De Jaguar I-Pace is de meest vooruitstrevende en succesvolle Jaguar in Nederland.
Grace, Space en Pace. De filosofie van Jaguar is eigenlijk altijd al hetzelfde geweest. De Britse fabrikant zit precies tussen de ‘normale’ merken en traditionele luxemerken in. Dus boven de Rovers, Austins en MG’s, maar net niet op het prijsniveau van een Bentley, Bristol of Rolls-Royce. Een perfect stuk van de markt, dus.
Inhoudsopgave
Cultuurshock
Jaguar heeft daar jaren succes gehad met limousines (MkII en de XJ) en natuurlijk de sportwagens. Van de vroege XK120 tot de legendarische E-Type. Voor heel lange tijd heeft Jaguar geteerd op deze designtaal. Sterker nog, de designtaal werd dusdanig ‘bevroren’ dat elke verandering volgens de puristen overbodig was. Wat dat betreft waren de XF (in 2008) en XJ (in 2010) een enorme cultuurshock.
Achteraf bleek de ingeslagen weg een goede te zijn. Want er gingen meer cultuurshocks volgen. De Jaguar XK ging uit productie en kreeg géén opvolger. Voor het eerst kwam er een Jaguar SUV, de F-Pace. Een kleinere cross-over (de E-Pace) volgde. Maar de grootste cultuurshock kwam met de I-Pace.
Jaguar I-Pace Concept
Net als Mercedes (EQC), Audi (e-tron) en BMW (ix4) heeft Jaguar het segment heel erg slim gekozen. Het premium segment van de medium cross-overs is op dit moment het ‘heetst’. De marges zijn er enorm, terwijl de afzet ook relatief groot is. De I-Pace Concept debuteert op de Los Angeles Motor Show in 2016. Ondank dat het overduidelijk een cross-over is, zijn de door Ian Callum getekende lijnen compleet anders dan wat we gewend zijn van Jaguars en van cross-overs in dit segment. De I-Pace is laag, breed en heeft de wielen helemaal op de hoeken zitten. Aan de zijkant valt het cab-forward principe op. Omdat de I-Pace geen traditionele aandrijflijn heeft, zijn er ineens veel meer vrijheden voor de ontwerper.
Productieversie Jaguar I-Pace
Nu is het altijd even een kwestie van afwachten in hoeverre de conceptversie gaat lijken op de productieversie. Er zit altijd een verschil in, de vraag is alleen wat er anders is. Bij de Jaguar was er aan de ene kant ongeloof, want in grote lijnen was de I-Pace concept bijna identiek. Er waren wel een paar verschillen, voornamelijk gave features die het productiestadium niet haalden. Qua verhoudingen was de I-Pace productieversie een stukje lager en smaller. Ook waren de wielen aanzienlijk kleiner.
Snel
Niet de I-Pace meteen een lelijke auto is, maar Ian Callum heeft een paar meesterwerken op zijn naam staan en deze auto is noch fraai, noch een typische Jaguar. Maar daar gaat het niet om, het is de aandrijflijn. De auto is voorzien van twee elektromotoren die beide 200 pk leveren en in totaal 700 Nm aan maximum trekkracht. Één motor bevindt zich op de vooras, de andere op de achteras. Hiermee is de I-Pace dus altijd vierwielaangedreven. Dat zie je ook terug in de 0-100-tijd, want de I-Pace sprint in 4,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u. Aanzienlijk sneller dan veel andere elektrische auto’s, op wellicht een paar Tesla’s na.
Auto van het Jaar 2018
Over Tesla’s gesproken: dat zijn in eerste instantie een beetje de enige concurrenten voor de I-Pace. Jaguar is echt heel erg snel geweest met het op de markt brengen van de I-Pace. Dit levert ze een lading awards op, waarvan de Auto van het Jaar 2018 het meest prestigieus is. De Jaguar wint het na een hertelling van de Alpine A110. Het is niet de eerste elektrische auto die de award wint, maar wel de duurste sinds de Porsche 928 in 1978.
Duur
Want duur, dat is de Jaguar I-Pace wel. Je moet minimaal 80 mille meenemen voor de instapper, de I-Pace EV400 in S-uitvoering. De SE kost 88 mille en de HSE gaat voor 95 mille van de hand. De duurste is de First Edition, waar Jaguar 104 mille voor wil hebben. Vergeet niet dat deze prijzen zonder BPM zijn. Het maakte overigens voor de verkopen niets uit: de I-Pace blijkt niet aan te slepen. De reden is vrij simpel, de bijtellingsregels voor volledig elektrische auto’s zijn bijzonder gunstig. De enige concurrenten in dit prijssegment zijn de Tesla Model S en Model X.
Actieradius
De Jaguar heeft een veel fraaier interieur en betere rijeigenschappen, de Tesla’s zijn ruimer, sneller en hebben een betere actieradius. Bij de Jaguar bedraagt deze 543 km volgens de WLTP. In de werkelijkheid blijkt dit flink lager uit te vallen. De reden is vrij simpel: de meeste I-Paces werden afgeleverd in december. Als het koud is, is de actieradius even wat lager. Ook moeten mensen nog even aanpassen als het gaat om elektrisch rijden. Denk aan tactisch bijladen en niet onnodig energie verspillen.
De Jaguar I-Pace is in de tussentijd uitgegroeid tot de meest populaire Jaguar aller tijden in Nederland. Dat komt door de ene wintermaand in 2018. In 2018 werden er namelijk 3.526 exemplaren van verkocht, de meeste in de laatste periode van 2018. In 2019 wist Jaguar er alsnog 770 aan de man te brengen. Daarna zakten de verkoopcijfers in, want halverwege 2020 werden er nog geen 20 stuks van verkocht.
Modeljaar update 2023
In 2023 verschijnt er een modeljaar update voor de Jaguar I-PACE. Het zijn minimale verschillen ten opzichte van het model van voor de update. De actieradius is met 470 kilometer bijvoorbeeld hetzelfde gebleven.
Wel nieuw zijn de kleuren Eiger Grey en Carpathian Grey. Verder is het Black Pack voortaan standaard op de R-Dynamic S in combinatie met eveneens nieuwe 22 inch velgen. Daarnaast introduceert Jaguar een 400 Sport variant voor de I-PACE. Deze uitvoering is gebaseerd op de R-Dynamic HSE Black en brengt onder meer adaptieve luchtvering, 22 inch zwarte wielen, een spoiler en performance stoelen met zich mee.
In het interieur is het nieuwe Pivi Pro infotainment systeem te vinden, dat ook werkt met Alexa spraakbesturing.
Artikelen Jaguar I-Pace
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Jaguar I-Pace.