• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lamborghini gebruikt icoon voor nieuwe sterkste V12-supercar: zo gaat ie heten

Auteur: Bas Leesberg, gepost 24 juni 2025 om 15:04 – 9 Reacties

Lamborghini presenteert binnenkort ”een auto die alles gaat veranderen”.

De bloedlijn van de heerlijke 6,5-liter V12 in de nieuwe Revuelto gaat helemaal terug naar de eerste verbrandingsmotor die Lamborghini zelf bouwde: een 3.5 twaalfcilinder in een V met een hoek van 60 graden die in de 350GT kwam te liggen. De rijke historie van het merk moeten we vieren, vindt Lamborghini.

We mochten een tijdje terug al reageren op de reïncarnatie van de Countach. De reacties waren wisselend, maar blijkbaar toch positief genoeg voor Lambo. De geruchten gaan namelijk dat Lamborghini bezig is met een nieuwe, oude V12-supercar. Da’s best vreemd. Lambo-baas Stephan Winkelmann zei drie jaar geleden nog dat het merk niet nog eens zo’n project zou aannemen.

De naam van de nieuwe V12-supercar

Het nieuws komt van TheSupercarBlog. Zij spraken iemand die door Lamborghini was uitgenodigd om een nieuw, zeer gelimiteerd model te aanschouwen en wellicht te kopen. De exclusieve Lambo zou ook al een naam hebben: de Fenomeno. Wellicht refereert het weer aan een heroïsche vechtstier uit het verleden, maar het zou ook kunnen slaan op een oude Lamborghini.

De klokkenluider meldt dat het ontwerp van de Fenomeno is geïnspireerd op een van de meest iconische modellen uit de Lamborghini-geschiedenis. Mijn brein denkt direct aan de Miura, waarvan Lamborghini bijna 20 jaar geleden nog een voor die tijd moderne conceptauto van tekende.

De Lamborghini Fenomeno is volgens de bron ”een auto die alles gaat veranderen”. Hij zou gebaseerd zijn op de Revuelto en dezelfde atmosferische 6,5-liter V12 krijgen. Een Miura-vorm op basis van de Revuelto, dat lijkt me lastig, maar niets is onmogelijk. Een nieuwe Diablo of Murciélago zou wat dat betreft logischer zijn.

Diezelfde V12 als de Revuelto zou geüpgraded worden naar meer dan 1.001 pk. Dat zou de Fenomeno de sterkste Lambo supercar ooit maken. Er gaan echter maar weinig mensen genieten van deze power. Lamborghini zou maar 29 stuks van het speciaaltje bouwen.

Wanneer komt de Lamborghini Fenomeno?

Binnen afzienbare tijd zouden we alle ”als’jes” weg kunnen laten. De Lamborghini Fenomeno zou zijn lancering vieren tijdens de Pebble Beach Concours d’Elegance. Die staat gepland voor 17 augustus. Dikke kans dat we in aanloop naar dit evenement nog wat teasers krijgen waar wat uit te halen valt. Tot dat moment

Ook interessant!

  • Zo gaat Lamborghini affikkende Revuelto's aanpakken
  • Video: Wouter maakt proefrit in Lamborghini Revuelto
  • Eerste Lamborghini Revuelto inferno is een feit [video]
  • Lamborghini met vreemdste fabriekskleur ooit staat gewoon te koop in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

countach, diablo, Lamborghini, miura, murcielago, pebble-beach, pebble-beach-2025, revuelto, Supercars, V12

Vorig bericht: « Politici: ”Ramptoeristen bij auto-ongelukken moeten rijbewijs inleveren”
Volgend bericht: Video: Maakt de GOLF 8.5 GTE na 3 maanden hebberig? »

Lees Interacties

Reacties

  1. smokin zegt

    24 juni 2025 om 15:16

    Waarom weer zo weinig exemplaren?
    Niet dat ik hem anders misschien zou kunnen betalen, maar nu is zelfs de kans dat ik hem ooit kan zien bijna nihil.

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      24 juni 2025 om 16:04

      Perceptie van exclusiviteit. Dat verkoopt. Bugatti komt z’n auto’s boven een bepaald productieaantal ook lastig kwijt. Als je een goede coachbuild maakt en die voor een paar miljoen per stuk kunt verkopen, is dat lucratiever en hebben mensen meer de perceptie van exclusiviteit dan als je de orderboeken komende 5 jaar onbeperkt open zet.

      Login om te reageren
    • HZW zegt

      24 juni 2025 om 17:05

      Om het exclusief te houden.

      Tevens lag bij de Miura de 12 cilinder motor dwars achterin de auto, en NIET in lengte richting

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 juni 2025 om 20:55

      Met zo’n kleine serie wordt de wagen exclusief. Dat zorgt dat ze er absurd veel geld voor kunnen vragen maar ook dat ze een ander klanten type trekken. Niemand zal zo’n wagen elke dag gaan gebruiken. Deze hoeft dus ook niet zover doorontwikkeld en getest worden als auto’s in een grotere serie. Het zijn gewoon showpony’s.

      Login om te reageren
      • drdre1 zegt

        25 juni 2025 om 08:03

        Omdat ‘ie niet in massa geproduceerd wordt, hoeven ze ook niet alle veiligheids-checkboxes af te tikken bedoel je?

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          25 juni 2025 om 22:43

          Minder crashtests inderdaad. Maar vooral minder kwaliteitsmaatregelen.

          Login om te reageren
  2. PunicaOase zegt

    24 juni 2025 om 15:44

    Leuk, ik ben benieuwd wat het wordt. Die Countach-herinterpretatie vind ik ook nog steeds heel gaaf..

    Login om te reageren
  3. ghengiskhan zegt

    24 juni 2025 om 16:10

    Huwelijkscadeau van Jeff Bezos voor zichzelf? Hij is de komende tijd toch in de buurt…

    Login om te reageren
  4. martinus.tussengas zegt

    24 juni 2025 om 16:51

    Die groene is echt geweldig. Moet je eens proberen voor te stellen hoe het wagenpark er uitzag in het eerste productiejaar van die auto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North