• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vlotte hatchback om Porsche te vervangen (15K) – AB Advies

Auteur: willeme, gepost 9 december 2023 om 14:00 – 35 Reacties

vlotte hatchback

Je kan met een Porsche niet alles doen wat met een vlotte hatchback wel kan.

Het schijnt nog altijd een dingetje te zijn: voor komen rijden in een te dure (of goedkope) auto. Ergens blijft het status-bewuste bij mensen in het achterhoofd zweven. Stefan zit met een soortgelijke issue en ergens kunnen we het wel begrijpen.

Stefan is namelijk in de fortuinlijke positie dat hij een Porsche 911 voor de deur heeft staan en niet zo maar eentje. Welnee, een heuse 911 Turbo van de 997-generatie. Kijk dat is het betere werk.

Vlotte hatchback voor de werk-kilometers

Stefan woont relatief dicht bij zijn werk en hij zoekt iets dat een beetje leuk is te forensen, want met een Porsche is het wellicht ook een beetje overkill. Niet alleen doordat er mensen wat van kunnen vinden, maar om een 997 Turbo enkel en alleen voor korte ritjes te gebruiken is ook zo wat. Wanneer het mechaniek bijna op temperatuur is, kan die weer afkoelen op kantoor.

Het hoeft in elk geval geen hele grote auto te zijn, maar zijn dochter moet er wel inpassen. Zelf dacht Stefan aan Swift Sport of Clio III RS. Kortom wat is er allemaal mogelijk?

De wensen en eisen voor een vlotte hatchback voor erbij kun je zien in onderstaande tabel:

Huidige / vorige auto’s:Porsche 997 Turbo
Koop / lease:Koop
Budget:15-20k, liever 15k dan 20k
Jaarkilometrage:5000-7500
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Voor woon-werk verkeer, naast huidige auto
Gezinssamenstelling:dochter van 1 jr
Voorkeursmerken / modellen:geen specifieke voorkeur
No-go merken / modellen:geen elektrische auto’s

Zo komen we aan de cijfers:

  • Brandstof: United Consumers (€ 2,081 de liter)
  • MRB: Belastingdienst
  • Verzekering: WA+, 5 jaar schadevrij, woonachtig in Utrecht

Volkswagen Up GTI (AA)

€ 14.949 (universele garage)
2019
35.000 km

Wat is het?

De aller-heetste Volkswagen Up! Alle voordelen van een Up gecombineerd met het magische GTI-label. Volgens kenners is het de terugkeer naar waar de GTI voor moest staan. Het is een geinig totaalpakket, met die geinige rode details, ruitjes-bekleding en potige motor. In Nederland zijn ze nog altijd bijzonder prijzig, dus het kan zeker geen kwaad om eventjes over de grens te kijken naar zo’n kekke Volkswagen.

vlotte hatchback

Hoe rijdt het?

Zoals we zeiden: kenners zeggen dat het de terugkeer naar het ‘echte’ GTI is. Als je vanuit een reguliere Up komt, gaat er een wereld voor je open. De auto rijdt sportiever en is aanzienlijk sneller. Dat vingervlugge karakter is gebleven. Nadelen zijn er ook. De motor is op zich geinig, maar 115 pk is ook weer niet heel erg veel. Het is wel degelijk een vlotte hatchback, maar niet echt een hete. Bekijk ook onze rijtest met de Volkswagen Up GTI , maar we hebben natuurlijk ook wel een Mijn Auto video met de GTI

Kosten Volkswagen

  • Verbruik: 1 op 17,18
  • Brandstofkosten: € 76
  • Gewicht: 970 kg
  • Motorrijtuigenbelasting: € 36
  • Verzekering: € 50
  • Totale kosten per maand: € 162
vlotte hatchback
vlotte hatchback

Onderhoudsprognose

Een kleine lichte auto heeft als voordeel dat de onderdelen dat ook zijn. In veel gevallen dus ook lekker goedkoop. Het is immers een A-segmentauto en die zijn ontworpen om goedkoop te zijn. De Up GTI kent geen extreme mankementen die structureel kapot gaan. Wel hebben we uiteraard het Volkswagen Up Aankoopadvies voor je:

Afschrijvingsprognose

De Up GTI is een bijzonder waardevaste auto. Althans, dat laten de bedrijven zien die ‘m verkopen. Nu zijn Volkswagen GTI’s altijd wel gewild. Er is altijd wel iemand op zoek naar de beste GTI in zijn budget. Vanwege de lage kosten om het rijdend te houden, kan de auto ook in Nederland op voldoende animo rekenen. Zeker met de kilometers die je verwacht te gaan maken zit je wel safe met deze auto.

Suzuki Swift Sport BoosterJet

€ 14.800 (universele garage)
2019
135.000 km

Wat is het?

De heetste Swift! In 2018 kwam de huidige generatie Swift op de markt en daarbij hoorde ook een Sport-versie. Voor het eerst was De Swift Sport nu niet voorzien van een atmosferische motor. De 1.4 BoosterJet heeft namelijk een turbo. Dit is een vroeger exemplaar, dus nog met de volle 140 pk. Latere exemplaren kregen een milde hybride-aandrijving en 129 pk.

vlotte hatchback

Hoe rijdt het?

Net even wat leuker dan de Up. Dat komt door twee dingen. Ten eerste is die 140 pk motor van Suzuki echt een heerlijkheid. Helaas niet een toerenmachine, maar wel erg soepel. Het is een meer dan vlotte hatchback op deze manier.Die extra pk’s ten opzichte van de Up merk je absoluut, ook het feit dat je een extra cilinder hebt. Wat je niet verwacht is dat de Swift nóg lichter is dan de Up.

Kosten Suzuki

  • Verbruik: 1 op 15,77
  • Brandstofkosten: € 83
  • Gewicht: 940 kg
  • Motorrijtuigenbelasting: € 28
  • Verzekering: € 45
  • Totale kosten per maand: € 156

Onderhoudsprognose

Het is een moderne Suzuki Swift, dus je kan verwachten dat je voorlopig alleen voordelige beurtjes zult krijgen. De auto’s staan bekend als erg betrouwbaar én vanwege de lage maandelijkse kosten.

vlotte hatchback
vlotte hatchback

Afschrijvingsprognose

Dit is misschien wel het beste moment om een Japanse auto te kopen. Een Japanse auto van een paar oud is niet altijd even sexy, dus geeft men de voorkeur aan een flitsende Europese auto. Echter, die tendens verandert met de leeftijd. Dan worden dingen als lage kosten en betrouwbaarheid heel erg op waarde geschat. Je zult zeker erop afschrijven, maar relatief gezien zal het meevallen. Een Swift Sport is nooit echt goedkoop. Zelfs die eerste generatie ‘doet’ nog altijd 5 mille.

Renault Clio R.S. Trophy

€ 16.450 (particulier)
2016
113.500 km

Wat is het?

Niet de derde, maar de vierde generatie Clio R.S.. Ja, die tweede generatie is leuker, maar wellicht ook een beetje onpraktisch met ‘slechts’ drie deuren, korte transmissie en dorstige tweeliter. Ook beginnen ze wat op leeftijd te raken. Niet dat het erg is, maar als je veel value for money zoekt, is deze generatie een topper. Het voordeel is dat deze generatie altijd een vijfdeurs is. De automaat is perfect voor stedelijke ritjes en filerijden.

vlotte hatchback

Hoe rijdt het?

We schetsen de situatie zoals hierboven, want eerlijk is eerlijk: de voorgaande generatie reed beter. Maar deze Renault rijdt zeker niet slecht en voor waar je de auto wil gebruiken is het wellicht de betere optie. De 1.6 motor is goed voor 220 pk en zeer solide prestaties. Waar de Swift net wat sneller is dan de Up, is deze Clio écht snel. Een meer dan vlotte hatchback dus.

Kosten Renault:

  • Verbruik: 1 op 11,04
  • Brandstofkosten: € 118
  • Gewicht: 1.179 kg
  • Motorrijtuigenbelasting: € 52
  • Verzekering: € 60
  • Totale kosten per maand: € 230
vlotte hatchback

Onderhoudsprognose

Het voordeel van een hot hatch is dat het grotendeels een keurige hatchback is met bijbehorende onderhoudskosten. In vergelijking met de Up zijn de onderdelen die het een Hot Hatch maken, veel serieuzer. Banden, remmen, onderstel: het is niet alleen beter, maar ook duurder. De meeste betrouwbaarheidsissues speelden op bij de vroege Phase 1-modellen, de Trophy is altijd een Phase II. Qua betrouwbaarheid staan de auto’s overigens hoog aangeschreven. De meeste dingen die mis gaan zijn eenvoudig te verhelpen, aldus ons Clio R.S. Autoblog aankoopadvies:

Afschrijvingsprognose

Renault Sport-modellen zijn net als GTI’s altijd wel in trek, alleen bij een kleiner publiek. Het voordeel is wel dat je de auto waarschijnlijk verkoopt aan een mede-petrolhead. Dit is wel een punt waar de vorige generatie beter zou scoren. Die lijken hun bodem bereikt te hebben, bij deze kun je nog wel iets gaan afschrijven de komende jaren.

Seat Leon Cupra 265 (5F)

€ 16.500
2015
150.000 km

Wat is het?

Een import-auto! Wij kregen deze versie namelijk niet. De Seat Leon Cupra heeft in Nederland altijd minimaal 280 pk. In Duitsland kon je een versie met 265 pk krijgen. Het mooie is: al die blokken zijn identiek, dus je kunt ook deze eenvoudig opvoeren naar zo’n 400 pk. Dan heb je in elk geval een heel erg vlotte hatchback. Je ziet wel hoe ze de prijs scherp konden houden, want het interieur is erg sober. Keurig, maar vrij van franje. Dat geldt eigenlijk voor de de gehele auto.

vlotte hatchback

Hoe rijdt het?

Als een kanon natuurlijk. Standaard zijn dit al heel erg snelle auto’s waarmee je sneller bent de 99% van het verkeer. Maar we doen de Cupra te kort door alleen te spreken over de snelheid in rechte lijn. De Leon is erg licht voor zijn soort en voorzien van een puik onderstel. Een mechanisch sper is gewoon standaard op deze Seat. Het rijdt als een GTI Clubsport met R-motor en dat voor een GTI prijs. Desalniettemin kun je hiermee prima elke dag pendelen van werk naar huis. De motor is dociel genoeg en het onderstel competent genoeg.

Kosten Seat

  • Verbruik: 1 op 11,74
  • Brandstofkosten: € 111
  • Gewicht: 1.321 kg
  • Motorrijtuigenbelasting: € 60
  • Verzekering: € 85
  • Totale kosten per maand: € 256
vlotte hatchback
vlotte hatchback

Onderhoudsprognose

Een dikke 2.0 motor en hardware om dat over te brengen op de wielen: meer onderdelen is meer onderhoud. Ook is de Leon een klasse hoger. De meeste Cupra’s staan op 19 inch (standaard in ons land) en dat betekent ook automatisch hoge prijzen voor de bandjes. Let bij automaten erop dat deze goed schakelt, zeker bij vroege exemplaren. Ook even de thermostaat checken, die begeven het nog weleens. Verder zijn het eigenlijk erg degelijke auto’s. Bekijk uiteraard ook ons Leon Cupra AB-aankoopadvies:

Afschrijvingsprognose

Onbekend maakt onbemind. In sommige gevallen is de Seat Leon Cupra zelfs goedkoper dan een Octavia RS, terwijl die minder ‘dikke’ hardware heeft). Dit zal nog wel eventjes afschrijven. Het is een beetje als in de tijd van Subaru Impreza GT Turbo: veel pk’s voor weinig geld.

Conclusie zoektocht vlotte htchback

Een kleine lichte auto zorgt er standaard voor dat je al meer lol hebt achter het stuur. Dus de Leon valt (net) in het budget, maar qua kosten rijst het al snel de pan uit. Dat niet alleen, om gewoon mee te pendelen is het niet een bijzonder spannende of leuke auto. Een B-segment hot hatch is dan al veel meer een event. De Clio R.S. Trophy lijkt precies in de goede hoek te zitten qua kosten en fun. Mochten de kosten ietsje zwaarder wegen, is de Swift Sport de absolute winnaar.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!

Ook interessant!

  • Volkswagen Up
    Helaas: het doek valt voor de Volkswagen Up
  • Het einde is er voor de Volkswagen Up! GTI
    Het einde is er voor de Volkswagen Up! GTI
  • Het einde is er voor de Volkswagen Up! GTI
    Rust in vrede, oh kleine Volkswagen Up!
  • trackdayauto met achterwielaandrijving
    Trackdayauto met achterwielaandrijving - AB Advies

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

advies, autoblog-advies, clio, clio-rs, cupra, hatchback, hot-hatch, leon, Renault, Seat, Suzuki, swift, swift-sport, trophy, up-gti, Volkswagen

Vorig bericht: « Kadett GT/E of Golf GTI: welke kies jij?
Volgend bericht: Gespot – Van deze Mansory F8 is er gelukkig maar één »

Lees Interacties

Reacties

  1. wza1979 zegt

    9 december 2023 om 14:08

    Corsa gsi ? Nurnberg edition ( of zoiet )

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      9 december 2023 om 15:37

      Wat een goeie! Zo’n groene Corsa OPC Nurburgring. Anderzijds, een 911 Turbo is weinig praktisch. Een Leon Cupra ST is wel een praktische mini RS6.

      Login om te reageren
  2. shibby zegt

    9 december 2023 om 14:39

    Tip van mij als vader (die van mij is bijna 4), de volgende autostoel is vaak wel echt een paar maten groter in alle dimensies dus een beetje beenruimte achterin is niet verkeerd!

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      9 december 2023 om 19:26

      Ik heb het juist andersom. Begonnen in zo’n ligding, maxi cosi, je kent het. Toen naar een dikke autostoel, die nam beenruimte in. Nu zitten ze op een zitverhoger met achterleuning, britax romer kidfix heet ie volgensmij. Gewoon met isofix. Die is een stuk platter, hebben ze veel meer beenruimte in.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        11 december 2023 om 10:06

        Maxi cosi op de Isofix base vreet enorm ruimte inderdaad. Gelukkig nu de draaistoel met Isofix welke veel minder ruimte kost. En hierna wordt het stoeltje steeds dunner en het kind steeds groter. Maar een beetje ruimte kan zeker geen kwaad. Al kan je het stoeltje natuurlijk ook op de bijrijdersstoel monteren. Airbags wel even uitschakelen.

        Login om te reageren
  3. kennone zegt

    9 december 2023 om 15:03

    Pak een Abart 500 rond de 10k van Marktplaats en met de overige 5 a 6k een Brembo upgrade plaatsen en een TD04 kit bij H&S Corse. Dan heb je een pretpakket waarmee je de komende jaren met een glimlach van oor tot oor door het leven gaat.

    Login om te reageren
    • pechweg zegt

      9 december 2023 om 18:39

      Ik geef dan toch liever iets meer uit en koop een échte auto..

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        10 december 2023 om 17:57

        Toen wij voor een hatchbommetje gingen heb ik ze denk ik wel allemaal test gereden. De Fiesta vond ik ver uit het beste qua rijden. Polo GTI zat goed, reed goed maar was gewoon saai, Clio RS was erg goed maar die versnellingsbak was verschrikkelijk en zo zaten er nog wel wat tussen tot ik tijdens een van de test ritten een Abarth 500 voorbij zag rijden. Wilde het daardoor toch nog even proberen. De auto zat voor geen meter, vergeleken de rest reed het ook niet echt comfortabel, veel plastic en het blijft een damesbakje. Maar nondeju de beleving, gevoel en de lol die deze auto mij gaf was weer echt ouderwets. Te vergelijken met mijn Lancer EVO III die ik vroeger had. Hebben gelijk de deal rond gemaakt toen en hebben er echt veel oncomfortabele super leuke roadtrips mee gemaakt. Hoop er volgendjaar weer een terug te kunnen kopen.

        Login om te reageren
  4. tortuga zegt

    9 december 2023 om 15:22

    Geen YOLO?
    Fiesta ST?

    Login om te reageren
  5. a_buis zegt

    9 december 2023 om 15:27

    Klinkt als een erfstuk die 911. Ja is leuk even in vertoeven maar running costs en benzine verbruik van 1:5 dan gaat het hard. Mooie prijs voor krijgen (75k?) en een goedkope hatch, prima keuze!

    Login om te reageren
    • hehe zegt

      9 december 2023 om 18:28

      Een 997 Turbo verbruikt echt niet 1:5, maar zo rond de 1:10.
      Prima dagelijkse auto, verzekering is niet goedkoop, maar afschrijving dan weer heel laag.

      Login om te reageren
      • frederik zegt

        9 december 2023 om 22:34

        Nou, 1 op 10, dan rij je echt heel rustig hoor. 1 op 8 gemiddeld is wat realistischer.

        Login om te reageren
  6. Johanneke zegt

    9 december 2023 om 15:28

    Swiftje, wat een lekker karretje is dat. Wordt dit de 2e of de 3e auto? Want dat is nogal een verschil qua ruimte voor je kind. Als het de 2e auto wordt zou ik de meest praktische nemen, anders de leukste.

    Login om te reageren
  7. petroldrinker zegt

    9 december 2023 om 15:33

    Golf R?

    Login om te reageren
  8. seggie zegt

    9 december 2023 om 16:20

    Gewoon die 997 turbo pakken natuurlijk, wat maakt het uit wat een ander denkt!

    Login om te reageren
  9. bluebird zegt

    9 december 2023 om 16:50

    Yolo: Alfa Guilietta QV
    Superyolo: Alfa 147 GTA

    Login om te reageren
    • superfred zegt

      9 december 2023 om 20:07

      Als de afstanden kort zijn is een 147 GTA ook zonde, want die moet je ook rustig warm laten worden. Doe dan die Giulietta QV. Net wat minder zeldzaam en net wat minder zonde als dat kapot gaat. Wel met de TBi uiteraard.

      Login om te reageren
  10. tmenges zegt

    9 december 2023 om 16:53

    Mazda 3 MPS of anders de Alfa 147 gta, geluid van dat blok gaat niet vervelen.

    Login om te reageren
  11. JelmerS zegt

    9 december 2023 om 16:56

    Is die Autoblog duurtester 1 serie er nog? Lekker 6 cilinder rijden voor die kilometers. Al die turbo blokjes lijken me minder geschikt

    Login om te reageren
  12. luckyluck zegt

    9 december 2023 om 17:34

    https://caspe.rs/occasions/ford-fiesta-st-race-red-2015 Heb hem net ingeruild, hou je zelfs nog wat over…

    Login om te reageren
  13. seatleon zegt

    9 december 2023 om 18:03

    Ik lees dat de auto amper warm wordt op het ritje naar kantoor. Dan heb je het dus over 10km enkele reis, hooguit 15. Zie ook het jaarkilometrage. Ik zou dan voor een (elektrische) fiets gaan. Misschien een speedpedellec en als het om praktisch gaat een e-bakfiets. Dat is zowel in aanschaf als gebruik veel goedkoper en een goede regenbroek heb je voor €100,-. In de praktijk zal de reistijd ook niet veel verschil maken tov een auto. Je moet wel heel graag in een auto willen rijden wil je een tweede auto gaan rijden voor alleen woon-werkverkeer.

    En ja, zelf pak ik ook de fiets voor 11km woon-werkverkeer. Net zo snel, geen file en geen parkeerkosten in het centrum van de stad.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      9 december 2023 om 19:04

      Goed punt. Ik denk dat ipv een gewone auto, een Renault Twizy best een heel lollig ding kan zijn, soort elektrische kart met een dak. En dan kan de kleine ook nog achterin.

      Login om te reageren
      • vondick zegt

        9 december 2023 om 21:21

        Correct heb ik ook een proefritje in gemaakt. Dat is pas lachen! Echter ook wel een beetje heel erg karig. Dus uiteindelijk laatste model elektrische Smart ForTwo gekocht. Rijdt helemaal super met achterwielaandrijving, direct koppel en laag zwaarte punt. Ideaal alternatief voor als het weer te bar en boos is.

        Login om te reageren
    • Stefje zegt

      9 december 2023 om 19:20

      Leuk verhaal, doen we niks mee. We nemen de auto waar je jouw gebruikersnaam op gebaseerd hebt. Bewegen doen we op de padelbaan.

      Login om te reageren
      • seatleon zegt

        9 december 2023 om 19:57

        Een Seat Leon en zeker de Cupra kan ik van harte aanbevelen. Over de rest zullen we het wel niet eens worden, ook geen probleem.

        Login om te reageren
    • sizedoesmatter zegt

      10 december 2023 om 12:36

      Helemaal mee eens; een ritje als dit zal ik ook altijd op de fiets doen.
      Bewaar de Porsche voor plezier, en als je met het gezin op pad wil/voor boodschappen en vakantie zet je er iets gezin-achtigs naast: een Volvo Amazone station ofzo?

      Login om te reageren
  14. frederik zegt

    9 december 2023 om 22:36

    Al deze auto’s zijn wel een dikke tegenvaller na een 997. Misschien een Mini Cooper S? Toch iets meer premium. Zelf zou ik gewoon lekker een omweg via een binnenweggetje nemen om die motor wel lekker warm te rijden.

    Login om te reageren
  15. cvoo zegt

    10 december 2023 om 00:24

    Ford Fiësta ST200?
    Het latere model met de 1.5 ecoboost is ook nog wel binnen budget te krijgen, mits je bij de buren gaat shoppen.
    Ik mis m eigenlijk wel in dit rijtje, Willem?!

    Login om te reageren
  16. Flutterbear zegt

    10 december 2023 om 08:02

    Dit doe jezelf toch niet aan? Pak voor woonwerkverkeer gewoon een elektrisch tweedehandsje als een eGolf. Dat is pas echter burgerlijk voorkomen.

    Login om te reageren
  17. rollingstoned zegt

    10 december 2023 om 08:39

    “Vlotte hatchback om Porsche te vervangen”

    Gewoon de 911 inruilen voor een goede Integrale 😁

    Login om te reageren
  18. Snelle zegt

    10 december 2023 om 09:48

    Ik zou voor een Renault megane RS gaan. Phase 3. Zijn betrouwbare auto’s met echt heel veel fun per geïnventariseerde euro. Iets chippen (300pk) en zeker in cup versie een super auto om mee te sturen en je kids naar school te brengen. Ik spreek uit ervaring. Onderhoudskosten zijn er bijna niet. Gewoon doen

    Login om te reageren
  19. lightisride zegt

    10 december 2023 om 11:38

    Wat een saai advies. Maar wel iets anders dan verwacht, dat moet ik toegeven.
    Ik lees Clio III RS, das echt een leuke rauwe auto, maar er komt die saaie Clio 4 uit. Gaat hard zat, maar heel wat anders dan die vorige die een trackday-auto voor alle dag is.
    Ik lees een Swift Sport en denk aan de non-turbo waar op de Ring zo veel mensen plezier aan beleven, maar zie een brave turbo.
    En dan een Seat met 300 pk? voor woonwerk? Die zal ook nog niet goed warm zijn. kunnen die motoren vast ook niet tegen.
    Ik denk dat vlot betekent: hoeft niet perse een snelwegkanon te wezen. Maar leuk sturen. intussen een beetje praktisch en een beetje bijzonder.
    Een DS3 racing is geen goed idee, maar wel geinig. Japanse scheurdoosjes zijn een beter idee. Dat werk. Ik was benieuwd

    Login om te reageren
  20. dree16v zegt

    10 december 2023 om 17:25

    911 verkopen en een Macan en Boxter terugkopen. O wacht dat zou ik doen en was niet de vraag. Uhm gezien de beperkte woon/werk afstand is een E-Golf (of E-Up of Mii) misschien ook een goede optie. Mits er een thuislaadmogelijkheid. Anders is de Leon ook leuk maar om die nou te misbruiken voor enkel korte stukjes… Dan van dit rijtje de Up GTI, tof ding!

    Login om te reageren
  21. saxoke zegt

    10 december 2023 om 23:25

    Niet over nadenken en de Leon Cupra kopen. Wel de 280/290 versie vanwege iets meer uitrusting.
    Qua tuning potentieel maakt het niet uit, allemaal even veel potentie in het EA888 blok.
    Als dagelijkse auto het leukste wat je kan kopen

    Login om te reageren
  22. cossiekiller zegt

    12 december 2023 om 11:17

    Een leuke auto voor korte afstanden aanraden is één ding. Maar om dan allemaal turbomotoren aan te raden, dat is toch problemen zoeken… Ik zou dan eerder een Civiv type R 2L 200pk zoeken. Die zijn al wat ouder ja, maar die behouden ook gewoon hun waarde.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North