
Ja, er is echt iemand die een Hyundai Ioniq 5 naar 660.000 kilometer heeft gereden, met één grote ‘reparatie’.
Des te ouder serieuze EV’s worden, des te meer exemplaren de taken van een ‘normale’ benzine of diesel gaan overnemen. Tesla’s en vergelijkbare EV’s met hoge kilometerstanden zien we steeds meer en ook al zijn er aandachtspunten, vaak blijft het allemaal wel heel. Het is gewoon wel zo dat een e-motor minder complex is dan een brandstofmotor, dus daar is minder kans op euvel.
Ioniq 5 met 660.000 kilometer
Dat brengt ons bij een berichtje in de Facebook-groep Mileage Impossible. Een Koreaanse gebruiker deelt een Hyundai Ioniq 5 uit 2022. Daar heeft de eigenaar in dus net iets meer dan drie jaar tijd (40 maanden in totaal) een bizarre 666.255 kilometer mee gereden. Dat is 16.650 kilometer per maand of dus 555 kilometer per dag. Wat de eigenaar doet om zo veel te rijden met een auto wordt niet vermeld, wij denken aan iets in de taxi- of personenvervoersbranche.

Nieuwe batterij
De vraag is natuurlijk ‘blijft dat heel’ en het antwoord is afhankelijk van hoe je er naar kijkt. Ja, de Ioniq 5 rijdt nog, hem na 3 jaar moeten afschrijven zou wel heftig zijn. Wel zit de auto op zijn tweede batterij. Bij 580.000 kilometer is er een nieuw accupakket ingekomen. Mooi voor de eigenaar: deze vervanging heeft hij gekregen van Hyundai. Qua garantieduur zit je prima in het termijn, maar het lijkt erop dat je wel over de kilometerlimiet van garantie zit. Misschien zag Hyundai het als een goede PR-stunt.

Het kan dus wel, grote afstanden afleggen in een moderne EV. Op zich is bijna zes ton aan kilometers ook een normaal termijn om een motor te vervangen, al is een batterijpakket meestal iets prijziger. Het is wel eentje voor het plakboek van het Koreaanse merk.





580K met één accu lijkt mij zeer netjes.
Ben dan wel benieuwd naar ‘alles’; als bij wijze van spreken een aantal sets banden + de HV accu na 580.000km, dan is dat eigenlijk prima – zeker als je ‘m dan nog van Hyundai krijgt ook! Maar dat zal we niet altijd het geval zijn… wat kost zo’n accu? €15k ofzo? Als je dan weer 600.000km vooruit kunt niet eens een slechte deal
Met dit soort kilometrages zit je elke 2 tot 3 maanden aan een nieuwe set banden…
Het zou me ook niet verbazen als bijvoorbeeld de bestuurdersstoel al een keertje vervangen is. Maar ja, ook daarvan kun je zeggen dat het geen schande is bij dit soort kilometerstanden.
Da zegt genoeg, he.
Met ruim 550 kilometer per dag kan het niet anders dat hij dagelijks aan de snellader gehangen heeft.
Des te indrukwekkender is het hoge aantal kilometers dat de eerste accu gehaald heeft.
Even qua cycles redeneren: 580k kilometer op één accu, met 570km range opgegeven is dat meer dan +1000 cycles en uit 2022 betekent dat de accu nog niet echt kans heeft gehad om via ouderdom te degraderen. Tesla en BMW ontwikkelen batterijen voor 1500-2500 cycles, Audi slechts voor 1000-2000 cycles. Dus dit is eigenlijk niet eens uitzonderlijk bijzonder nieuws?
En dat bedoel ik positief, want vroeger had je auto’s die ±100km kwamen op één lading en gemaakt werden voor minder cycles en dus bij 150k kilometer compleet af waren. Maar EV’s met hoge kilometerstanden worden denk ik steeds normaler. Een Tesla LR kopen met 200.000km kan dus prima, als je terugrekent hoeveel cycles hij aan kan en hij er (pas) heeft gehad.
Inderdaad grote kans dat dit een taxi is (geweest). De Ioniq 5 is in Korea – helemaal in het wit – zo ongeveer de meest voorkomende taxi (en ook voor ride hailing apps zoals Kakao).
Op veel foto’s vind ik de Hyundai Ioniq 5 altijd veel kleiner doen overkomen dan dat hij in werkelijkheid is..
Ik zag er eentje rijden naast een eerste generatie X5. Even groot.
In zo’n gedrocht wil je toch niet 660 k km’s ver gezien worden. Stuur ze de ruimte in. dan zijn we daar ook mooi van af.
Ja avatar zegt genoeg 😆