Met de Hyundai Nexo wedden de Zuid-Koreanen ook een beetje op waterstof.
Bij transitie is het altijd even afwachten wat de nieuwe maatstaf der techniek gaat worden. Toen de automobiel aan het einde van de negentiende eeuw werd ‘ontdekt’, was het nog niet duidelijke welke technieken men ging toepassen. Toen al werd er geëxperimenteerd met elektrische auto’s. Destijds werd er gekozen voor de verbrandingsmotor.
Met de transitie van de 21e eeuw is duidelijk dat de verbrandingsmotor zijn langste tijd gehad heeft. In de meeste gevallen denkt men dat elektrische rijden de oplossing is. De elektrische auto met accu’s is volgens velen de toekomst. Met name de mensen die belang hebben bij goede EV-verkopen, denken (uiteraard) dat dat de beste oplossing.
Waterstof
Toch is de de BEV (Battery Electric Vehicle) niet vrij van nadelen. De meeste nadelen zijn ook eenvoudig aan te wijzen, het komt namelijk allemaal door de accu. De energiedichtheid van een accu is erg laag. Je hebt dus heel veel accu’s nodig om dat te compenseren. De accu is al zwaar van zichzelf, maar wordt nog veel zwaarder omdat je er meer van nodig hebt. Met andere woorden: een brandstoftank voor 500 km actieradius is véél kleiner dan een accu die goed is voor dezelfde range.
Daarnaast is kost het laden van een accu erg veel tijd. Helemaal als je het vergelijkt met tanken. Vaak moet je een halfuurtje wachten voor 80% aan range. Dit terwijl tanken 5 minuten kost. Als laatste nadeel is er het gewicht: elektrische auto’s zijn extreem zwaar. Een autootje als de Honda e weegt gewoon 1.500 kg. Nu volgen de ontwikkelingen van deze nadelen elkaar in rap tempo op. Toch is het voor sommige fabrikanten te kijken naar alternatieven.
ix35 FCEV
Hyundai deed dat met de ix35 FCE (Fel Cell Electric Vehicle). Net als een gewone elektrische auto heeft ook de waterstofauto een elektrische motor. Het verschil is dat de energie voortkomt uit een brandstofcel, niet uit een accu. De ix35 FCEV (Tuscon FCEV op sommige markten) is niet een groot succes. Het is voornamelijk een stap voor Hyundai in deze richting. In vergelijking met een conventionele ix35 of een elektrische crossover zijn er voor- en nadelen voor de FCEV-versie. De actieradius is met 500 km aanzienlijk beter. Het gewicht is met 1.850 kg niet een enorme verbetering, alhoewel een soortgelijke elektrische auto vaak meer weegt. Zeker als de range in de buurt komt.
FE Fuel Cell Concept
Voor de opvolger besluit Hyundai een compleet nieuwe en unieke auto te ontwerpen en ontwikkelen. Op de salon van Genève in 2017 konden we kennismaken met de Hyundai FE Fuel Cell Concept. Deze auto was overduidelijk een concept. Bijzondere, vloeiende, lijnen, nauwelijks herkenbare koplampen, extreem grote velgen en een knalblauw interieur. Het was overigens niet vreemd, vaak komen dit soort concepts voorbij, ook van andere merken.
Introductie Hyundai Nexo
In 2018 verscheen op de CES (Consumer Electronics Show) de Hyundai Nexo (destijds met hoofdletters geschreven). Uiteraard was er een lijntje naar de Hyundai FE Fuel cell Concept. Sterker nog, de overeenkomsten waren er zeker. De voorkant had meer een ‘grille’ en groot H-Hyundai-logo. De wielen waren wat kleiner. Aan de achterkant was het iets minder futuristische dan de concept, maar de gelijkenissen waren er absoluut. Dat Dat futuristische dashboard werd bijna 1 op 1 overgenomen. Alleen de kleur was anders. Geen blauw alcantara, maar zachte beige, grijze en grijze kunststoffen.
Actieradius Hyundai Nexo
Hyundai mikt met de Nexo weliswaar op waterstof, maar daarnaast heeft het merk veel hybrides, plug-in hybrides en andere zuinige versies van zijn modellen. De Nexo is 1 van de 18 ‘Eco-modellen’ uit het portfolio van het merk. Wederom is het een elektromotor, die van sap wordt voorzien door een brandstofcel. De motor is iets krachtiger dan voorheen met een vermogen van 163 pk en een koppel van 400 Nm. Het gewicht is ietsje gedaald, maar met iets meer dan 1.800 kg is het nog altijd een zware auto. Wel verbeterde de range enorm. Op een volle ‘tank’ haal je 800 km, let wel: volgens de NEDC. Volgens de WLTP is het alsnog dik 660 km.
Hyundai Nexo uitvoeringen
Er zijn twee verschillende modellen. Een ‘standaard’-versie en een ‘Plus Pack’. Dat slaat op de uitrusting. Items als een panoramadak, stoelventilatie, achterbankverwarming en dakrails, bijvoorbeeld. De prijs is echter wel een dingetje, evenals de laadmogelijkheden. Je moet namelijk 84 mille meenemen voor een Nexo bijna 90 mille als je het ‘Plus Pack’ wenst.
In Nederland speelt de waterstofauto een zeer bescheiden rol qua verkopen. Met de Nexo is dat niet anders. Wellicht dat het Hyundai reuze meevalt. In het eerste jaar (2018) werden er een handjevol op kenteken gezet, maar dat was een klein gedeelte van dat jaar. In het eerste volle jaar, 2019, werden er meer dan 100 op kenteken gezet en in het door corona geplaagde 2020 wist Hyundai er 140 te verkopen.
Artikelen Hyundai Nexo
Wil je meer lezen over de Nexo, lees dan de artikelen hieronder die eerder op Autoblog verschenen.