• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre

De Rolls-Royce Spectre is de meest logische van allemaal. Toch moesten we er even op wachten.

In sommige gevallen is het vreemd dat autofabrikanten niet eerder elektrische techniek hebben omarmd. Als je de voor- en nadelen tegen elkaar afweegt, is het voor sommige merken zeer geschikt. Zo had Smart eigenlijk moeten beginnen als elektrisch merk. Aan het andere uiterste is Rolls-Royce bij voorbaat geschikt om als elektrische auto door het leven te gaan. 

Een elektromotor is trillingsvrij en fluisterstil. Dat past uitstekend bij Rolls-Royce. De nadelen van een elektrische auto, zoals het hoge gewicht, maken minder uit. Een Rolls-Royce is nooit licht geweest. 

Inhoudsopgave

  • Eerste elektrische concepts: de 102EX en 103EX
  • Onthulling Rolls-Royce Spectre
  • Motor en accu
  • Productie Rolls-Royce Spectre
  • Meer lezen?

Eerste elektrische concepts: de 102EX en 103EX

De Britten speelden zelf met het idee in de vorm van de Rolls-Royce 102EX Electric Concept in 2011. Dit was in feite een Phantom, maar dan geheel elektrisch Het grootste probleem met de 102 EX was dat de range niet al te best was. Zeker met enorm grote auto’s is het handig als deze ontwikkeld is als EV. Dit zodat met de basisarchitectuur rekening gehouden kan worden met het feit dat er een accu in moet (en daar zoveel mogelijk plaats voor is).

In 2016 verscheen daar de Rolls-Royce 103EX, wederom een elektrische concept car. En waar bij de 102EX de techniek experimenteel is, is de 103X dat ook qua design en uitwerking. Het was een typische futuristische concept car om te laten zien wat een Rolls-Royce kan zijn over dertig jaar. 

Onthulling Rolls-Royce Spectre

In 2022 komt er dan eindelijk, na een hele lange tease-campagne, een nieuwe EV van het edele merk, de Rolls-Royce Spectre. Net als de 102EX staat de Spectre niet op een ‘dedicated’ EV-platform. De auto staat net als de Cullinan en Phantom op het ‘Architecture of Luxury’ platform. Er is wel een verschil met het platform van de oude 102EX en dat is dat Rolls-Royce het platform heeft ontwikkeld voor beide doeleinden.

spectre

Deze tactiek heeft het moederbedrijf ook toegepast voor auto’s als de BMW i4 (eigenlijk een 4 Serie Gran Coupé) en i7 (eigenlijk  gewoon 7 Serie). In principe zou je de Spectre kunnen zien als een coupé-versie van de Ghost. Die bestaat natuurlijk al in de vorm van de Rolls-Royce Wraith. Ondanks dat de een coupé is, is het absoluut geen kleine auto. Zo bedraagt de wielbasis maar liefst 3,21 meter. Dat is flink meer dan toplimousines in het hoogste segment standaard in de aanbieding hebben. 

Motor en accu

In vergelijking met de verbrandingsmotoren hoeft de Spectre-eigenaar niet in te leveren qua vermogen en koppel. De motor is namelijk goed voor 577 pk en 900 Nm. Dat is enorm veel natuurlijk, maar anno 2022 voor een topmerk-auto en een EV bovendien is het niet extreem veel. Een beetje Tesla Model S redt dat ook wel. 

Het is niet dat de auto een extreme range heeft. Volgens Rolls-Royce is het mogelijk om op een volle accu 520 km te halen (volgens de WLTP). Dit is niet slecht, maar de EQS van Mercedes-Benz gaat over de 700 km aldus de WLTP. We benadrukken de WLTP, want in beide gevallen haal je nooit 700 km met de Spectre, laat staan 500 kilometer. Het zijn zuiver theoretische verbruiken die je met elkaar kan vergelijken. De range valt extra tegen als je realiseert dat de accu 700 kilogram weegt. De totale auto legt zelfs 2.950 kg in de schaal.

Wellicht dat Rolls-Royce daarom de Spirit of Ecstasy heeft aangepast. Dat is het ornament dat bovenop de grille van elke Rolls-Royce te vinden is. Deze is nu aerodynamischer gemaakt voor minder luchtweerstand. Over luchtweerstandscoëfficiënt, deze bedraagt 0,25, bijzonder laag voor een auto met hoekige styling. Houd er wel rekening mee dat een Cw-waarde niets zegt over de totale weerstand, daarvoor moet je de oppervlakte erbij rekenen. 

Productie Rolls-Royce Spectre

Nu koop je een Rolls-Royce niet zozeer om zo lang mogelijk in te rijden, maar wel om maximaal te  kunnen genieten van het al het moois dat de auto te bieden heeft. Het interieur is dan ook beeldschoon en een feestje voor iedereen die graag in een fraaie cabine verblijft. Uiteraard ontbreekt een hemelbekleding met sterrenhemel niet. Verder is het herkenbaar Rolls-Royce: dus heel erg statig, klassiek en eenvoudig. Niet al te veel zichtbare elektrische voorzieningen. Ook is er nauwelijks plastic te zien. 

spectre

Ondanks dat de Rolls-Royce Spectre al in 2022 is onthuld, duurt het nog even voordat de productie start van de grote elektrische coupé. Eerst moeten alle orders voor de Wraith en Dawn (de cabrio) worden gebouwd en afgeleverd. In 2023 worden die modellen nog gebouwd, maar aan het einde van 2023 kunnen milieubewuste (en bijzonder gefortuneerde) mensen hun Rolls-Royce Spectre in ontvangst nemen. 

Meer lezen?

Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Rolls-Royce Spectre.

Mist Rolls-Royce een gat in de markt (dat Bentley wél opvult)?
16 november 2025

Lees meer

Dít is de duurste hondenkennel aller tijden
2 oktober 2025

Lees meer

Deze auto is voor de tandarts-assistente
26 augustus 2025
Deze auto is voor de tandarts-assistente

Lees meer

Rolls-Royce Black Badge Spectre: de krachtigste ooit
18 februari 2025
Rolls-Royce Black Badge Spectre: de krachtigste ooit

Lees meer

Nieuw op Nederlands kenteken: cabrio met zes-in-lijn die €256k kost
25 januari 2025

Lees meer

Elektrische Rolls-Royce is een schot in de roos (ook in Nederland)
8 januari 2025

Lees meer

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North