We kijken naar 10 geweldige licht hot hatches die een ton of (veel) minder wegen.
Afgelopen week werden verblijd door bijzonder nieuws: er komt nog een product van Gazoo Racing aan! Helemaal blij werden we toen we te horen kregen dat het een een bijzonder lichte hot hatch ging worden. Toyota zit te broeden op een nieuwe Starlet, een model dat onder de Yaris moet opereren.
Het belangrijkste van de GR Starlet (als die zo gaat heten) zijn de cijfers die gedeeld werden. Een kleine turbomotor met 140 pk en nog veel belangrijker: een gewicht van onder de 1.000 kg. Dat is een extreem ambitieus doel, maar wij zijn er blij mee dat te horen. 20% gewicht eraf is altijd leuker dan 20 pk erbij. Vermogen is alleen leuk in een rechte lijn, terwijl een lager gewicht zorgt voor betere acceleratie, beter remvermogen en meer lol in de bochten. Ook heb je bij een lichtere auto minder zware remmen, aandrijfassen en dergelijke nodig.
Kortom, we zijn heel erg benieuwd naar de Toyota GR Starlet, maar voordat het zover is kijken we voor nu naar onze – compleet willekeurige – top 10 van lichte hot hatches. Uiteraard kan het met gemak een top 25 zijn, dus mocht je een leuke toevoeging hebben, laat dan weten welke auto en vooral waarom het belangrijk dat deze erin staat.
Peugeot 106 Rallye
1993
860 kg
Op papier lijkt het niet veel, maar toch is dit een waanzinnig leuke gooi- en smijtauto. Dat niet alleen, het is ook een ware homologatiespecial, deze Peugeot! De motor is een kunstwerkje, een 1.294 cc grote achtkleps viercilinder. Deze had namelijk een vrij hoge compressie en vrij ‘agressieve’ nokkenassen. Hij levert 101 pk en dat is niet zo heel erg veel, maar gelukkig is het gewicht ook erg laag. De 106 Rallye is namelijk voorzien van een bodykit en sportstoelen, maar dat is het wel. Alles is eruit gelaten om gewicht te besparen. Dus er was geen centrale deurvergrendeling of elektrische raam aanwezig. Stuurbekrachtiging ontbrak eveneens. En ach, waarom zou je dat nodig hebben? Want de Michelin steelies zijn geweldig wielen en de stickerset is fabeltastisch.
Honda City Turbo II (AA)
1986
745 kg
De Honda City is een piepkleine Japanner die we in Nederland konden krijgen als Honda Jazz. In Japan was er een extra snelle City Turbo. De bedenker van deze versie was de zoon van Soichiro Honda. Later zou hij Mugen (de tuningsdivisie van Honda) oprichten. Na de City Turbo kwam de City Turbo II, met aangepast inlaatspruitstuk, grotere turbo en gasklephuis. Het resultaat was 110 pk en 160 Nm. Dat klinkt niet als veel, maar de City II was heel erg licht (en het gaat hier om lichte hot hatches!) Je knieën waren zo ongeveer onderdeel van de crashconstructie, maar dat mocht de pret niet drukken.
Abarth 695 Biposto (312)
2014
997 kg
Wat gebeurt er als je een Abarth 500 op een dieet zet? Nou, dan krijg je de Abarth 500 Biposto. Dat is niet zo maar een kale uitvoering, maar een extra heftige uitvoering. Zie het als een soort Challenge Stradale-variant. Het standaardinterieur is grotendeels overboord gegooid. Zo zijn de deurpanelen van carbon, evenals de heftige sportkuipen. En nee, er is geen achterbank. Vandaar ook de naam Biposto (twee zitplaatsen). De motor kreeg nog een krachtkuurtje, waardoor je mede dankzij een grotere intercooler en Akrapoviç uitlaat 190 pk en 250 Nm hebt. Je hebt geen airco en geen radio, waardoor de auto nét onder de 1.000 kg komt. Het enige echte nadeel is de prijs van dik 50 mille en dat was nog voordat je de racetransmissie had aangevinkt.
Daihatsu Storia X4 (M112S)
2000
840 kg
In Nederland kenden we deze auto als de Daihatsu Sirion. Een prima vijfdeurs hatchback voor mensen die een Cuore net eventjes te krap vonden. Voor ons was de snelste de Sirion S, met een 103 pk sterke 1.3 16v klepper die heel graag toeren maakte. De Daihatsu Storia X4 is de JDM-versie daarvan. Qua uiterlijke kenmerken ziet ‘ie er minder opvallend uit. Uiteraard was de techniek wel extreem afwijkend. Onder het kapje ligt een superschattige 0,7 driecilinder turbo, die er toch maar eventjes 120 pk uitperst. Ook bijzonder is dat vierwielaandrijving standaard aanwezig is! Een sperdifferentieel op de voor- én achteras was ook aanwezig, evenals een close-ratio transmissie. Dat is zwaar overdreven hardware voor zo’n kleine rakker, maar vanwege het Japanse Rally Kampioenschap in de kleinste klasse werd het een competitieve auto.
Ford Fiesta RS Turbo (GFJ)
1990
880 kg
Het is toch wel een beetje een vergeten Hot Hatch, deze Fiesta RS. Het was een heerlijk onbehouwen gifkikkertje. De turbo was er wel eentje die even op stoom moest komen, maar dan ging de rappe Ford er wel vandoor. De rest van de aankleding was ook geweldig, met een dikke bodykit, grote (nou ja, 14 inch) velgen en een Recaro-sportinterieur. Je kon ze herkennen aan de driespaaks velgen en de Louvres in de motorkap.
Suzuki Swift Sport Katana
2019
945 kg
De meest moderne lichte hot hatch. De Suzuki Swift Sport was een epische ‘return to form’. Een zeer zorgvuldig samengesteld pretpakket. Het probleem is natuurlijk dat zo’n auto te luxe en capabel wordt. Je wil juist een speelse auto waarin het net niet afzien is. Dat lukt perfect met de Swift Sport. De Katana was een speciale editie, als hoedtik naar een bijzondere sabel motorfiets. De auto Is door Suzuki Nederland samengesteld en heeft een paar leuke upgrades. Zo zijn de velgen een stuk lichter dan de originele en kreeg je toffe striping. Bij het hoofdkantoor in Japan vonden ze het zo’n leuk idee, dat ze zelf met een soortgelijke auto kwamen. Die kreeg dikkere bumpers, sideskirts en een zwart dak.
Volkswagen Lupo GTI (6X)
2001
975 kg
Eigenlijk zou de Volkswagen Up GTI in het lijstje moeten staan, want met 970 kg is dat goed mogelijk. Nu is de Up GTI best een leuke auto, maar je merkt aan alles dat de GTI-behandeling zo goedkoop mogelijk moest zijn. De Lupo GTI daarentegen was mega premium. Die had sportstoelen, speciale lichtmetalen wielen, een dikke bumperset, achterspoiler en centrale uitlaat. Oh, en wat dacht je van de Xenon koplampen! De motor was een heerlijke unit, een 1.6 16v met 125 pk. Ga voor een later exemplaar met de close-ratio zesbak. Af en toe vind je er eentje op Marktplaats.
Nissan Micra Super Turbo
1988
740 kg
Een serieuze behandeling voor een kleine hatchback is natuurlijk hilarisch leuk en grappig. De Nissan March Super Turbo is een raszuivere homologatiespecial! De motor van deze auto – die wij in basis kennen als de Nissan Micra – is een kleine 0,9 liter viercilinder met een enorme turbo, die het alsnog tot een acceptabele 110 pk wist te hoesten. Van 0-100 km/u in 7,7 seconden was voor die tijd echt razendsnel. Er zijn er slechts 10.000 van gebouwd. Mocht je er eentje vinden, zorg dan wel dat je de handbak hebt. Sommige units zijn bizar genoeg met een drietraps-automaat geleverd. Bijzonder: een sperdifferentieel was altijd standaard!
Renault Clio Williams
1993
982 kg
De eerste Renault Sport Clio, die toen alleen nog een andere naam had. Renault wilde natuurlijk de link met de motorsport leggen. Williams reed destijds immers met Renault-motoren en kende belachelijk succes. De Clio Williams was episch: een 2.0 liter zestienklepper met maar liefst 150 pk. Het donkerblauw met de gouden speedline-velgen is nog altijd een epische combinatie. Ook wel leuk: de Williams was best luxe uitgerust, zeker in vergelijking met andere auto’s in dit overzicht.
Toyota Starlet Glanza V
1997
920 kg
We sluiten af met de auto waar het verhaal mee begon, namelijk met de Starlet Glanza V. Het is stiekem de favoriete auto van Starlet-afficianado @michel. De 4E-FTE motor, een bescheiden 1.331 cc viercilinder, is dankzij een turbo goed voor 140 pk! Let wel op, want de Glanza S heeft een turboloze motor. Voor de turbo moet je de Glanza V dus hebb0n. Deze kon in 8,4 naar de 100 km/u knallen.
thedean zegt
Deze categorie auto’s zijn stiekem het leukste voor op straat.
Ps, kleine correctie. De Nissan March super turbo had een super charger die de auto tot 4000 toeren van druk voorzag waarna de turbo het over nam tot 6500 toeren.
kniesoor zegt
Voor mij is de non-plus-ultra de Peugeot 205 GTI 1,9 , de versie zonder cat. Daar kan de nr. 2 op de lijst – de Golf I GTI 1,8 met vijfbak – zelfs niet aan tippen. Toegegeven, een beetje voorspelbaar misschien, maar vind dit de absolute top twee.
jeroentje2 zegt
De 1.6 was eigenlijk wilder. En geheimtip is een vroege XS met carburateur. Die zijn extreem fel voor een 1.4tje en nog lichter.
kniesoor zegt
Met een GTI 1,6 kom je een linksplakkende dropl*l in een E124 250TD, die probeert je eruit te accelereren, niet voorbij. In een catloze 1,9 wel. Een XS 1,4 is al helemaal geen partij, 80 peekaa komt niet in de buurt van ‘genoeg’ om zo’n TD voor schut te zetten.
eaudi zegt
Ik mis de Uno Turbo. Heerlijk bommetje uit Italie. Ruimschoots onder de 1000 kg.
bobje zegt
En de R5 GT turbo (op basis van de Supercinque). Dat was z’n directe concurrent
mc96 zegt
Leuk onderwerp en leuke keuzes! Mijn suggesties: de Charade Gt-ti. Twee andere bijzondere en beetje obscure auto’s: de MG Metro Turbo en de Citroen BX Sport (992 kg!).
alloallo zegt
Sweet memories! Mijn 1e nieuwe auto was een Peugeot 106 rallye in het rood! Circa 100k in minder dan 3 jaar gereden. Heel veel plezier meegehad.
Johanneke zegt
Ik dacht meteen aan deze:
https://www.autoblog.nl/nieuws/special-nissan-sunny-gti-r-n14-116350
Maar weegt 1200 kilo, dik te zwaar dus.
Rijdt wel grappig hoor, die lichte karretjes. Heb eens meegereden in een Mitsubishi Colt uit begin jaren 90 met een heel hoogtoerige 1.6 (175pk, 1050 kilo), dat ging loeisnel, en verschrikkelijk leuk.
Stiekem kan je ook behoorlijk goed hoeken met onze 2e auto, een 2e gen Ford Ka (840kg) die op iets bredere banden staat. Alleen is ie met 69pk verschrikkelijk traag. Bochten neemt ie echter heel graag. Paar jaar geleden reed ik 110 met de auto, linkerbaan, richting de doordraaier van de A50 naar de A12 richting Utrecht. Kwam een BMW x5m aanstampen, en die kleefde als een malloot voor ik naar rechts kon. Ik erachter aan die bocht in. Koppie van die gozer toen ik hem weer voorbij kwam in de bocht was hilarisch. Je ziet dan echt hoeveel gewicht uitmaakt. Na de bocht blies hij mij weer voorbij natuurlijk.
Zeker nu auto’s allemaal obesitas crossover EV’s worden en allemaal snel, wordt gewicht veel belangrijker voor rijbeleving.
golf1985 zegt
Die bocht probeer ik ook altijd zo hard mogelijk te nemen!!
Jurgen zegt
X5M weet ik niet, Maar een X3M haalt een klaverblad met gemak op illegale snelheid hoor, die M onderstellen zijn echt briljant.
rogerzz zegt
Die x5m niet de schuld geven, gebrek aan talent en vertrouwen is ook een ding hoor. Hoewel ik ook een enorme hekel heb aan SUV’s gaan sommigen nog verrassend goed een bocht door.
Doe mijn de Clio Williams maar, een auto met brons/gouden velgen staat nog op mijn to-do-list.
Johanneke zegt
Heb er zelf nooit in gereden, maar die snelste alfa stelvio schijnt in sportstand behoorlijke bochten te kunnen maken ja. X5M geen idee.
Crosscabouter zegt
mooi lijstje @Willeme: was de Punto Turbo eind jaren 90 niet ook onder de 1000kg? Ik meen mij te herinneren dat de HGT als opvolger de 1000kg doorbrak, al is het net.
En de Honda Civic VTech? Weet even niet of het de 1.5 of 1.6 was.
alloallo zegt
De prijs van de Peugeot 106 rallye was een van zijn aantrekkelijke punten: fl 28.300! De goedkoopste PK in zijn tijd: fl 283 per PK. De enige concurrent was de impreza turbo
joki zegt
Heerlijke wagens, ik vind de Clio Williams echt een heel mooi tijdloos ontwerp. Ik weet niet of het de meest betrouwbare van de lijst is maar anderzijds zal er wel niet zo veel stuk aan kunnen…
motorhead zegt
Klein beetje kans op roest, maar verder technisch eigenlijk redelijk probleemloos.
tmenges zegt
Mooi lijstje weer! Mis alleen de Charade GTti. 101pk uit een driecilinder turbo op ik meen, een kilo of 800.
dondeboer zegt
Yes, 993cc, 101pk en 835kg. Voor hedendaagse begrippen niet snel meer, maar aangezien het chassis van karton is gemaakt, er weinig isolatie in zit en het blokkie erg rev-happy is, heb je er snel lol in. En bij hoge toeren klinkt de 3cylinder lekker rasperig.
motorhead zegt
Veel obscure Japanners in dit lijstje. Leuk, maar nooit echt onderdeel van het straatbeeld geweest. Het zou ook prima een Frankrijk only lijstje kunnen zijn. R5 Alpine, Alpine Turbo, super5 GT Turbo, Clio 16v en Williams. En waar in dit millennium de naamgever van de GTi dacht dat het een obese, niet herkenbare comfortauto met luie 5 cilinder moest zijn, maakte Renault gewoon weer een hoogtoerige Clio RS van 1000 kilo. Regelmatig met zo’n ding de Franse binnen- en bergweggetjes afgerafffeld, en dan snap je wel waarom ze zulke auto’s maken.
( in iets mindere mate is dit verhaal ook met PSA te verrijken)
papa zegt
citroen ax gti
sabrerator zegt
Je had ook de Citroën AX Sport, de tegenhanger van de 106 Rallye. Zelfde competitieblokje erin en gestript van alles wat gewicht had. Gebaseerd op de kaalste instapper, zelfs geen klepje voor het dashboardkastje. 715kg.
sanderz28 zegt
Mijn 1e auto was een 87er Suzuki Swift GTi, 101 pk op 746kg. Had ook in de lijst gekunt.
Flutterbear zegt
Het gebrek aan kreukelzone heeft ook zo zijn voordelen..
tenaci zegt
Talbot Simca Sunbeam Lotus (hangt per jaar af hoe de volgorde is). Ook onder de 1000 kg, 152 PK en achterwielaandrijving
janjanjan zegt
Ik had een Ignis Sport graag in dit lijstje gezien.
bischero zegt
Alfa Romeo 33 16v QV, onder de 1.000kg, met een squadra chipje 142pk. De lange 2 reikt tot boven de 100km/u.
Fantastisch mooie kilometers mee gereden, mis hem nog steeds.
maxidyne zegt
Ik heb warme herinneringen aan de Polo G40. Ging voor die tijd als een raket! Onder de duizend kilo, en 115 pk. Was een Genesis uitvoering in Dusty Mauve. Schitterende kleur.
pjotr zegt
Alfa 33 16v QV mist in het lijstje. 😉
barchettadriver zegt
Een echt leuke is de Punto HGT. Het blok wat erin ligt is de 1747 die je ook in de barchetta vindt. Atmosferisch, hoogtoerig en 130 pk.
Erg leuk bakkie.
eelco106gti zegt
Prachtige lijst! Mijn Peugeot 106 Phase-2 GTI uit 1996 heb ik eens op de weegbrug gezet: maar 905kg (af fabriek spec 925-950kg). En op de rollenbank gezet: 128pk (af fabriek 118pk). Klein, licht, wielen op de hoeken, 905kg, 128pk, hoogtoerig fel blokje die tot 7300tpm gaat, vooruit op je neus, sportstoeltjes: geweldige oldskool analoge rijervaring! 150.000km mee gereden. Wel telkens weer roest…
bmw318i zegt
Doe mij maar een visa chrono. Misschien meer een schaap in wolfskleren maar toch. Of de saxo vtr.
Of een 309gti, vooral Franse auto’s lijkt me.
anthwan zegt
Polo G40,
ard420 zegt
De Suzuki Swift GTi MK1 is ook echt één van de oervaders: 101 pk op 746 kg. Ooit kortstondig gehad, maar helaas niet zo’n best exemplaar. Had ik hem destijds toch maar gehouden, want nu onvindbaar…
Mijn huidige Lancia Ypsilon 1.2 16v Elefantino Rosso is een op papier veel beschaafdere hothatch met 86 pk op 885 kg, maar is desondanks een enorm fijn karretje in de stad, waar je ook nog comfortabel de snelweg mee op kunt.
En trouwens ook gaaf: lnnocenti De Tomaso!
allesmetturbo zegt
106 1.3 rallye ph1, mijn eerste autootje! Wat een heerlijke auto om mee te trappen
Dutchdriftking zegt
De 106 graag samen met een lege Franse bergweg. Buiten het hoogseizoen trappen tot je misselijk bent.
Knolletje zegt
En de Opel Kadett gsi 16v niet vergeten, zat ook gewoon onder de 1000 kg en dat met 156 pk ( zonder kat versie), alleen jammer dat ze zo goed roestte.
Gele Koplamp zegt
Werden ze nóg lichter van :)
graewheijnst zegt
Wat als ik nu 10kg afval? Mag de Honda CRX vtec dan wel? DAMN die dingen gaan!!!!
Zo jammer van die 10kg… zucht
cossiekiller zegt
De Corsa A gsi mis ik nog. Wat heb ik daar lol mee beleefd!
Snelle zegt
Hoe leuk zou het zijn als jullie een keer in deze apparaten gaan rijden. Denk dat veel Autoblog fans het leuk vinden deze auto’s terug te vinden in een review, is maar een idee
remco86 zegt
Ik moest denken aan de Mitsubishi Colt CZT 1.5 Turbo, iets boven de 1000 kg, wel heel vlot, standaard 150 pk, maar eenvoudig 180 pk van te maken. De Colt 1.8 GTI uit 1992 was ook best tof voor die tijd, maar wel iets te zwaar.
Wel passend in het lijstje: Suzuki Baleno 1.8 GTI uit 1996/97.
dondeboer zegt
mis de Peugeot 309 GTI16, met 147pk en 948 kg. Volgens de overlevering minstens net zo goed als de 205gti, heb er zelf helaas nooit in gereden.