijn ook genoeg auto’s die tussen de 50 en 80 juist meer afbouwen dan anderen, waardoor ook de rangorde verstoord kan worden. Kortom: een leuke lijst, maar check ook ff de bijbehorende video’s hoe de score bereikt is om te weten wat t zegt voor hoe je zelf reist.
Wel bijzonder dat de Volvo ‘vast een update nodig heeft’ omdat die de laadsnelheid niet haalde, werd de Zeekr 001 hier een tijdje geleden in test niet slechter beoordeeld omdat die de snelheid niet haalde, of was dat een andere site? Allebei Geely als moederconcern…