• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo tover je een snelle EV om tot driftmachine

Auteur: Bas Leesberg, gepost 13 januari 2025 om 14:04 – 7 Reacties

Dit is de Drift King.

Een model vernoemen naar een coureur: vele automerken hebben het geprobeerd, weinig fabrikanten hebben er hoge ogen mee gegooid. Denk bijvoorbeeld aan de Infiniti FX50 Sebastian Vettel of de Alpine A110 R Fernando Alonso. Misschien werkt het beter om de bijnaam van een coureur te gebruiken. Zeker als de bijnaam zo cool is als die van Keiichi Tsuchiya. Dit is de Hyundai Ioniq 5 N DK Edition. Oftewel, de Drift King-editie.

Zoals gebruikelijk bij samenwerkingen tussen fabrikanten en coureurs, werkt de coureur op papier mee. Neem wat video’s op met de racer achter het stuur van de auto, laat hem wat positieve dingen zeggen over de auto en klaar is Kees. Die illusie wekt Hyundai ook met de DK van Keiichi Tsuchiya. Wat wel interessant is, is dat Hyundai laat zien hoe je de Ioniq 5 N kunt ombouwen tot een driftmonster.

Aanpassingen aan de Ioniq 5

Net als de optionele wielen op de Ioniq 5 N meten de wielen onder de DK 21-inch. Deze driftwielen besparen samen 10,6 kilo ten opzichte van de originele wielen. De remmen zijn geüpgraded naar Monoblocks met zes zuigers. De remklauwen zijn gemaakt van duraluminium, een sterke en lichte aluminiumlegering. De EV staat dankzij verlagingsveren 15 millimeter dichter bij de grond, zowel voor als achter.

Er is ook een koolstofvezel bodykit. Het pakketje bestaat uit een splitter, zijskirts, giga-spoiler en diffuser. Waar zo’n grote achtervleugel normaal gesproken zorgt voor extra grip in de bochten, moet ie bij de DK juist zorgen voor voorspelbaar driftgedrag. Wil je even rechtuit, dan zorgen de extra exterieurdelen voor 93 kilo neerwaartse druk bij een snelheid van 140 km/u.

De Hyundai Ioniq 5 N DK Edition is straks daadwerkelijk te bestellen, maar alleen in Japan of Korea. De prijs is nog onbekend. Zelf een elektrische driftmachine bouwen? De basis, de Ioniq 5 N, gaat in Nederland voor tenminste € 73.995. Hoe dat rijdt zonder upgrades zie je hieronder.

Ook interessant!

  • Hyundai IONIQ 9 gaat Kia EV9 achterna
    Hyundai IONIQ 9 gaat Kia EV9 achterna
  • Heet! De gigantische Hyundai IONIQ 9 is hier
    Heet! De gigantische Hyundai IONIQ 9 is hier
  • Hyundai IONIQ 5 is nu eindelijk een échte SUV
  • Ioniq 5 N eN1
    Hyundai Ioniq 5 N eN1 is NOG dikker

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

driften, Elektrisch, Hyundai, ioniq-5, ioniq-5-n

Vorig bericht: « BMW zegt NEIN tegen nep-uitlaten
Volgend bericht: BMW verslaat concurrentie dankzij EV’s en M-modellen »

Lees Interacties

Reacties

  1. cossiekiller zegt

    13 januari 2025 om 15:11

    Die Keiichi Tsuchiya was ook effectief één van de stuntmannen die met de auto’s reed in F&F Tokyo Drift. Hij heeft de naam dus niet gestolen.

    Login om te reageren
    • Autofanaat1990 zegt

      13 januari 2025 om 16:36

      Tevens ook nog eens diverse Race wins in JGTC/Super GT races . En zijn mooiste overwinnig was de GT2 klasse van Le Mans 1995 in een Honda NSX. (Ook nog 2de geëindigd op Le Mans in 1999 met de fabelachtige Toyota GT-One.

      Daarnaast jaren ‘Head Jugdge’ geweest in het Japanse drift kampioenschap D1 en, presentator van Best Motoring (tip voor youtube).

      Login om te reageren
  2. Exit Luminar zegt

    13 januari 2025 om 17:11

    F+cking G#Y dus. Nu heb ik niks tegen die mensen, maar driften word vandaag wel heel erg (je weet wel PISNICHTERIG).

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      13 januari 2025 om 17:22

      Waarom heb je dan een RWD auto?

      Login om te reageren
    • koentje0 zegt

      13 januari 2025 om 20:09

      Graag een ban voor deze man. Heeft weinig bij te dragen aan de kwaliteit van autoblog.

      Login om te reageren
      • i3bestuurder zegt

        14 januari 2025 om 09:21

        Ach, mensen die iets in hoofdletters typen doen dit vaak om hun eigen identiteit daarmee aan te geven. Ze weten het zelf alleen nog niet. Lekker laten gaan dus.

        Login om te reageren
  3. audirs3 zegt

    13 januari 2025 om 17:23

    Wel heel gaaf, wie had gedacht dat Hyundai de koning van de hot hatch zou worden?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North