• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ze bestaan nog: de powersedan waar we jaloers op zijn

Auteur: RubenPriest, gepost 20 mei 2025 om 08:54 – 6 Reacties

Lexus IS500 Ultimate Edition

Een atmosferische V8 in een nieuwe, compacte sedan? Zie hier de Lexus IS500 Ultimate Edition.

Onafhankelijk gezien is het een achterhaald concept. Een grote motor in een compact model stoppen. Nog geen 20 jaar geleden was dit de normaalste zaak van de wereld. Kijk maar naar de Mercedes C63 AMG, de M3 met V8, Audi met de RS4 en legio Amerikaanse modellen.

Lexus IS500 Ultimate Edition

Waar Europa, al dan niet onder druk van regelgeving, is overgestapt op kleinere motoren met turbo’s en inmiddels elektrificatie, houden ze in Amerika nog wel vast aan het klassieke concept. Daar ben ik best jaloers op. Ook al is een turbomotor beter of zuiniger, er gaat toch niks boven een tokkelende V8?

De Lexus IS-F was de eerste en de laatste IS-serie Lexus die we hier in Europa hadden met een V8. In Amerika is de huidige IS daar ook nog gewoon verkrijgbaar met een achtpitter. Lekker hoor. Op basis van dat topmodel heeft Lexus nu een speciaaltje uitgebracht in vorm van de IS500 Ultimate Edition. Beetje flauw: Lexus heeft maar één foto vrijgegeven van dit model.

Want ja, bij Lexus staat modelaanduiding nog wel voor de cilinderinhoud. Waar de Duitse merken ons inmiddels foppen, is de IS500 inderdaad een model met een 5.0 liter V8. De achtcilinder levert 472 atmosferische pk’s, gekoppeld aan een achttraps automaat. Rode Brembo-remklauwen met zes zuigers aan de voorzijde helpen het geweld tot stoppen te brengen.

De Lexus IS500 Ultimate Edition is uitgevoerd in een exclusieve kleur genaamd Wind, een metallic lichtgrijze tint. Echt vet zijn de 19-inch BBS-velgen. In het interieur is gekozen voor Circuit Red lederen bekleding in combinatie met suède. Verder is er een genummerde badge geplaatst, zoals het heurt met een speciale editie.

Wat de IS500 Ultimate Edition gaat kosten, is nog niet bekend, maar reken op een dikke premium boven de standaardprijs van $60.595. Dat zijn sowieso prijzen waar we hier in Nederland om huilen. Wat koop je immers nog voor omgerekend zo’n 53.000 euro in ons land? Zelfs een nieuwe CLA gaat je niet lukken.

Ook interessant!

  • Gespot - Mercedes met V8 heeft een minderwaardigheidscomplex
  • Vrijwel nieuw Mercedes-busje verbergt AMG-V8 met 585 pk
  • Hoera! Mercedes V8 heeft toekomst en voor het hele gamma
  • Hoera! Lexus komt met nieuwe V8 supercar

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

is, Lexus, V8

Vorig bericht: « Minister niet blij met snelwegfeest Amsterdam
Volgend bericht: Remmen AMG GT weigeren bij 230 km/u [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. GJZ zegt

    20 mei 2025 om 10:58

    En de werkelijke uitstoot van deze heerlijke V8 kan in de dagelijkse praktijk net zo goed zijn als de hybride power sedans.
    Als een V8 niet hard hoeft te werken is het verbruik zeer acceptabel.
    We zijn echt gek geworden hier in de EU…

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      20 mei 2025 om 11:05

      Je bedoelt NL denk ik? In Duitsland zal deze auto beter geprijsd zijn..

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      20 mei 2025 om 11:52

      Alleen in een land die vol staat met files heb je die situatie dus niet

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 mei 2025 om 13:01

      Als een V8 niet hard hoeft te werken (dat moet een motor alleen bij maximaal versnellen en op topsnelheid) dan verbruikt deze juist bijzonder veel ten opzichte van een kleinere motor. Veel cilinders, veel slagvolume, veel wrijving betekent veel verbruik, dat is geen natuurkunde.

      Login om te reageren
    • padoempats zegt

      21 mei 2025 om 05:47

      Hoe kom je aan deze (eigen)wijsheid

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    20 mei 2025 om 14:33

    Een exclusieve kleur die een metallic licht grijs is… Ze hebben wel humor daar in Japan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North