De ideale eerste auto. De perfecte tweede auto. De Suzuki Swift is al jarenlang een van de meest verstandige auto’s in de Nederlandse prijslijsten.
Sommige merken zijn ijzersterk in kleine auto’s. Denk aan Daihatsu en Fiat, bijvoorbeeld. Maar uiteraard mag Suzuki niet in dat groepje ontbreken. De Japanse autofabrikant is al jarenlang een grote speler in compacte auto’s. Een van de auto’s waar ze hun ijzersterke reputatie aan hebben te danken is de Suzuki Swift.
Inhoudsopgave
General Motors M-Car
Gek genoeg liggen de Suzuki Swift-wortels niet bij Suzuki, maar bij General Motors. De auto begon zijn carrière als prototype bij General Motors. Het project heette toen nog ‘M-Car’. General Motors was heel erg ver met de ontwikkeling van de auto. Echter, ze kwamen er halverwege achter dat ze de auto nooit op de markt konden brengen zonder er geld op te verliezen. Dat is overigens ook altijd de uitdaging bij kleine auto’s. De lage prijs is immers van groot belang.
Eerste generatie Suzuki Swift
General Motors verkocht het project aan Suzuki in ruil voor 5% van de Suzuki-aandelen. De auto werd bij meerdere GM-dealers verkocht, naast Suzuki-dealers. Wij kenden de auto als Suzuki Swift, maar in Canada heette de auto Pontiac Firefly en in Australië werd de auto verkocht als Holden Barina, terwijl de auto ook als Chevrolet Sprint Metro werd verkocht. In Nederland kwam de Suzuki in 1984 op de markt. Je kon kiezen uit een 1.0 of 1.3 motor.
Swift GTI
Beide viercilinders. Daarnaast was ook een automaat mogelijk. Mede daardoor was de auto ook in trek bij verstandige senioren. In 1986 werd de Swift gefacelift. Het belangrijkste nieuws voor petrolheads was de komst van de Swift GTI met een 101 pk sterke 1.3 viercilinder zestienklepper. Dankzij een zeer laag gewicht (minder dan 800 kg) kon je in 8,6 tellen naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedroeg 180 km/u.
Tweede generatie Suzuki Swift
De tweede generatie Swift (de ‘SF’) arriveerde in 1988. Dit model werd door General Motors op enorm veel markten aangeboden, naast het feit dat Suzuki de auto als Swift, Forsa, Forsa II en Cultus aanbood. In de loop der tijd werd dit specifieke model ook aangeboden als: Subaru Justy, Maruti 1000, Holden Barina, Geo Metro, Chevrolet Forsa, Changan Suzuk en Pontiac Firefly. Oh, en als Suzuki Margalla, Forsa, Esteem, Amenity, Eleny en Forsa II.
In Nederland was het model aanvankelijk leverbaar als driedeurs hatchback, vijfdeurs hatchback en een jaar later als vierdeurs sedan. De driedeurs modellen kon je als 1.0, 1.3 en GTI krijgen, de vijfdeurs alleen als 1.3 en de Sedan zelfs als 1.6. De GTI had wederom de hoogtoerige 1.3 zestienklepper met 101 pk.
De Swift werd in de tussentijd een paar keer gefacelift of voorzien van een kleine update. De grootste update was in 1996. De kwaliteiten van het model ten spijt, de auto begon wel op leeftijd te raken. Uiteindelijk bleef de Swift tot 2003 (!) In de showrooms staan.
Derde generatie Suzuki Swift
Het model dat toen volgde, was een enorme stap vooruit. De auto was de opvolger van de Japanse Suzuki Swift, die wij kennen als Suzuki Ignis. De Suzuki Swift was groter, volwassener, stoerder en vooral heel erg veel leuker dan het oude model Swift. Suzuki was dan ook minder bezig om de auto als goedkoopste in de markt te zetten, maar juist als leuke auto. Dus met funky styling, diverse mogelijkheden om de auto leuk aan te kleden en prettige rijeigenschappen.
Swift Sport
Dat lukte het beste met de Suzuki Swift Sport. Dit is dus de directe opvolger van de Suzuki Ignis Sport. Het recept is ongeveer gelijk: een sportievere versie met sportstoelen, grote wielen, sportievere ophanging en een hoogtoerige zestienklepper. In dit geval een 125 pk sterke 1.6.
Maar daar hield het niet op, het chassis en koetswerk werden verstevigd voor betere wegligging, een maatregel die je verwacht op een Nissan Skyline GT-R of Lotus Exige. Van deze generatie Swift kwam géén facelift, wel wat kleine updates door de jaren heen.
Vierde generatie Suzuki Swift
De geheel nieuwe Suzuki Swift stond al te trappelen in 2010. Qua uiterlijk leek het model er heel erg veel op het oude. Toch was het platform nieuw, met een grotere wielbasis en spoorbreedte. Wederom was er keuze uit een drie- en vijfdeurs carrosserie. De vijfdeurs is alleen leverbaar met een 94 pk sterke 1.2 motor.
Natuurlijk is de leukste versie de Suzuki Swift Sport. Deze heeft ook hier een atmosferische 1.6 zestienklepper, zij het nu met 136 pk. Dit model is aanvankelijk alleen verkrijgbaar als driedeurs, maar na de facelift juist enkel als vijfdeurs. Als je een driedeurs wil, is alleen de 1.2 Comfort mogelijk van 2014 tot 2016.
Vijfde generatie Suzuki Swift
De nieuwste Suzuki Swift verschijnt in 2017 en lost het probleem op: er zijn geen driedeurs Swifts meer. De Swift is leverbaar met een 1.2 motor of een 1.0 BoosterJet. Deze is weliswaar kleiner qua cilinderinhoud, maar levert dankzij de turbo nog meer vermogen en koppel, dus betere prestaties.
Tegelijkertijd is deze motor zuiniger. De Suzuki Swift Sport arriveert in 2018 en heeft een 1.4 BoosterJet met 140 pk. In 2020 gaan alle motoren op de schop. De 1.2 wordt nu geassisteerd door een 48V-generator en heet nu ‘Smart Hybrid’. De 1.0 BoosterJet keert niet terug, maar de Swift Sport wel. Deze heeft nu ook elektrische ondersteuning. Het vermogen daalt helaas van 140 naar 129 pk.