De Jaguar F-Pace is The Best 4x4xFar met Grace, Pace and Space. Of zoiets.
In veel gevallen hanteren autoconcerns een vrij logische strategie. Elk merk heeft zo zijn eigen afzetgebied. Interne concurrentie wil je immers zo veel mogelijk voorkomen. Je wilt kopers van andere merken (de concurrentie dus) wegkapen, niet zozeer intern gerommel. Nu bestaat er altijd de mogelijkheid dat er een vorm van overlap is. Als iemand een luxe Golf met veel opties wil, kan een Audi A3 ook een optie zijn. Maar in de meeste gevallen probeert een concern zo’n model van een merk nét even iets anders in de markt te zetten.
Inhoudsopgave
Praktische Jaguars
Bij de Jaguar F-Pace is dat bijzonder opmerkelijk. Er waren al eerder praktische Jaguars in de vorm van de X-Type Estate en de XF Sportbrake. Het is een hoogst opmerkelijke auto omdat Jaguar samen met Land Rover een cluster vormt in de Tata-groep. Je zou dus zeggen dat het wel snor zit als het om luxe Britse SUV’s gaat.
Er is uiteraard wel degelijk over nagedacht. Cross-overs en SUV’s zijn namelijk niet aan te slepen. Zeker niet in het luxe segment. Gezien de enorme marges die op dergelijke auto’s zitten, is het logisch dat luxemerken breed inzetten op SUV-modellen. Kijk naar BMW, dat naast de 1 tot en met 7 Serie ook een X1 tot en met X7-lijn heeft.
Jaguar C-X17 Concept Car
In 2013 toonde Jaguar de C-X17 concept car. Dat was een fraai gelijnde SUV. Verantwoordelijk voor het ontwerp was Ian Callum, die de meest fraaie creaties op zijn naam heeft staan. Nu is het met een concept maar de vraag hoeveel van die fraaie details en lijnvoering omgezet gaat worden in productietrim.
Introductie Jaguar F-Pace
Aan de introductie van de Jaguar F-Pace zit overigens een Nederlands tintje. Nog voordat de auto zijn officiële debuut maakte, werd de auto in licht gecamoufleerde toestand gebruikt als volgwagen van Team Sky. Tijdens de start van de Tour de France in 2015 (in Utrecht) kon de auto al aanschouwd worden. Pas een paar maanden later op de IAA in Frankfurt werd officieel het doek getrokken van de eerste SUV van Jaguar. Niet veel later stond het model in de Nederlandse showrooms, de eerste exemplaren werden geleverd in 2015.
In Nederland was er aanvankelijk keuze uit hele dikke uitvoeringen. Dat is iets wat fabrikanten wel vaker doen: eerst de meest luxe, sterke (en dus dure) versies, daarna de modellen waar minder marge op zit. Qua benzinemotor moest je dus ‘instappen’ bij een 3.0 V6 met mechanische compressor, de F-Pace 35t met 340 pk. Een stapje hoger staat de F-Pace S, met dezelfde motor, maar dan met 380 pk. Bij introductie waren er twee diesels: een 20d met 180 pk en een 30d met 300 pk. De 180 pk diesel kon je eventueel krijgen met achterwielaandrijving, de V6 diesels heeft standaard AWD.
Motoren Jaguar F-Pace
In 2017 komen er een paar benzinemodellen en diesels bij. De 25t en 30t zijn in principe beide dezelfde Ingenium viercilinder, maar dan met 250 en respectievelijk 300 pk. Tevens is er een biturbo viercilinder diesel, de 25d met 240 pk die precies tussen de 20d en 30d in valt. Alle drie de uitvoeringen hebben standaard vierwielaandrijving. Om de F-Pace interessanter te maken wordt de auto ook aangeboden als ‘E-Performance’, met een geknepen 2.0 dieselmotor, achterwielaandrijving en een handbak. De optie voor een handbak op de (enkel achterwielaangedreven) 180 pk sterke 20d is komen te vervallen.
Jaguar F-Pace SVR
In 2018 komt de meest belangrijke versie voor de petrolheads onder ons: de Jaguar F-Pace SVR. Dit is de sportieve topversie die door de SVO (Special Vehicle Operations) afdeling van JLR onder handen is genomen. Het resultaat is een indrukwekkend stukje techniek. De motor is een 5.0 V8 met mechanische compressor, goed voor 550 pk en 680 Nm. Een automaat en vierwielaandrijving zijn uiteraard standaard. Van 0-100 km/u sprinten is in 4,3 seconden gedaan en de topsnelheid is 283 km/u. Met een vanafprijs van meer dan anderhalve ton is deze uitvoering in Nederland een zeldzaamheid.
Facelift
In 2020 wordt de gehele modellijn van de F-Pace voorzien van een facelift met technische updates. De uiterlijke verschillen zijn vrij subtiel. In technisch opzicht zijn er meer verschillen. Zo wordt de 3.0 V6 vervangen door een Ingenium zes-in-lijn motor met 48V-ondersteuning. Belangrijker voor Nederland is de P400e, een plug-in hybride. Deze combineert een 2.0 Ingenium viercilinder met een elektromotor om gezamenlijk 404 pk leveren. Als je de accu helemaal voltooid, moet je maximaal 53 kilometer (theoretisch) kunnen halen. Daarnaast is er ook een 3.0 zes-in-lijn dieselmotor die de oudere V6 komt vervangen.
Bescheiden succesje
Ook de naamgeving is sinds 2020 iets anders: P250, P400, P400e, P550 SVR, D165, S200 en D300. Alle F-Paces hebben nu een automaat en vierwielaandrijving. In Nederland is de auto slechts een zeer bescheiden succesje. Dat komt voornamelijk omdat Jaguars sowieso niet echt veel verkochte auto’s zijn. Ook is in Nederland de elektrische en bijtellingsvriendelijke I-Pace veel interessanter voor aspirant-klanten. Wereldwijd is de F-Pace echter een van de populairste Jaguars.
Meer rijbereik plug-in hybrid
In het najaar introduceert Jaguar een update voor de F-Pace. Onder andere de plug-in hybride krijgt daarmee een belangrijke upgrade. Het elektrische rijbereik is enigszins toegenomen met 20 procent. De oude PHEV was in staat om 53 kilometer volledig elektrisch te rijden. Dat is met de vernieuwde plug-in hybride 65 kilometer.
Deze verbetering dankt de vernieuwde Jaguar F-Pace PHEV aan een grotere accu. Het lithium-ionbatterijpakket is voortaan 19,2 kWh groot en er zijn negen modules in plaats van acht. Het systeemvermogen is met 404 pk gelijk gebleven.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Jaguar F-Pace.