De Peugeot 408 is een Franse crossover of een Chinese sedan, afhankelijk waar de showroom staat.
Het probleem van een modelstrategie hanteren met nummers, is dat je de positionering goed voor elkaar moet hebben. Zeker als je ander soort auto’s gaat bouwen. Bij Peugeot zijn alle modellen heel erg herkenbaar qua naam, een cijfer (geeft de plaats in het gamma aan), een nul en tegenwoordig altijd een 8.
Inhoudsopgave
2010: de eerste Peugeot 408
De naam 408 geeft de suggestie dat het model tussen de 308 en 508 in zit. Dat klopt op zich in het eerste geval. In 2010 kwam de eerste Peugeot 408 op de markt in China, Zuid-Amerika, Rusland en diverse Aziatische landen. De auto in kwestie was eigenlijk een gefacelifte Peugeot 308 sedan. Deze generatie bleef in Argentinië tot 2021 in productie. In China en Maleisië kreeg de auto al een opvolger in 2014. Deze auto is in principe een tweede generatie 308 (T9). Dit model bleef in Maleisië tot 2018 in productie, maar kreeg in China een tweede kans middels een facelift. Sterker nog in 2022 werd het model nogmaals strakgetrokken. De facelift is vrij ingrijpend, maar ondanks dat de 408 in China lijkt op de moderne generatie Peugeots, is de basis nog altijd het model uit 2014.
Peugeot 408 in Nederland
In Nederland hebben we sinds 2022 ook een Peugeot 408. Dat is echter niet een model direct tussen de 308 en 508. Het is namelijk een crossover dat staat op het EMP2-platform. Het is dus een C-segment auto. Meestal krijgen crossovers van Peugeot een extra nul in het midden, zoals met de 2008 en 5008 het geval is. De naam 3008 zou dus zeer op zijn plaats zijn, ware het niet dat er al een Peugeot 3008 is. De 408 is een ander type crossover, het is een soort hoog op de poten staande liftback. BMW bedacht ooit met de X6 dit segment. De SsangYong Kyron was eigenlijk nog eerder, maar BMW maakte er een succes van. Sindsdien is het een idee van ‘coupé met vijf deuren die hoog op de poten staat’ een feit. Het druppelt door in alle marktsegmenten.
Afmetingen
De Europese Peugeot 408 heeft dan ook niets van doen met de Chinese 408. De 408 is 4.69 meter lang, 1,85 meter breed, 1,48 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,79 meter. Dat zijn vrij genereuze maten voor een C-segment auto. De 408 staat dan ook op het EMP2 ‘V3’-platform, dat is een uitgestrekt platform, wat de forse lengte en wielbasis verklaart.
De prijzen zijn ook stevig voor het segment, want voor minder dan 42 mille doet Peugeot geen zaken met je. Voor dat geld krijg je de ‘Allure’-uitvoering met een 1.2 PureTech driecilinder turbomotor, goed voor 130 pk. Goed nieuws voor mensen die niet van schakelen houden, alle 408’s hebben standaard een automaat met acht versnellingen. Ondanks de hoge bodemspeling is vierwielaandrijving niet eens mogelijk, de 408 heeft altijd voorwielaandrijving, bij de introductie nog wel althans.
Hybride-opties
Als 130 pk te weinig is, kun je je wenden tot 2 hybride-aandrijflijnen voor de Peugeot 408. Het verschil zit ‘m in de benzinemotoren, want beide hybrides (of HYbrid, zoals Peugeot ze noemt) hebben een 81 kW en 320 Nm sterke elektromotor. In beide gevallen hebben ze een bruto accucapaciteit van 12,4 kWh. Het maximum laadvermogen is 7,4 kW, dus even snel volladen is niet mogelijk. Van 20 naar 80% duurt alsnog meer dan uur, ondanks dat het een relatief kleine accu is. De meest eenvoudige 408 HYbrid heeft een 1.6 viercilinder turbo benzinemotor met 150 pk en 250 Nm. Het systeemvermogen is 225 pk en het systeemkoppel is 360 Nm.
Je kan de waardes van beide motoren niet simpelweg bij elkaar optellen, daar de elektromotor en benzinemotor het vermogen op een ander moment leveren. De tweede versie is de HYbrid 225 en die heeft een systeemvermogen van 225 pk, met een gelijk koppel van 360 Nm. Overigens is een 1.6 Turbo viercilinder zonder hybride-aandrijflijn ook mogelijk in sommige landen buiten Europa. Deze levert dan 215 pk en heeft ook een automaat. Diesels komen niet voor in het hele verhaal.
Uitvoeringen Peugeot 408
Qua uitvoeringen heb je naast de Allure keuze uit een paar completere uitrustingsniveau’s: Allure Pack en GT. Het topmodel, de GT First Edition, is alleen leverbaar met de sterkste uitvoering. Die sterkste uitvoering kun je dan weer niet als Allure krijgen. In 2023 wordt de 1.2 PureTech met 130 pk vervangen door een mild hybrid-versie. Dat is echter dezelfde uitvoering, maar dan uitgerust met een kleine 48V-generator die de auto assisteert bij wegrijden.
Een elektrische versie komt er eveneens, aan het einde van 2023. Deze heet – heel toepasselijk – Peugeot e-408. Overigens is deze Peugeot 408 verwarrend genoeg ook in China voorgesteld in 2023. Om het verschil aan te duiden met de al daar bestaande 408, krijgt de crossover de naam 408 X.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Peugeot 408.