De intelligente sportsedan van Toyota, de Lexus IS, mocht het in Nederland 21 jaar proberen.
Lexus is een relatief jong merk met een missie. Dat was ook al het geval in de jaren ’90. Rond die periode maakte het merk furore. Hun eerste wapenfeit was de LS400, een grote limousine die het moest opnemen tegen de Mercedes-Benz S-Klasse. Zelfs iemand die niet veel verstand van auto’s had, kon dat zien, want de auto leek sprekend op een Mercedes.
De tweede Lexus was de ES, maar die kregen wij in Nederland pas heel erg veel later. Voor ons was de uitbreiding de Lexus GS, een concurrent voor de BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse. Eind jaren ’90 lanceerde Lexus de IS, een auto die het moest opnemen tegen de BMW 3 Serie.
Inhoudsopgave
Eerste generatie Lexus IS (XE10)
De Lexus IS werd ontwikkeld door dezelfde chef die verantwoordelijk was voor de Toyota AE86, de sportieve coupé waarmee de Japanners een legendarische auto hebben afgeleverd. Niet zozeer door de prestaties in rechte lijn, maar voornamelijk qua wegligging. Het was dan ook niet de bedoeling om de BMW 3 Serie te evenaren qua sportiviteit, maar te overtreffen. Iets waar ze behoorlijk goed in slaagden. ‘IS’ staat voor ‘Intelligent Sport’. De auto vergaarde vooral naamsbekendheid dankzij de achterlichten, die een complete rage zouden worden.
De sedan kwam in lente van 1999 naar Nederland. Er was slechts één motor leverbaar: een 2.0 zes-in-lijn met 155 pk. Daarmee concurreerde de Lexus IS200 rechtstreeks met de BMW 320i, die was voorzien van een 150 pk sterke zes-in-lijn, ook met 2 liter slagvolume. De Lexus kon je bestellen met een handbak of automaat.
De Lexus IS200 Sport heeft altijd de strak schakelende zesbak met behoorlijk korte overbrengingen. Ondanks dat de Lexus IS een Japanse auto is, werd de auto niet als Lexus daar verkocht. Daar heette de auto Toyota Altezza AS200. In Japan was er ook een snellere versie leverbaar, de Altezza RS200, met de hoogtoerige viercilinder motor en een zesbak.
Uitbreiding
Vanwege het uiterst prettige onderstel en sportieve inborst van de auto, was er vraag naar een snellere versie. Een jaar na introductie was er de IS200 Kompressor. Dit was een soort van getunede auto, maar dan met fabrieksgoedkeuring. De kit werd ontwikkeld door TTE (Toyota Team Europe) en moest zorgen voor meer vermogen. Mocht je er eentje tegenkomen, in Nederland zijn ze zeer schaars.
Het werd Lexus al iets makkelijker gemaakt in 2001, toen de IS300 met 2JZ-GE motor op de markt kwam. Deze was standaard voorzien van een automaat, een handbak was (helaas) niet mogelijk. Deze motor was de enige optie op de Lexus IS300 Sportcross, een soort stationwagon-variant. Vanaf 2002 kon je de extra praktische IS ook krijgen met de 2.0 motor. De eerste generatie bleef tot 2005 in productie.
Tweede generatie Lexus IS (XE20)
Daarna was het tijd voor de Lexus IS van de XE20-generatie. De vormtaal (‘L-Finesse’ genaamd) was nu een stuk zakelijker. Geen aparte achterlichten, maar een strak en bijna Europees aandoend design. Niet dat het een lelijke auto was: integendeel. Qua motoren ging alles op de schop. De zes-in-lijn motoren waren eigenlijk nog relikwieën uit de jaren ’90 met een nog veel oudere basis.
De nieuwe IS kreeg ‘GR’-motoren mee, een veel modernere motorenlijn. Dit betekende dat de zescilinder nu een V6 was, geen zes-in-lijn. Wij Nederlanders kregen de IS250 (204 pk), in sommige landen is er ook een IS300 (230 pk) en IS350 (310 pk) geleverd. Speciaal voor Europa was er nu voor het eerst een diesel, de enige Lexus zelfontbrander tot nu toe: een IS220d. Dit was de sterke 2.2 viercilinder uit de Toyota Avensis met 177 pk.
Lexus IS-F (XE20)
De leukste van deze generatie was de Lexus IS-F. Het ‘F’-label (voor ‘Fuji’) moest voor Lexus gaan doen wat het M-label is voor BMW of de AMG-badge voor Mercedes. Qua motor liep de Lexus meer dan keurig in de pas: een 5.0 V8 met 422 pk zorgde voor de aandrijving. Deze was gekoppeld aan een achttraps automaat, destijds ongehoord in die klasse. Om duidelijk te maken dat IS-F sportief was, kreeg de auto een heftige bodykit mee met uitgeklopte wielkasten, een motorkap met powerdome, grote lichtmetalen velgen en bijzonder gestapelde uitlaten.
Facelift
De Lexus IS werd in 2009 subtiel gefacelift. Er kwam een IS250C, een cabriolet met opvouwbare stalen klapdak. In 2010 werd er een 150 pk sterke diesel aan het gamma toegevoegd. Die diesels bleken helaas (veel) minder betrouwbaar dan je zou verwachten van een Lexus: de IS zou het enige model blijven dat je kan bestellen met een diesel.
Derde generatie Lexus IS (XE30)
In 2013 staat de derde generatie IS (XE30) klaar. Qua styling maakt de auto een enorm statement. De gigantische grille en de vele lijnen maken het in elk geval geen saaie verschijning. De proporties zijn daarentegen geweldig gekozen. Qua aandrijflijn is het even wennen: geen dikke zescilinders of potente diesels. Er is maar één motorvariant leverbaar: de IS300h, een 2.5 Atkinson-viercilinder met elektrische ondersteuning.
Daarmee is de IS niet ondergemotoriseerd, maar het onderstel kan (veel) meer aan. In andere landen is er een IS200, die eigenlijk voor Nederland best interessant had kunnen zijn. De IS250, IS300 en IS350 zijn wel gebouwd, maar niet voor ons land. De V6 modellen kon je optioneel met AWD krijgen. In 2017 wordt deze generatie voorzien van een facelift, waarmee de auto aanzienlijk strakker is qua design. Wederom kun je de IS alleen als hybride bestellen.
In 2020 verdwijnt de IS van de Europese markt. Voor Japan en de VS komt er ‘nieuwe’ generatie, die eigenlijk een doorontwikkelde ‘XE30’-generatie IS is.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Lexus IS.