• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe Hyundai Nexo op waterstof is hier!

Auteur: machielvdd, gepost 3 april 2025 om 08:07 – 24 Reacties

Hyundai Nexo

En dit is geen concept, maar echt de productieauto.

Een gloednieuwe waterstofauto, dat maken we niet vaak mee. Toyota en Hyundai zijn op dit moment nog steeds de enige merken die er eentje in de aanbieding hebben. Maar zij blijven wel geloven in waterstof: Toyota blijft er in investeren en Hyundai presenteert nu de gloednieuwe Nexo.

Initium

Waar de vorige Nexo er best wel suf uit zag, heeft de nieuwe een heel gaaf retrodesign gekregen. Als je denkt ‘Heb ik deze auto niet eerder gezien?’: dat kan kloppen. In oktober presenteerden de Koreanen namelijk de Initium Concept. Die gaat nu vrijwel ongewijzigd in productie als de nieuwe Nexo. Dat is zeer te prijzen van Hyundai: aan laffe, afgezwakte versies van concept cars doen ze niet.

Hyundai Nexo

Range

Het uiterlijk kennen we in feite al, laten we het over de specificaties hebben. Hyundai mikt op een actieradius van meer dan 700 kilometer. De uitgaande Nexo had ook al 665 kilometer range, maar dat was nog volgens de NEDC-methode. Dat was in 2018 wel beduidend beter dan de meeste EV’s.

Anno 2025 is het speelveld toch iets veranderd. 700 kilometer range is weliswaar veel, maar er zijn ook al diverse EV’s die dit halen. Niet alleen de allerduurste, maar bijvoorbeeld ook een Peugeot e-3008. De range is dus niet meer zozeer een USP van de waterstofauto. Het snelle laden wel, maar Nederland telt nog steeds maar 14 waterstofstations.

Meer power

De nieuwe Hyundai Nexo heeft ook meer power gekregen. De auto levert nu 258 pk in plaats van een ietwat karige 163 pk. Het koppel is wel afgenomen, van 395 Nm naar 350 Nm. Een sprintje van 0 naar 100 km/u duurt 7,8 seconden, wat gewoon hartstikke prima is voor het type auto.

Hyundai Nexo
Hyundai Nexo

Interieur

Het exterieur kennen we van de Initium, maar het interieur hadden we nog niet gezien. Net als bij de andere Hyundai’s wordt het dashboard gekenmerkt door horizontale lijnen en een ‘breedbeeldscherm’. Met de afgeronde hoeken en de kussentjes op het dashboard oogt de Initium wel wat speelser vanbinnen.

Wat we ook nog even moeten benoemen: de nieuwe Nexo heeft cameraspiegels (een innovatie waar niemand op zit te wachten). Het lijkt er gelukkig wel op dat dit optioneel is. In sommige markten worden er namelijk helemaal geen cameraspiegels geleverd.

De nieuwe Hyundai Nexo wordt later dit jaar wereldwijd op de markt gebracht, en we gaan er vanuit dat ‘ie ook gewoon weer naar Nederland komt.

Ook interessant!

  • Hyundai Initium: dit is de volgende waterstofauto
  • Video: Nieuwe Hyundai Santa Fe
  • Nieuwe modellen Hyundai: minder touchscreen, meer knoppen!
  • Hyundai Inster: eindelijk nieuwe auto in het A-segment
    Hyundai Inster, eindelijk nieuwe auto in het A-segment

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Hyundai, nexo, waterstof

Vorig bericht: « Vergeet je ETA voor het Verenigd Koninkrijk niet!
Volgend bericht: Dit is de vernieuwde Ioniq 6 (en de Ioniq 6 N komt eraan!) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    3 april 2025 om 08:22

    Heb je die originele gezien op marktplaats. Gaan voor 15-20k. Met een ton of minder gereden. 80k nieuw 5 jaar geleden. Koekoek.

    Wie wil er nou op waterstof rijden als je 800v elektrisch of gewoon hybride kan rijden op benzine of diesel.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      3 april 2025 om 09:02

      Uiteindelijk is waterstof ook gewoon elektrisch.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        3 april 2025 om 09:54

        Tja, uiteindelijk zijn een jaren 80 honda civic en een urus beiden auto’s met een benzine motor.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          3 april 2025 om 12:13

          klopt, maar het punt is meer dat de nadruk op waterstof wordt gelegd alsof je alleen maar op waterstof rijdt net zoals je op benzine of diesel of lpg rijdt en dat is niet het geval.

          Login om te reageren
          • Johanneke zegt

            3 april 2025 om 12:42

            Hoe groot is de accu in zo’n ding dan, kan je die überhaupt aan de stekker zetten? Ik kan het mis hebben, maar volgensmij is de actieradius zonder waterstof behoorlijk beperkt.

            Login om te reageren
            • Richmond zegt

              3 april 2025 om 17:16

              De waterstof wordt omgezet in elektriciteit en die wordt gebruikt om de elektro motoren aan te drijven. Ofwel elektrisch.

              Login om te reageren
              • Johanneke zegt

                3 april 2025 om 17:30

                Ja maar je kan niet rijden zonder waterstof. Dus je kan niet zeggen ja is net elektrisch.

              • THSD zegt

                3 april 2025 om 21:16

                Jawel het is zeker wel elektrisch.De aandrijving van de wielen gebeurt dmv elektromotoren.Deze elektromotoren krijgen hun energie van de brandstofcel die voor elektriciteit uit waterstof zorgt.

              • Johanneke zegt

                3 april 2025 om 23:13

                @THSD
                Okay, een Mitsubishi Outlander is ook elektrisch. Want de motor laadt enkel de accu op. Exact hetzelfde als een EV of deze Nexo natuurlijk. Goed argument.

          • Johanneke zegt

            3 april 2025 om 12:46

            Volgens chatgpt niet:

            No, you cannot plug a Hyundai Nexo into a wall to drive it fully on electricity. The Nexo is a hydrogen fuel cell vehicle (FCEV), which means it generates electricity from hydrogen stored in its tank. It does not have a plug-in charging system like a battery electric vehicle (BEV) or a plug-in hybrid (PHEV).

            The Nexo’s powertrain relies entirely on hydrogen, which is converted into electricity through a fuel cell. It does have a small battery, but this is only used to store energy recovered from regenerative braking and to assist the fuel cell during acceleration. This battery is not designed to be charged externally.

            If you want a Hyundai vehicle that can be plugged into a wall for charging, you would need to look at Hyundai’s electric (BEV) or plug-in hybrid (PHEV) models, such as the Hyundai Ioniq 5, Ioniq 6, or Kona Electric.

            Login om te reageren
    • racerx zegt

      3 april 2025 om 11:09

      Wie dit wil? Als je maar genoeg subsidieert zullen dat dezelfde personen zijn die de BEV als early adopter omarmden. Daarnaast de infra stapsgewijs uitgebreiden, wat voor vrachtvervoer toch al zou tzt moeten als je dat zero emission wilt maken. Dat zie ik niet op accu’s gebeuren namelijk.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        3 april 2025 om 12:09

        Waarom zou je een waterstof auto verkiezen boven een 800v auto. Daar is geen subsidie tegenaan te gooien hoor.

        Login om te reageren
        • THSD zegt

          3 april 2025 om 21:08

          Oh nee…er is geen betere subsidie dan auto vd zaak.

          Login om te reageren
  2. 100pk zegt

    3 april 2025 om 08:44

    Weinig waterstof tankstations, dus goede kans dat je moet omrijden om te tanken. Goede kans dat je dan met dat omrijden erbij langer bezig bent met tanken dan je met een EV aan laden zou besteden.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      3 april 2025 om 10:18

      Ik heb er twee op de route van m’n woon-werkverkeer, dus het kán verkeren…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        3 april 2025 om 10:59

        En bij ons in Overijssel is er nog steeds geen enkel station operationeel, het is weer eens slecht verdeeld.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          3 april 2025 om 11:26

          https://h2benelux.eu/
          Deventer heeft er een. En in de nabijheid van Zwolle staan er twee gepland, evenals een nabij Almelo / Borne.

          Ik heb ff de tip van @Johanneke opgevolgd en inderdaad, er staan er inderdaad wel e aantal met een leuke prijs op Marktplaats. Sommigen hebben als enkele tonnen aan km’s gelopen, maar er zijn er ook genoeg met minder dan een ton op de teller. Jammer alleen dat de nieuwprijs i.c.m. de toch wel exotische techniek deze auto’s voor de particulier bijna onbetaalbaar maakt voor de verzekering.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            3 april 2025 om 13:49

            Die in Deventer is officieel geopend in februari maar nog niet operationeel.

            Login om te reageren
      • 100pk zegt

        3 april 2025 om 13:49

        dat is dan weer mooi, maar laadproblematiek speelt toch vooral bij vakantiereizen, voor de dagelijkse woonwerk kilometers hebben de meeste mensen wel een laadplek ergens in de buurt/op werk/thuis, waar de auto laadt zonder dat je erop hoeft te wachten

        Login om te reageren
  3. arta zegt

    3 april 2025 om 11:25

    Ik vrees dat waterstof per kg duur blijft, daarnaast is er nog nauwelijks duurzame waterstof en is er weinig mogelijkheid om te tanken.

    Kostprijs per km en afschrijving zijn te hoog om het rendabel te maken

    Login om te reageren
  4. ronaldotour zegt

    3 april 2025 om 11:37

    Hier in Pesse bij een waterstof tankstation staan al zeker 3 jaar een aantal waterstofauto’s te koop en die staan maar te staan, dus niemand die voor waterstof gaat lijkt wel.

    Login om te reageren
  5. erwh zegt

    3 april 2025 om 12:21

    Waterstof is voor mensen die graag elektrisch rijden, maar dat niet duur genoeg vinden.

    Login om te reageren
  6. maotje zegt

    3 april 2025 om 20:05

    Zal vast net zo’n daverend succes worden als de Toyota mirai

    Login om te reageren
    • THSD zegt

      3 april 2025 om 21:18

      Ook jouw plaat blijft hangen…zou bijna denken dat je waterstof als bedreiging ziet voor ev 😂

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North