• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze dikke sportsedan mag nog even blijven

Auteur: RubenPriest, gepost 9 september 2025 om 12:48 – 7 Reacties

Lexus IS 2026

De verboden vrucht, naast al het Duitse autogeweld.

In de jaren 2000 nam Lexus het in Europa tegen Audi, BMW en Mercedes op met de IS. Hoogtepunt was de IS-F in 2008, die met zijn 5.0 liter V8 in elk geval het grootste slagvolume had van alle compacte beukers zoals de M3, C63 AMG en de RS4. Later werd het maar saai. De IS werd volledig hybride in Europa en het was eigenlijk vergane glorie.

Hoe anders is dat in Noord-Amerika. Daar is wel een nieuwe generatie op de markt gekomen. Deze draait inmiddels alweer een tijdje mee en nu is het tijd voor een facelift. Voor Europese standaarden is het eigenlijk een verouderde auto. Een onderstel zonder baanbrekende innovaties, een motor die al eeuwig meedraait, een interieur dat functioneel is maar niet vernieuwend. En toch. Never change a winning team.

Als ik in de VS zou wonen wist ik het wel, doe maar zo’n Lexus IS. De versie van voor de facelift was er ook nog met een dikke V8, de 500. Die keert niet terug met deze facelift, maar met een 3.5 liter V6 is het ook niet klagen. Jaja, hopeloos verouderd zo’n atmosferische zescilinder. Maar kan mij het schelen. Lang leve de dino’s.

Strakker neusje, dikke kont

Qua design draait het vooral om details. De gigantische ‘spindle grille’ is opnieuw onder handen genomen. Hij oogt iets compacter en sluit mooi aan op de bekende LED-koplampen. Ook de bumper kreeg een nieuw lijnenspel en achterop zien we Lexus-letters in plaats van het logo. Het F Sport-model dat ze lieten zien staat op 19-inch velgen en heeft een grotere spoiler. Verder kun je kiezen uit acht lakkleuren, waaronder het fraaie Neutrino Gray. Echt JDM zijn de rode remklauwen. Heerlijk toch.

Binnenkant

De vorige IS liep qua interieur duidelijk achter de feiten aan. Vooral dat beruchte touchpad voor de bediening van het infotainment was een crime. Goed nieuws: die is verdwenen. In plaats daarvan vind je nu twee 12,3-inch schermen, waarvan de infotainmentunit lager en gebruiksvriendelijker geplaatst is. Ook de klimaatbediening is vernieuwd, met fysieke knoppen.

Lexus IS 2026

Nieuwe stuurinrichting, bekende motoren

Technisch gezien is er ook wat gesleuteld. De IS krijgt een nieuw elektrisch stuursysteem met variabele overbrenging, wat de feedback en precisie zou verbeteren. De adaptieve dempers zijn eveneens vernieuwd, zodat de sedan zowel comfortabeler als scherper moet aanvoelen. Het zijn allemaal kleine verbeteringen waardoor de Lexus IS nog leven heeft na 2026.

Lexus IS 2026

Onder de motorkap geen nieuws. De IS 300h blijft gewoon de bekende 2.5-liter hybride met 217 pk leveren, terwijl de IS 350 het houdt bij de eerder aangehalde 3.5-liter V6 met 314 pk. Geen straf, maar echt verrassend is het natuurlijk niet.

Lexus IS 2026

Hier in Europa hoef je de Lexus IS niet te verwachten. Wij mogen het doen met superleuke crossovers, zoals de LBX met een driecilinder.

Ook interessant!

  • De nieuwe A6 Avant als dikke Audi exclusive
    De nieuwe A6 Avant als dikke Audi exclusive
  • RIP: dikke sportcoupé van Lexus is morsdood
  • Waarom de nieuwe BMW M5 zo'n dikke reet heeft
    Waarom de nieuwe BMW M5 zo'n dikke reet heeft
  • De Bovensiepen Zagato is een hele dikke BMW

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

is, Lexus

Vorig bericht: « Nieuwe Opel Corsa wordt ALLEEN elektrisch
Volgend bericht: Mercedes houdt niet alleen V8, maar ook V12 in leven! »

Lees Interacties

Reacties

  1. lennertg zegt

    9 september 2025 om 13:19

    Jammer dat zo hem niet naar Europa gehaald hebben. Heb met veel plezier in mijn 2013 gereden en zou deze zo als opvolger gekozen hebben. Gewoon een mooi strak design in vergelijking met de Duitse collega’s

    Login om te reageren
  2. Aalbert zegt

    9 september 2025 om 13:44

    Zo jmmr dat deze auto niet meer geleverd wordt in Europa, maar Louwman doet ook helemaal niets met Lexus in Nederland, teveel werk waarschijnlijk.

    Ook een auto met nog een dashboard, dit is toch veel en veel fraaier en hoogwaardiger dan een ‘Hyperscreen’ of een tablet m.i.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      10 september 2025 om 09:19

      In Europa kiest men in het geval van ‘premium’ een van de Duitse drie.. Je krijgt er gewoon amper een poot tussen hier.. Lexus is ook wel behoorlijk USA gericht: veel op comfort.. Europeanen hangen dikwijls wat meer naar het ‘sportieve’..

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    9 september 2025 om 15:33

    Gewoon heel fraai. Ik gok alleen dat hij een CVT aan boord heeft? En aangezien er geen station is zou ik toch liever een Giulia rijden…

    Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      9 september 2025 om 17:06

      Is de Giulia er wel als station??????

      Login om te reageren
  4. Hans worst zegt

    9 september 2025 om 15:57

    Dat pookje is wel erg 2003 daar hadden ze toch wel mooiers van kunnen maken

    Login om te reageren
  5. volvo480gtt zegt

    9 september 2025 om 19:30

    Jammer dat dit niet meer leverbaar is in Europa. Had een mooie volgende leaseauto geweest.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North