De Lamborghini Murciélago is het laatste ouderwetse relikwie van de Italianen.
De Lamborghini Diablo was voor het Italiaanse merk een heel erg belangrijke auto. In de jaren ’90 was het de enige auto waarop ze konden vertrouwen. Het Marcello Gandini-design bleek goed tegen de tand des tijds bestand, waardoor het model tot 2001 mee kon gaan.
In die periode heeft Lamborghini meerdere eigenaren gehad: Chrysler (tot 1993), Megatech (1994 – 1995), V’Power (1996 tot 1998) en uiteindelijk Audi. Dit zorgde ervoor dat het voor de medewerkers niet altijd even duidelijk wat er moest gebeuren. In de jaren ’80 was Horacio Pagani bezig met koolstofvezel prototypes, maar dit werd door Lamborghini te extreem bevonden. Niet alleen voor de Diablo, maar ook voor de opvolger daarvan wilde men niet veel carbon gebruiken voor het chassis.
Inhoudsopgave
Canto
Het eerste wat Audi deed in 1999 was de Diablo opfrissen en werken aan een kleiner model (wat uiteindelijk de Gallardo ging worden) en de opvolger van de Diablo. Lamborghini had namelijk de Canto al in een vergevorderd stadium. Die auto leek in de verse verte nog op de Diablo, maar was moderner.
Met name de twee luchtinlaten aan de zijkant (om de V12 te koelen), vielen op. Echter, Audi was er niet tevreden mee en stelde de Belg Luc Donckerwolcke aan om een juist een heel clean, strak en buitenaards vehikel te ontwerpen dat men zou zien als een echte Lamborghini.
Introductie Lamborghini Murciélago
In 2001 werd de auto op de IAA in Frankfurt onthuld. Samen met de Jaguar R Coupé, Bugatti Veyron, Mercedes SL en Maserati Spyder was het de ster van de show. Helemaal compleet nieuw was de Murcielago echter niet. De auto deelde nog wat techniek met zijn voorganger, waaronder de motor: een Bizzarrini V12, een ontwerp dat stamt uit de jaren ’60. In dit geval was de motor 6.2 liter groot (6.0 in de Diablo) en bedraagt het maximum vermogen 580 pk (30 pk meer dan bij de Diablo).
Het maximumkoppel is 650 Nm, bijzonder veel voor een atmosferische motor, ook met dit slagvolume. De Murciélago is in eerste instantie alleen leverbaar met een handgeschakelde zesbak. Alle Murciélago’s hebben vierwielaandrijving. Daardoor kun je in 3,8 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedraagt 330 km/u. Het verbruik volgens Lamborghini is gemiddeld minder dan 1 op 5. Dat was in 2001 nog heel normaal.
Lamborghini Murciélago Roadster
In 2003 toont Lamborghini op de North American International Auto Show in Detroit de Murciélago Barchetta concept. Dat is een overduidelijk voorbode voor de open versie van de Murciélago. De Barchetta concept is een Murciélago zonder dak en een bijzondere motorkap. Deze verschijnt bijna ongewijzigde vorm in 2004. De motorkap is zo mogelijk nog aparter vorm gegeven. De motor is dezelfde V12, qua transmissie is er nu ook een ‘e-gear’-transmissie mogelijk.
Dit is een gerobotiseerde handbak. Tevens verschijnt in 2003 de Murciélago 40th Anniversary. Een Special Edition om het 40-jarig jubileum van de V12 te vieren. Je kunt de 40th Anniversary herkennen aan de bijzondere blauwe lak, antraciete velgen en de zwarte sportstoelen met witte zittingen. Ook bijzonder is de carbon-afwerking bij de achterruit en de glazen achterruit voor de motorkap. Er zijn er 50 van gebouwd.
Lamborghini Murcielago LP640-4
In 2006 krijgt de Murciélago een facelift. Het basis design staat als een huis, dus het is logisch dat Lamborghini er niet al te veel aan tornt. Toch zijn er een paar duidelijke wijzigingen. Aan de voorzijde is de bumper neer met meer geprononceerde splitters aan de onderkant. De luchtopening bij het achterwiel is groter. Ook zijn er nieuwe wielen. Aan de achterzijde is de nieuwe versie het makkelijkste herkennen. De Countach-esque achterlichten met verticale indeling zijn vervangen door gewone rode lampen met een vrij eenvoudige setup.
Ook heet de auto nu officieel Lamborghini Murciélago LP640-4. Daarbij staat LP voor ‘Longitudinale Posteriore’, ofwel in lengte geplaatst. Een tikkeltje overbodig, dat is namelijk op de Miura na bij alle Lambo’s het geval. Het getal 640 staat voor het aantal pk’s uit de V12 (nu 6.5 liter groot) en de 4 voor de vierwielaandrijving. De LP640 is er als Coupé en Berlinetta. Daarnaast kun je de beide versies nu met handbak of e-gear bestellen.
Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce
Het topmodel wordt in 2009 onthuld op de Salon van Genève. De auto, de Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce is lichter én sterker dan de LP640. De goede rekenaars hebben al gezien dat het vermogen nu 30 pk hoger licht met 670 pk. Net als bij de LP640 is de motor 6.5 liter groot. Dankzij de toepassing van veel koolstofvezel is het gewicht lager met zo’n 100 kilogram. Standaard krijg je ook keramische remschijven voor een lager gewicht en betere stopkracht.
Van 0-100 km/u sprinten duurt slechts 3 tellen, de topsnelheid is 342 km/u. Bestel je de enorme achterspoiler, dan daalt de topsnelheid naar 337 km/u. In 2010 komt er nog een speciale editie voor China aan. Na precies 4.099 wordt de Murciélago in 2010 uit productie genomen. De auto wordt opgevolgd door de Aventador. Deze heeft dan uiteindelijk wél een koolstofvezel chassis. De V12 is echter compleet nieuw, waarmee de Murciélago is met de originele V12.
Meer artikelen over de Lamborghini Murcielago
Wil je meer lezen over de Lamborghini Murcielago? Klik dan op één van de artikelen hieronder die eerder over dit model op Autoblog zijn verschenen.