• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is dit de redding van de waterstofauto?

Auteur: Michel, gepost 5 september 2025 om 12:56 – 9 Reacties

redding waterstofauto

Is deze vinding van de Chinezen de redding van de waterstofauto?

Elektrische auto’s met hun eigen energiecentrale aan boord. Het klonk allemaal fantastisch natuurlijk. Een fuelcell die de elektriciteit maakt terwijl je rijdt! De enige uitstoot die je nog hebt is water.

Klein detail, je moet dan wel waterstof tanken. Buiten dat dat niet op super veel plekken kan is het hele proces van waterstof maken tot er elektrisch op rijden ook nog eens niet efficiënt. En duur. Maar op die nadelen hebben de Chinezen nu iets gevonden.

Energieverlies

Om te beginnen eerst, hoe zit dat nu precies met die inefficiency? Nou om te beginnen verlies je al energie bij de productie van waterstof. Buiten dat je dat alleen milieuvriendelijk kan doen met zonne- en windenergie (groene waterstof), verlies je hier meteen al een aanzienlijk deel van de energie.

Vervolgens moet de waterstof gecomprimeerd of vloeibaar gemaakt worden voor opslag en transport en als je dan in je waterstofauto de getankte waterstof weer om moet zetten in elektriciteit, verlies je weer een bak energie. Al met al heeft een waterstof-elektrische auto op die manier zo’n 2,4 keer meer energie nodig om 100 kilometer te rijden dan een batterij-elektrische auto.

redding waterstofauto

Groene waterstof productie opeens spotgoedkoop

Kortom: super inefficient én duur. Maar er is hoop, zo lezen we bij website voor knappe koppen TW.nl. In China hebben onderzoekers een technologie ontwikkeld die groene waterstof opeens extreem goedkoop en toepasbaar maakt. In sommige markten kan dat betekenen dat de prijs van groene waterstof al kan concurreren met fossiele brandstoffen.

De Chinezen richten zich vooralsnog op industriële toepassingen, maar er liggen hier ook kansen voor de merken die nog geloven in waterstof-elektrische auto’s (hallo Toyota, BMW en Hyundai).

De doorbraak op het gebied van de groene waterstof productie is tweeledig. Het maakt het geheel niet alleen goedkoper, maar ook schaalbaar voor industrieel gebruik. Voor wie het hele onderzoek wil lezen, dat kan, maar we proberen het hier even begrijpelijk te maken voor iedereen.

redding waterstofauto

Metal Organic Frameworks

De sleutel in het geheel is het materiaal waar de elektroden van gemaakt zijn die worden gebruikt bij de elektrolyse. Op dit moment wordt waterstof geproduceerd door met behulp van elektriciteit water te splitsen in waterstof en zuurstof. Het probleem is dat het enorm traag gaat. Traditionele elektroden zijn duur en inefficient. Als het proces langzaam gaat moet je er veel energie in stoppen en dus is er heel veel energieverlies.

Het materiaal van de elektroden dus. Professor Zhao Shenlong van het National Center for Nanoscience and Technology (Chinese Academy of Sciences) heeft het ei van Columbus gevonden door de elektroden van Metal Organic Frameworks te maken (MOF’s).

Wat is dat nou weer… Ja het is taaie kost… De MOF’s zijn hele poreuze materialen die op moleculair niveau zijn ontworpen. Ze versnellen niet alleen het proces van elektrolyse, het maakt het ook nog eens veel goedkoper.

redding waterstofauto

De redding van de waterstofauto?

Nou misschien nog niet meteen, want de ontwikkelingen staan nog in de kinderschoenen. Maar uit het onderzoek blijkt dat met het gebruik van de MOF’s de efficiëntie van de elektrolyse enorm verbetert. Per kubieke meter waterstof wordt er 4,11 kWh energie in de productie gepompt. Met de huidige productiemethode is dat zo’n 5,5 kWh. Dat lijkt maar een klein sprongetje, maar percentueel is dat een flinke efficiëntie slag.

Minder energieverlies dus, maar ook de prijs kan zomaar kelderen met deze nieuwe techologie. Groene waterstof zou zo geproduceerd kunnen worden voor 2,32 euro per kilo. Voor het idee, een kilo waterstof aan de pomp kost in Nederland tussen de 18,95 en 25 euro per kilogram. Daar zit dan wel ook opslag en transport in natuurlijk. Maar je krijgt een aardig idee wat deze vinding kan betekenen voor waterstofmobiliteit.

Of het daadwerkelijk de redding is van de waterstofauto moet nog blijken. De Chinese onderzoekers moeten nog wel even bewijzen dat deze techniek ook écht op grote schaal werkt én op die grote schaal net zo efficiënt is. Tot die tijd zijn de waterstofauto’s ten dode opgeschreven…

Ook interessant!

  • Het is gedaan met de milieuvriendelijke waterstof auto's. En da's jammer
  • De nieuwe Hyundai Nexo op waterstof is hier!
  • Hyundai Initium: dit is de volgende waterstofauto
  • Officieel: de waterstofauto van BMW komt eraan (met hulp van Toyota)

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

fcev, Hyundai, Mirai, nexo, onderzoek, Toyota, waterstof

Vorig bericht: « BMW vindt zichzelf opnieuw uit met de nieuwe iX3!
Volgend bericht: Blijf weg van de Merwedebrug! Ik herhaal… »

Lees Interacties

Reacties

  1. goodvibrations zegt

    5 september 2025 om 13:08

    Ik weet niet of er veel mensen last hebben van uitvallen van de omvormer bij veel zon en/of harde wind.. Dan wordt er dus niets opgewekt..
    Waterstof kan erg interessant worden voor opslag van energie bij overschotten.. Dit icm steeds goedkopere zonnepanelen maakt waterstof zeker nog interessant. Aleen nog niet (voldoende) op korte termijn. Maargoed de eerste elektrische auto was in 1884 (Thomas Parker) en in 1920 hadden elektrische auto’s een markaandeel van 40% en ICE 22%. Dus ja.. Die tijd van HEV’s kan best nog eens komen 😊

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 september 2025 om 18:47

      Zonnepanelen, warmtepomp, thuis batterij misschien kun je degenen die proberen klimaatneutraal te leven inderdaad nog meer geld uit de portomonee trekken door ze ook nog een waterstof omvormer en opslag tank te verkopen. Investering verdienen ze natuurlijk nooit terug maar dat lijkt ze niet te deren.

      Login om te reageren
      • Reinier zegt

        7 september 2025 om 03:20

        Ik zie vooral zonnepaneel-eigenaren die zich juist heel druk maken over het wegvallen van de salderingsregeling waardoor ze minder verdienen.

        Login om te reageren
        • tmenges zegt

          7 september 2025 om 14:04

          Ja dat zijn vaak degenen die 50 panelen op hun dak hebben om te verdienen aan die salderingsregeling.

          Login om te reageren
  2. Mocha Joe zegt

    5 september 2025 om 13:18

    Dit gaat de waterstofauto niet meer redden, en dat is maar goed ook.

    Login om te reageren
  3. arta zegt

    5 september 2025 om 13:28

    En er zijn accu’s uitgevonden die de helft wegen, twee keer zo lang mee gaan en dubbele energiedichtheid hebben.

    Zolang het niet grootschalig in productie is hebben we er niet zoveel aan.

    Hoop oprecht dat dit doorbreekt en we extreem veel goedkope waterstof gaan produceren om de industrie, lucht- en scheepvaart te verduurzamen!

    Voor auto’s en vrachtwagens in West-Europa is dit te laat.

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      5 september 2025 om 13:56

      Als het door technische doorbraken goedkoper wordt dan komen ze vanzelf..
      Zonder dat reden we nu geen BEV..

      Login om te reageren
      • barchettadriver zegt

        5 september 2025 om 15:04

        Voor BEV’s was een groot gedeelte van de infrastructuur er al. Voor hydrogen is er nog eigenlijk vrijwel niets en moet je bij 0 beginnen. Daarom gaat hydrogen voor auto’s niks worden. Er is al een betere en goedkopere concurrent.

        Login om te reageren
  4. italned zegt

    5 september 2025 om 17:14

    En gewoon water in je tank gooien. Maar dat mag niet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North