• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het is gedaan met de milieuvriendelijke waterstof auto’s. En da’s jammer

Auteur: nicolasr, gepost 18 augustus 2025 om 19:00 – 16 Reacties

Want in de basis is een waterstof auto een milieuvriendelijke. Maar ja, das war einmal.

De waterstofauto is officieel morsdood. Fabrikanten trekken hun handen ervan af en de tankstations halen de stickers van de pomp. Ooit moest dit het wondermiddel zijn. Schoon, snel tanken, lange range. In de praktijk is het vooral duur, ingewikkeld en leeg.

Shell had er drie jaar geleden al geen zin meer in en sloot zijn Britse pompen. OMV in Oostenrijk zei ook tabee. Duitsland poetst dit jaar tientallen stations weg. Nederland heeft er nog een handvol, maar de kans is groter dat je een werkende flitspaal tegenkomt in de polder dan een waterstofpomp die het doet.

De aantallen zijn een mop. Zeshonderdduizend elektrische auto’s rijden rond. Het aantal auto’s op waterstof? Zeshonderd. Dat is de helft van een willekeurige rij Skoda’s bij een hockeyclub op zondagmiddag. Alleen zijn die Skoda’s goedkoper en werken ze wél.

Het is gedaan met waterstof auto’s.

En over goedkoper gesproken: een waterstof auto kost zeventigduizend euro. Je krijgt er geen gratis pomp bij, geen gratis water, geen gratis rijervaring. Voor dat geld koop je ook een Tesla of een dikke Kia EV9 voor kopen. Of de allervetste middelvinger die je in de jaren 80 kon geven…

De gemiddelde batterijauto kost vierenveertigduizend ekkermannen. Met het verschil kun je een caravan, twee elektrische fietsen en een dakkoffer kopen. En dan heb je nog geld over voor een vakantie in Frankrijk waar je bij de snellader baguettes eet terwijl je twintig minuten wacht.

De techniek achter waterstof is even efficiënt als een broodrooster in een jacuzzi. Je stopt er stroom in, je splitst water, je vervoert het, je slaat het op, je zet het weer om. Uiteindelijk hou je dertig procent over. Een batterijauto houdt negentig procent over. Dan is de keuze gauw gemaakt, toch?

Het kip-ei verhaal maakt het extra treurig. Geen waterstof tankstations dus geen auto’s. Geen auto’s dus geen tankstations. Politici roepen nog wel dat waterstof de toekomst heeft. Maar ja, dat riepen ze ook over biobrandstof, de OV-chipkaart en de rest van de carrière van Marco Borsato.

De enige opties zijn de Toyota Mirai en Hyundai Nexo. En waarschijnlijk moet je nu heel hard graven in het geheugen om te weten hoe ze er ook alweer uitzagen. Dat sneppen we. Ze rijden ook nauwelijks rond, niemand koopt ze

Maar er is ook goed nieuws. De automobilisten die er wel eentje hebben, mogen hun. auto gratis aanleveren aan het museum van de 21ste eeuw. Kan ie mooi samen staan naast de Minidisc, de BlueRay-speler en vapes met een smaakje.

Oh, die worden nog steeds verkocht? Nou, dan iets anders.

Ook interessant!

  • De nieuwe Hyundai Nexo op waterstof is hier!
  • Bijzondere in NL geleverde Hyundai is koning afschrijving
  • Oplossing voor waterstof verbrandingsmotor? Een turbo!
  • Koop nu een Honda waterstof fuel cell

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Mirai, nexo, waterstof

Vorig bericht: « Vergeet Tesla. Deze EV moet je hebben
Volgend bericht: Dit is ‘m: de duurste nieuwe 911 ooit op Nederlands kenteken »

Lees Interacties

Reacties

  1. RUBERG zegt

    18 augustus 2025 om 19:06

    Niet milieuvriendelijk, maar minder milieubelastend!

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    18 augustus 2025 om 19:38

    Doodgeboren heet zoiets. Belachelijk idee, vanaf dag 1. Er is nauwelijks groene waterstof, en het beetje dat er is wil de industrie. Compleet zinloos om dat naar een tankstation te vervoeren, onder miljoenmiljard bar te drukken (lekker efficiënt), zodat iemand in 4 minuten ipv in 15 minuten kan tanken.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      18 augustus 2025 om 21:20

      Zeg het al een tijdje maar als waterstof als oplossing ziet dan kan je beter een gebruikte moderne diesel rijden.

      Login om te reageren
  3. rwdftw zegt

    18 augustus 2025 om 20:45

    Hier rijdt een lokale taxiboer met een Mirai. Komt in de wijk geregeld oudjes ophalen om ergens naartoe te rijden. Tijdens het wachten op de persoon heb ik de bestuurder eens bevraagd. Ja het rijdt net zoals een BEV. Dat is het positieve, naast snel kunnen tanken. Range was een beetje meh als ik het mij goed herrinner.

    Maar de knaller, heel Arnhem kent één tankstation voor waterstof. Is die leeg/defect dan is de uitwijk een tankstation in Doetinchem. Dan heb je het over een afstand van 30km. Om te tanken. Dus 60 km om vanaf een leeg Arnhems tankstation naar een Doetinchems tankstation en terug te komen. Als je dan in Doetinchem tenminste kan tanken want als die ook leeg of defect is….

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    18 augustus 2025 om 20:56

    Moet je voor de aardigheid eens op Marktplaats zoeken naar de Toyota Mirai of de Hyundai Nexo. Auto’s met een nieuwwaarde van 70, 80 mille, die je na vier, vijf jaar kunt ophalen voor soms minder dan 10 mille.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      18 augustus 2025 om 21:22

      Als je de waterstof troep eruit sloopt en een gereviseerde Tesla batterij erin gooit rijd je toch wel een hele leuke unieke auto.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        18 augustus 2025 om 22:14

        Klinkt leuk, maar ook met een paar vrije zaterdagen en een flinke portie elbow grease ga je dat niet zo 1-2-3 voor elkaar krijgen, vermoed ik.

        Login om te reageren
        • Flutterbear zegt

          20 augustus 2025 om 13:52

          Je hoeft niets met de aandrijving te doen, enkel de opslag van energie. Beetje elektrotechnische kennis is natuurlijk wel wenselijk wanneer je met hoog voltage gaat klooien.

          Login om te reageren
      • Jopie zegt

        19 augustus 2025 om 22:58

        Of een ZR1 motor van Opel

        Login om te reageren
  5. goodvibrations zegt

    18 augustus 2025 om 23:30

    Elektrische auto was eerder (1990) ook een flop.. Met de general motors EV1..
    De techniek is er nog net niet voor klaar.. maar verwacht eerder uitstel dan afstel.. er zijn al doorbraken op experimenteel/lab niveau.. voor efficiëntere opwekking evenals opslag.. maar nog niet snel genoeg beschikbaar om de BEV bij te benen.. allemaal een EV en thuis batterij is voorlopig ook niet realistisch…

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      19 augustus 2025 om 07:01

      De EV1 was een succes. Alleen wilde GM dat niet. Eerst even inlezen.
      De techniek van waterstof auto’s gaat nooit beter worden. Dat is het hele probleem. Je zit gebonden aan natuurwetten. Dit is alsof je onderzoek wilt doen om zuurstof lichter te maken dan helium.

      Login om te reageren
  6. Mocha Joe zegt

    19 augustus 2025 om 08:00

    Toedeledokie! *stapt in zijn op de oprit volgeladen EV*

    Login om te reageren
  7. Huib zegt

    19 augustus 2025 om 10:02

    Beetje onduidelijk welk nieuwsfeit nu de aanleiding voor dit artikeltje is….De Mirai en de Nexo zijn allebei nog leverbaar…daarnaast is er de potentiele markt voor waterstoftrucks..maar n.m.m. is ook voor die categorie batterij-elektrisch de betere keuze.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    19 augustus 2025 om 10:34

    Waterstof is geniaal, we hebben het alleen verkeerd gedaan. Er is in de wereld heel veel ‘witte waterstof’ aanwezig. Kan je gewoon opboren net als gas en olie. Als we dat nou eens op grote schaal gingen doen IPV zelf produceren… En dan kan je de ruwe waterstof gewoon in een diesel tanken. Met een heel kleine aanpassing kunnen zelfs huidige diesels er op draaien. De auto’s (en vrachtwagens) heb je al, infrastructuur ligt er al, als daar nu eens in geïnvesteerd werd IPV het zoveelste windmolen of zonnepanelenpark…

    Login om te reageren
  9. marcus zegt

    19 augustus 2025 om 11:57

    Mischien is het niet de auto die op waterstof moet lopen maar de grotere voertuigen. In Crawley (Sussex, luchthaven Gatwick) rijden alle bussen op waterstof. Tank gelegenheid is aanwezig op de firma dus dart gaat goed. Lokale busmaatschappij koopt meer en meer waterstof bussen want ze zijn betrouwbaarder dan alleen electriciteit en veel schoner aan de uitlaat dan Diesel.

    Op Gatwick zelf was een tankstation waar Shell watersof aanbood, enige afnemer was de Mirai demo van de politie. Dat zet geen zoden aan de dijk en na 3 jaar ging het tankstation dicht en moest de Mirai weg uit Gatwick (geloof toen naar Heathrow want daar was nog wel een H-tankstation?).

    Er komt meer capaciteit aan, neem bijvoorbeeld Neom in SA, die gaan over niet lange tijd online. En voor grotere afnemers die lokaal rijden en op de zaak tanken is het een top oplossing.

    Login om te reageren
  10. briangriffin zegt

    20 augustus 2025 om 10:03

    Als je ziet dat zo’n Toyota Mirai, die nieuw 60, 70.000 euro nieuw kostte, nu na 6 of 8 jaar op te pikken is voor rond de 10.000 euro dan zou je er bijna voor vallen.

    Hier in de omgeving zitten nog 3 tankstations die waterstof verkopen. Maar als die ermee stoppen dan zit je ermee natuurlijk, en sowieso moet je rekening houden met een afschrijving tot 0 dagwaarde.

    Maar toch, dan rij je wel bijna Lexus-luxe voor weinig en in een relatief jonge auto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North