De Mercedes-Benz SLK is een trendsettende kleine roadster van Das Haus.
De Mercedes-Benz SLK is een compacte roadster met achterwielaandrijving. De prijs was redelijk behapbaar en dankzij het stalen klapdak – het zogenaamde Variodak – extra breed inzetbaar. De Mercedes-Benz SLK was het luxe antwoord op de groeiende populariteit van de kleine roadster. De naam SLK staat voor Sport, Leicht en Kurz: Sportief, Licht en Kort. De auto is in drie generaties geleverd en allemaal liepen ze van de band in de fabriek in Bremen. In 2016 werd de SLK bij de facelift voorzien van een nieuwe naam: SLC, maar het was nog altijd dezelfde auto.
Inhoudsopgave
Antwoord op de MX-5
Mazda ontketende een complete rage in de vroege jaren ’90. De MX-5 bleek namelijk een schot in de roos. De Mazda MX-5 was geen snelle auto, maar wel een echte sportauto. Een sportieve cabrio bleek een auto te zijn waar iedereen op zat te wachten. De Alfa Romeo Spider en MG RV8 waren stokoude relikwieën met overgespoten bumpers die modern moesten ogen. De Mazda MX-5 was een licht en doordacht autootje met puike rijeigenschappen. Het zorgde ervoor dat veel automerken naar de tekentafel gingen om er ook eentje te ontwikkelen.
In 1994 konden we kennis maken met de SLK Concept. Deze stond toen te schitteren op de Salon van Turijn in de lente van 1994. Het was een compacte roadster met een open dak. Bij de SLK Concept 2 – onthuld op de Salon van Parijs 1994 – werd duidelijk dat de auto een metalen klapdak zou krijgen.
Productiemodel Mercedes-Benz SLK (R170)
Het productiemodel verscheen in 1996. De SLK kreeg de nodige kritiek te verwerken, want de auto was niet spannend genoeg. De spectaculaire lijnen van de concepts werden flink afgezwakt. Dat gebeurde ook met de Mercedes-Benz M-Klasse en de Porsche Boxster. De SLK kon je in twee smaakjes krijgen. De instapper was de SLK200 met 2.0 viercilinder, goed voor 136 pk en 190 Nm. Deze haalde amper 200 km/u (208) en kon nét in minder dan 10 tellen (9,3) naar de 100 km/u knallen. De SLK230 Kompressor had een grotere 2.3 liter motor met een supercharger, waarmee je in 7,4 tellen naar de 100 km/u kon sprinten en een top haalde van 231 km/u. Meer kritiek was er op de rijeigenschappen, want die waren niet sportief. Dat was waarschijnlijk ook expres gedaan, want de ouderen die de auto kochten van het geweldig. Mercedes-Benz Nederland kan ze niet snel genoeg leveren.
De R170 krijgt een facelift in 2000. De meeste aanpassingen zijn vrij bescheiden: nieuwe bumpers, kleuren, bekledingen en dergelijk. Op motorisch gebeid verandert er meer. De SLK200 krijgt nu namelijk standaard een compressor (en levert minimaal 163 pk). De SLK230 Kompressor blijft, maar is nu niet het topmodel. Dat is voorlopig de SLK320, met een 218 pk sterke 3.2 liter V6. Deze is nauwelijks sneller dan 230K, maar is wat meer op luxe en raffinement afgestemd. Het absolute topmodel verschijnt in 2001 in de vorm van de SLK32 AMG. Deze heeft de 3.2 liter V6, maar dan met mechanische compressor. Het resultaat is 354 pk en 450 Nm. Er worden er minder dan 5000 van gemaakt. De SLK van de R170-generatie gaat in 2004 uit productie, maar krijgt een tweede leven als Chrysler Crossfire die bij Karmann in Osnabrück wordt geproduceerd.
Tweede generatie Mercedes-Benz SLK (R171)
De tweede generatie Mercedes-Benz SLK, de R171, is op dynamisch vlak een enorme stap vooruit. Qua uiterlijk is het het kleine broertje van de SLR, getuige de F1-esque neus erop. Qua rijeigenschappen is het nu een veel sportievere auto. Uiteraard is het klapdak gebleven. Aanvankelijk zijn er drie motoren. Het begint met een 163 pk sterke SLK200 Kompressor. Een stapje hoger staat de SLK 350, met een 3.5 liter grote V6 en 272 pk. Het absolute topmodel is de SLK55 AMG, deze heeft de 5.5 liter V8 met 360 pk en 540 Nm en bloedsnel. In 2005 verschijnt er nog een SLK 280 met 231 pk.
In 2008 krijgt de R170 een facelift. De neus is duidelijk iets afwijkend en ook aan de achterkant zijn er de nodige punten die afwijken (lampen, uitlaten, bumper). Wederom is er een SLK 200 Kompressor en SLK280. De SLK280 wordt in 2009 omgedoopt tot SLK300. De SLK350 heeft nu 306 pk. Het topmodel is nog altijd de SLK55 AMG. Op basis daarvan komen er nog speciale topmodellen zoals de Performance Package (met grotere remmen, sperdifferentieel en 19 inch wielen) of de SLK AMG Black Series, met 400 pk sterke motor, vast dak en veel carbon voor een laag gewicht.
Derde generatie: R172
In 2012 verschijnt de derde generatie SLK, de zogenaamde R172-generatie. Ondanks dat deze er compleet anders uitziet, maakt de auto onderhuis wel wat gebruik van de uitgaande generatie. Er is keuze uit een SLK200 (184 pk) en SLK250 (204 pk). Beide hebben dezelfde 1.8 turbomotor onder de kap. De SLK350 behoudt zijn 306 pk sterke V6. Het topmodel is de SLK55 AMG. In tegenstelling tot de naam is dit een compleet andere motor. Het is in feite de motor uit de S63 AMG, maar dan zonder de turbo’s. Met 422 pk heb je alsnog meer dan voldoende vermogen. Sterker nog, het is de meest krachtige SLK ooit gebouwd.
In 2013 voegt Mercedes een bijzonder variant aan het gamma, de SLK250 CDI. Deze SLK heeft de 2.1 liter viercilinder diesel met 204 pk en mar liefst 500 Nm. Omdat het een relatief kleine en lichte auto is, kun je er enorm zuinig mee rijden. In 2015 verschijnt de SLK300. Deze heeft een 2.0 viercilinder turbo met 245 pk. In 2016 krijgt de SLK een flinke facelift en een naamswijziging naar Mercedes-Benz SLC en Mercedes-AMG SLC.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Mercedes-Benz SLK.