• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes-AMG One

Mercedes-AMG One

De Mercedes-AMG One is de ultieme hypercar met de motor van de ultieme F1 auto.

Het is een veel gebezigde term: ‘raceauto voor de straat.’ Vaak is het natuurlijk pure kolder. Zelfs een Porsche 911 GT3 RS die gebouwd wordt door de Motorsport-afdeling van Porsche, is geen echte raceauto. Als het aankomt op de F1-sensatie in een straatauto, is het al helemaal onmogelijk.

Auto’s als de Ferrari F40 en McLaren F1 kwamen dichtbij, maar waren uiteindelijk lichtjaren verwijderd bij de Formule 1-auto’s waarmee in de periode werd geracet. Nu gelden er voor straatauto’s heel erg veel veiligheids- en emissie-eisen. Naast de eisen die de klanten stellen, uiteraard. Ook is een Formule 1-auto wel heel erg duur en specifiek. Dus de auto van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas kun je niet zomaar in de showrooms zetten.

Inhoudsopgave

  • Mercedes-AMG Project One Concept
  • Orders
  • Formule 1-motor
  • Prestaties Mercedes-AMG One
  • Productiestart
  • Mercedes-AMG One artikelen

Mercedes-AMG Project One Concept

Mercedes-AMG One

De auto die het dichtst in de buurt komt, is de Mercedes-AMG One. Mercedes kende van 2014 tot 2021 een extreem dominante periode in de Formule 1. Het team wist vanaf dag één enorm goed te profiteren van het nieuwe motorenreglement. Sinds 2014 rijden de coureurs met 1.6 V6-motoren met turbo én een elektrische motor. Dit om meer overeenkomsten te hebben met de straatauto’s. De oude atmosferische motoren waren geweldig en klinken fenomenaal, maar downsizing in combinatie met elektrificatie was in 2014 de toekomst.

Sindsdien heeft Mercedes op zijn sloffen alle kampioenschappen binnen gehengeld. Om dat te vieren moest er een straatauto komen die de sportiviteit en efficiency combineerde van de Mercedes F1-auto’s. Die auto was de Mercedes-AMG One. De auto werd onthuld op de IAA in Frankfurt door Lewis Hamilton en Dieter Zetsche.

Orders

Ondanks dat de auto een concept was, had Mercedes in no-time een heleboel orders binnen. Sterker nog, er waren meer dan duizend gegadigden voor de Mercedes-AMG One. Om te zorgen dat de auto exclusief blijft, gaf Mercedes al aan dat er maximaal 275 exemplaren van gebouwd gingen worden.

De auto is ontworpen door Gordon Wagoner. Het is een vrij cleane hypercar waarbij het Mercedes-gehalte vrij beperkt is. Opvallend zijn de enorme luchthappers met apart vormgegeven koplampen. De kleurstelling grijs, zwart met mintgroen (kleur van Petronas) is identiek als de F1-auto’s. Een ander opvallend detail is de luchthapper op het dak. Deze zuigt lucht naar binnen voor een ‘echte’ Formule 1-motor.

Der neue Mercedes-AMG
Mercedes-AMG ONE (Kraftstoffverbrauch gewichtet, kombiniert: 8,7 l/100 km; CO2 Emissionen gewichtet, kombiniert: 198 g/km; Stromverbrauch gewichtet, kombiniert: 32 kWh/100 km) [Angaben zu Verbrauch und CO2-Emissionen sind vorläufig und wurden intern nach Maßgabe der Zertifizierungsmethode „WLTP-Prüfverfahren“ ermittelt. Es liegen bislang weder bestätigte Werte vom Technischen Dienst noch eine EG-Typgenehmigung noch eine Konformitätsbescheinigung mit amtlichen Werten vor. Abweichungen zwischen den Angaben und den amtlichen Werten sind möglich.] Mercedes-AMG ONE (combined weighted fuel consumption: 8.7 l/100 km; combined weighted CO2 emissions: 198 g/km; combined weighted electrical consumption: 32 kWh/100 km) [The figures for fuel consumption and CO2 emissions are provisional and were determined internally in accordance with the “WLTP test procedure” certification method. Confirmed values from the technical service or an EC type approval or certificate of conformity with official values are not yet available. Differences between the stated figures and the official figures are possible]

Formule 1-motor

De lay-out en aandrijflijn is in grote lijnen identiek aan de Mercedes Formule 1-auto’s. Er is namelijk een 1,6 liter grote V6 met turbo. Deze is gekoppeld aan een elektromotor. Deze combinatie drijft de achterwielen aan. Wel zijn er verschillen. Zo heeft de motor van de Mercedes-AMG One minder vermogen dan de auto van Hamilton en Bottas. Naast de V6 zijn er maar liefst vier elektromotoren. Daarvan drijven er twee de voorwielen aan. Het is dus een auto met vierwielaandrijving officieel, alhoewel het overgrote gedeelte van het vermogen en koppel naar de achterwielen gaat. Nog een verschil is het aantal toeren dat de V6 kan draaien. Bij de straatversie is dat maximaal 11.000 toeren. Dit om de levensduur van de auto te verlengen. Wel moet de motor om de 50.000 km gereviseerd worden.

De V6 is gekoppeld aan een sequentiële transmissie met acht versnellingen. Dat is een opmerkelijke keuze, daar de automaat met dubbele koppeling in dit gebied van de markt de nieuwe norm is. Echter, vanwege de hoge toeren van de motor en het hoge gewicht van zo’n automaat met dubbele koppeling, is er gekozen voor een gerobotiseerde handbak. Ook auto’s als de Pagani Huayra, Lexus LF-A en Lamborghini Aventador hebben een dergelijke transmissie.

Prestaties Mercedes-AMG One

De prestaties van de hypercar zijn niet identiek aan die van de Mercedes Formule 1-auto, maar voor straatauto’s is het alsnog ongehoord snel. De 0-100 km/u-sprint duurt precies 2,2 seconden. Althans, als je de wielspin goed kan managen met de 335/30 ZR20 banden goed kunt managen. De 0-200 km/u-sprint is met 6 seconden bizar snel. Naar 300 km/u sprinten duurt slechts 11 seconden. Ook handig: op de accu kun je ongeveer 25 kilometer rijden zonder gebruik te hoeven maken van de V6.

Uiteindelijk duurt het nog tot 2022 voordat men daadwerkelijk de eerste auto’s in ontvangst kan nemen. Een klein drama ontvouwt zich nog van te voren. Op screenshots van Forza Horizon 5 is te zien dat de auto vrij weinig vermogen heeft. Gelukkig is een screenshot van een computergame niet de fabrieksopgave van Mercedes zelf.

Productiestart

Na enige vertraging is in de zomer van 2022 de productie van de Mercedes-AMG One begonnen. Alle 275 exemplaren van de hypercar worden met de hand gebouwd. De motor wordt opgebouwd in het Mercedes‑AMG High Performance Powertrains centrum. Dat is dezelfde plek waar de motoren van Mercedes voor de Formule 1 worden gemaakt.

Na productie in Engeland gaat de auto op transport naar het huis van Mercedes-AMG. Dat is in Affalterbach te Duitsland. Vanaf het hoofdkwartier van Mercedes-AMG vindt de levering plaats. De eerste klanten rijden in het najaar van 2022 in hun One.

Mercedes-AMG One artikelen

Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Mercedes-AMG One.

Jij kunt dit horloge niet krijgen, maar Lewis Hamilton wel…
16 juni 2022
Horloge Lewis Hamilton

Lees meer

Is de Mercedes-AMG One ein-de-lijk klaar?
30 mei 2022

Lees meer

Krijgt de AMG One niet de beloofde pk’s?
12 november 2021

Lees meer

Mercedes-AMG, schiet eens op met die Project One!
6 september 2021
Mercedes-AMG, schiet eens op met die Project One!

Lees meer

Mercedes-AMG Project One begeeft zich op het circuit
3 februari 2021

Lees meer

Hamilton aan de slag met AMG Project ONE
14 december 2020

Lees meer

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North