De Opel Insignia is de betere Opel Vectra en dus de betere Opel Ascona.
Vaak is een nieuw model meer van hetzelfde. Ja, de opvolger is sneller, beter, groter en luxer, maar in feite verandert er ook niet heel erg veel. De concurrentie maakt immers ook stappen. Ergo: het concurrentie-umfeld blijft gewoon gelijk. Nu zijn er wel een paar tactieken die een fabrikant kan toepassen om de auto anders te positioneren. Simpelweg een hogere prijs werkt niet, maar een compleet afwijkend design, autotype of zelfs een andere naam kan werken.
Inhoudsopgave
Andere naam
Opel had deze tactiek al eens eerder toegepast. Voor lange tijd was het merk in Nederland nummer 1. Het nadeel van dat succes was dat Opel een tikkeltje belegen imago kreeg. Er was op zich niet direct iets mis met de auto’s, ze we waren gewoon niet echt spannend genoeg. Mede daarom werd de Ascona in 1988 opgevolgd door de Vectra. Deze tactiek werkte redelijk goed. Maar Opel vergat de Vectra unieke eigenschappen mee te geven. Waar de Ford Mondeo kon bogen op zijn onderstel en wegligging en de Volkswagen Passat imponeerde met zijn bouwkwaliteit, was de Vectra gewoon wat de Ascona deed. Pas in 2002 met de derde generatie Vectra zette Opel echt stappen. Het kwaad was toen alweer geschied.
Opel Insignia Concept
Opel moest opnieuw beginnen. Dat deden ze met de Insignia. We konden voor het eerst kennis maken met die auto op de IAA Frankfurt in 2003. Destijds was men nog niet overtuigd van het feit dat dit de nieuwe Vectra zou zijn. De auto was overduidelijk nog een concept car. Het was een soort fastback met een achterzijde die erg slank afliep. Fraai was de Insignia Concept zeker, maar dat geldt voor meer concept cars.
Opel GTC Concept
Wat dat betreft was de GTC Concept eveneens een aangename verrassing, maar ook duidelijk een studiemodel. GTC was de afkorting voor de driedeurs Astra, die Opel sportiever in de markt positioneerde. De auto stond op de Salon van Genève en leek op een voorbode van iets wat komen zou.
Eerste generatie Opel Insignia
In 2008 werd dan eindelijk de Insignia onthuld op de British International Motor Show. De Insignia stond op het Epsilon II-platform. Daarmee had de Opel Insignia een heuse primeur, want pas later gebruikten andere GM-merken dit platform, denk aan Saab (9-5), Buick (LaCrosse), Cadillac (XTS) en Chevrolet (Malibu en Impala). De Insignia werd direct geïntroduceerd als vierdeurs sedan, vijfdeurs liftback en vijfdeurs stationwagon.
Motoren
Zoals je kunt verwachten van Opel was er een enorm aantal verschillende motoren leverbaar. De absolute instapper is de 1.6, die met 115 pk behoorlijk veel moeite heeft met de meer dan 1.400 kilogram zware Insignia. De 1.8 met 140 pk is al wat beter, maar ook die houdt niet over. De beste instapper is de 1.6 Turbo met 160 pk, dankzij de turbo heeft deze relatief veel koppel onderin het toerengebied waardoor de auto niet alleen prettiger rijdt, maar ook zuiniger is.
De 2.0 Turbo met 220 pk is een uitstekende match en als je meer wilt was er zelfs een V6 turbo met 260 pk. Die laatste heeft standaard vierwielaandrijving, op de 2.0 Turbo is het optioneel mogelijk. Dieselen was mogelijk met verschillende varianten van de 2.0 CDTI: 110, 130 en 160 pk. Die laatste kon optioneel met vierwielaandrijving worden geleverd.
Opel Insignia OPC
Vierwielaandrijving was sowieso altijd standaard op de Insignia OPC, het absolute topmodel. De Vectra OPC was heel erg snel, maar het onderstel kon het vermogen niet aan. Dankzij de Haldex-vierwielaandrijving kon de Inginia OPC wél al zijn vermogen (325 pk) en koppel (400 Nm) kwijt. De sedan met handbak sprintte in 6 tellen naar de 100 km/u, de topsnelheid was begrensd op 250 km/u. De dikke bumpers en enorme velgen kwamen bekend voor van de GTC Concept.
De OPC was er ook in alle drie de carrosserievarianten. In 2013 wordt de Insignia gefacelift. De voorzijde is iets strakker en bij de achterzijde zien we nieuwe achterlichten. Het interieur wordt voorzien van een nieuw touchpad en infotainment systeem. Ook zijn er nieuwe opties mogelijk. Een Country Tourer wordt toegevoegd aan het gamma, een opgehoogd versie met stoere bumpers. Zie het als een Audi A4 Allroad- en Subaru Outback-concurrent.
Tweede generatie Opel Insignia
De tweede generatie Opel Insignia (de ‘Z18’ voor kenners) wordt in 2017 onthuld. Opel was duidelijk in zijn nopjes met de eerste generatie, want de opvolger borduurt duidelijk voort op de ingeslagen weg. De Insignia is wederom een zeer kloeke auto. Ditmaal wordt als eerste de vijfdeurs liftback (Grand Sport) geïntroduceerd, de stationwagon (Insignia Sports Tourer) komt iets later. De vierdeurs sedan keert niet terug. Belangrijk is dat de Insignia aanzienlijk lichter is geworden. Ondanks de flinke motoren die je kon krijgen in de vorige generatie, voelde de Insignia minder snel dan de pk’s deden vermoeden. Met de nieuwe generatie zetten ze dat recht.
Insignia GSi
De 1.5 Ecotec Turbo met 140 pk is de instapper, maar voor een zeer bescheiden bedrag heb je de 165 pk-versie. De Insignia GSi 2.0 Turbo met 260 pk en vierwielaandrijving is het sportieve topmodel, alhoewel de aandrijflijn ook leverbaar is als Innovation en Exclusive. Dieselen kan met de 1.6 CDTI met 110 of 136 pk en de 2.0 CDTI met 170 pk. Een jaar later verschijnt de 2.0 Biturbo diesel met 210 pk (en 4×4) en een 1.6 Turbo met 200 pk. In 2019 krijgt de Insignia een bescheiden facelift. De OPC-Line heet tegenwoordig GS-Line.
In 2022 valt het doek voor de Opel Insignia en gaat het model na 14 jaar uit productie. De Insignia krijgt vooralsnog geen opvolger, al komt er op termijn wellicht een indirecte opvolger in de vorm van een cross-over.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Opel Insignia.