De prijs van de Peugeot 408 is niet voor de poes.
Tegenwoordig zegt een naam niets meer over de auto. De Peugeots 403, 404, 405, 406 en 407 waren allemaal D-segment middenklassers. De 407 werd opgevolgd door 508, want dat is meer premium. De 508 moest namelijk ook een beetje de 607 opvolgen).
Nog verwarrender is dat er niet één, maar twee Peugeots 408 zijn en dat ze in beide gevallen iets anders voorstellen. Zo is er in Azië en Latijns-Amerika al jaren een Peugeot 408. De huidige generatie loopt al mee sinds 2014 en is sindsdien 2 keer gefacelift. Het is in technisch opzicht een uitgerekte 308. Dan hebben we de Peugeot 408 die voor ons bedoeld.
Dat is namelijk een C-segment crossover met coupé-esque daklijn. Peugeot spreekt heel terecht van een vijfdeurs liftback crossover. Kudos aan de marketingmensen van Peugeot, want dat is precies wat het is! Voor vandaag hebben we de prijs van de PEugeot 408 voor je! Pak er maar een kopje koffie en een kokosmakroon bij, want hier komen ze!
Prijs Peugeot 408
De instapper is de Peugeot 408 PureTech 130. Deze heeft een achttraps automaat (van Aisin, niet van ZF) en kost 40.500 euro Dan heb je de ‘Allure’. Wil je een luxere ‘Allure Pack’, dan ben je 2.000 euro extra kwijt. Maar laat die uitvoering voor wat het is en ga meteen naar de hybride. Dan heb je een 1.6 viercilinder met de ondersteuning van een elektromotor.
Vanwege de lagere uitstoot (volgend de WLTP), valt de BPM weer wat mee in ons land. De Hybrid is er als Allure vanaf 45.000 euro. Dan heb je wel ineens 180 pk. Er is ook een versie met 225 pk. Die begint bij 48.500, maar heb je wel meteen de Allure Pack. Verwarrend? Dat kan. Daarom hebben we namelijk even een tabelletje gemaakt, chill hè?
Uitvoering Peugeot 408: | Prijs |
Puretech 130 EAT8 Allure | € 40.500 |
PureTech 130 EAT8 Allure Pack | € 42.500 |
PureTech 130 EAT8 GT | € 45.200 |
Hybrid 180 E-EAT8 Allure | € 45.000 |
Hybrid 180 E-EAT8 Allure Pack | € 47.000 |
Hybrid 180 E-EAT8 GT | € 49.700 |
Hybrid 225 E-EAT Allure Pack | € 48.500 |
Hybrid 225 E-EAT GT | € 51.200 |
Prijs concurrentie
Nu de prijs van de Peugeot 408 is bekend is, kijken we maar meteen eventjes naar de concurrentie. Dat is nog eventjes lastig te bepalen, want de 408 is zo’n auto die zich lastig in een hokje plaatsen:
- Volkswagen T-Roc 1.5 TSI DSG Life | €36.490
- Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Intense | € 39.990
- Peugeot 408 PureTech 130 EAT Allure | € 40.500
- Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid | €42.000
- Mini Countryman Cooper | € 44.190
- Volvo XC40 T2 Essential | 44.395
- Cupra Formentor eHybrid Essential | € 44.990
- Mercedes-AMG GLE 63 4Matic | € 216.852
We hebben in dit even gekeken naar een beetje leuk smoelende crossovers, dat klinkt overigens makkelijker dan dat het is. Het gaat dus niet zozeer om maximale ruimte, maar ook een beetje sjeu. De Mercedes is ietsje duurder, maar heeft vierwielaandrijving standaard (en we hebben niet eens voor de ‘S’ gekozen, die is nog duurder). Ook de Tonale is een leuke concurrent als je iets wenst dat praktisch genoeg is, maar ook een beetje leuk eruit ziet.
Meer lezen? Deze 12 rappe Peugeots zijn jullie massaal vergeten!
gregorius zegt
Wat een onrust deze 408.
Het lijkt alsof Peugeot elk jaar met iets komt en dat moet dan ook op alle auto’s.
Die gril is leuk, maar een modelnummer op de voorkant en dan ook dat logo wat lijkt alsof een Chinese jongen van 6 het heeft getekend. Nope.
En bij de achterkant was het design budget op; alsof je naar een ingekorte budget Toyota kijkt; zo eentje waarvan je nooit weet hoe hij heet, maar het heeft 3 random letters.
Nee, ik vind het helemaal niks.
doublechevron65 zegt
Kijk eens terug in het Peugeot-Verleden… stond het nummer eveneens op de motorkap en het logo d‘r onder. Het huidige logo is wederom een verwijzing naar vroeger.
Edge zegt
Het logo zelf vind ik geen probleem. De applicatie ervan wel. Dit logo zou in mijn ogen fraai zijn als het chroomkleurige delen op een zwarte achtergrond waren. Als plakplaatje (waar ongetwijfeld sensoren van rijhulpsystemen achter verstopt zitten) werkt het gewoon niet. Dat probleem heeft Mercedes ook met hun driepuntige ster als ‘ie op zo’n radarvriendelijk plaatje geprint is.
hotze zegt
😂😂
Je vergeet nog de afzichtelijke Peugeot-dagleds waar deze ook mee is ontsierd. De slagtanden van een leeuw – hoe krijg je het bedacht. Ja, heel veel wijn tijdens de lunch, dat zal ze inspiratie hebben gegeven.
Turbo S zegt
Ik zou de Purosangue ook nog bij de concurrenten zetten.
adyton zegt
Ik was van plan een DBX te gaan bestellen, maar na dit lijstje te zien is de Peugeot toch een iets betere deal dan. Misschien toch eerst daar eens kijken.
hotze zegt
😆 maar die krijg je niet als jan doedel, ook niet als je de eierkoning van Europa bent.
sntial zegt
Karma voor zijn kippenmishandeling.
rogerzz zegt
Wat een wereld, dat in een lijstje concurrenten de Alfa Romeo haast een no-brainer lijkt te zijn. Cupra is ook een prima optie.
Ongekend lelijk trouwens, die Peugeot. Misschien met normale velgen, minder plastic zwarte randen rond de wielen en meegespoten bumpers in body-kleur en een stuur wat geïntegreerd is in het dashboard in plaats van er onder hangt, zou er nog wel mee te leven kunnen zijn als je hem ergens kan parkeren waar niemand je ziet uitstappen.
Robert zegt
Nou, voor een cross-over vind ik dit zeker geslaagd.
Wie weet ziet Stellantis er ook nog brood in om het platform van deze auto als Opel Insignia o.i.d. (wilde fantasie: Alfa?) op de markt te zetten, zoals de 308 resp. Astra ook aan elkaar verwant zijn.
Jens zegt
Lijkt wel op die lelijke X6 coupe zo met de achterkant
AudiRS zegt
Wat een geld. Voor een peug.
Richmond zegt
Uiteraard want een Audi is het wel waard in onderdelen wat je ervoor betaald. Er zit ook echt een enorm kwaliteitsverschil (dashboard niet meegerekend) om het prijsverschil tussen een “premium” auto en Peugeot te verklaren.
AudiRS zegt
Inderdaad.
Richmond zegt
Dus niet.
karhengst zegt
Ik verwacht straffe concurrentie van de Benz.
Lekker kleurtje overigens voor de persplaten!
RAW zegt
De Citroen C5X is nog duurder, maar wel een concurrent uit eigen huis. Ook de wat kleinere DS 4 en Kia Xceed 1.5 T-GDI zou je nog kunnen overwegen, Als ik die prijzen opzoek besef ik wel hoe duur auto’s geworden zijn, nog niet zo heel lang geleden was dit het luxe D-segment. En wat blijkt, je kunt voor 40 mille nog steeds een Mazda 6 SkyActiv G-165 kopen, de sportbreak is 1.500 euro duurder. Dan zou ik het wel weten!
tmenges zegt
Vind m van opzij wel wat weghebben van de Mazda 323F uit midden jaren 90, zal ook met de kleur te maken hebben.
mashell zegt
Vroeger waren dit soort 5 deurs liftback modellen normaal, voor wie een sedan te onhandig was en een stationwagen teveel een lijkwagen vond hebben. Nu doen we net of ze speciaal zijn.
lekkerlinksrijden zegt
De Mazda CX30 is ook een concurrent en is veel mooier, mijn mening
kniesoor zegt
Merkwaardig, dat de Citroën C5X er niet als ‘concurrent’ tussen staat. Is feitelijk dezelfde oto maar met een ‘softer’ onderstel. Die oogt in mijn beleving ook beter.
Richmond zegt
Die is formaat 508, D segment.
racerx zegt
Gaaf, een nieuwe crossover..!