De Tesla Model Y is de extra stoere Model 3, maar eigenlijk veel meer dan dat.
De strategie van Tesla is qua auto’s altijd heel erg duidelijk geweest. Het merk begon ooit met de Roadster in 2008. Deze sportwagen was eigenlijk een omgebouwde Lotus Elise. Met de Roadster kon Tesla naamsbekendheid genereren. In 2012 arriveerde de Tesla Model S. Dit was een compleet eigenlijk model, met een eigen platform, eigen aandrijflijn, accupakket en interieur en styling. De Model X (in 2015) was de eerste SUV van het merk. Deze was gebaseerd op de Model S.
De Tesla Model 3 kam in 2017 en was een sedanmodel onder de Model S. Elon Musk was voornemens om de auto Model E te noemen, maar Ford had (en heeft) de rechten op die naam. Met het verschijnen van de SUV op basis van de Model 3, de Model Y, werd duidelijk waarom: Zo kreeg je namelijk de S, 3, X en Y. Super grappig en spitsvondig, zonder dat het een doel dient.
Inhoudsopgave
Afmetingen Tesla Model Y
Ondanks dat de Tesla Model Y gebaseerd is op de Model 3, zijn het zeker gen identieke auto’s. Qua lengte is de Model Y 4,75 meter, 6 centimeter langer dan de Model 3. Verder is de Tesla Model Y met 1,92 meter ook 7 centimeter breder. Uiteraard is de Y ook hoger: 1,62 meter tegen 1,44 van de Model 3. Zelfs de wielbasis is afwijkend.
Bij de Model Y bedraagt deze 2,89 meter, anderhalve centimeter langer dan de Model 3. Het meest belangrijke is voor veel kopers is de bodemvrijheid. Die is bijna 17 centimeter, bijna 3 centimeter groter dan de Sedan waarvan ‘ie is afgeleid. Nog een groot en heel belangrijk verschil (naast de hoge instap) is dat de Model Y een enorme vijfde deur heeft, terwijl de Model 3 een kleine sedan-klep heeft.
Vier aandrijflijnen
Er stonden aanvankelijk maar liefst vier verschillende aandrijflijnen gepland. Twee met achterwielaandrijving: een Standard Range RWD en Long Range RWD. De andere twee opties zouden dan een Long Range met vierwielaandrijving en een Performance met vierwielaandrijving. Het modelgamma werd echter kleiner nog voordat de auto geleverd kon worden. Naar verluidt vond Elon Musk de range van de Standard Range niet groot genoeg. Op zich een logische gedachte. Toen de Model S op de markt kwam, waren er nauwelijks concurrenten.
Onthulling Tesla Model Y
De Tesla Model Y werd in al 2019 onthuld. Toen was de concurrentie al veel heviger. Met name de Duitse merken Volkswagen, BMW, Mercedes en Audi zijn druk bezig met elektrische crossovers in dit segment die rechtstreeks concurreren met de Model Y. Uiteindelijk wordt de Standard Range met achterwielaandrijving op sommige markten wél geleverd, maar niet in Nederland. De achterwiel aangedreven Tesla Model Y Long Range moet nog zijn opwachting maken (als deze nog komt).
Nederland
In Nederland staat de Model Y sinds 2021 in de prijslijsten. Er zijn slechts twee modellen leverbaar. Er is een Long Range AWD en een Performance AWD. Beide hebben vierwielaandrijving met twee motoren. Beide modellen zijn er snel. Er bestaat (vooralsnog) niet zoiets als een langzame Tesla Model Y. De instapper gaat al in 5,1 seconden naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van 217 km/u. De Performance doet zijn naam eer aan en gat van 0-100 km/u in slechts 3,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 240 km/u. De actieradius voor beide modellen is bijna gelijk. Volgens de WLTP methode moet je met de Long Range 505 km halen, de Performance doet met 480 km daar niet veel voor onder. Mochten de 75 kWh-accupakketten leeg zijn, kun je ze redelijk snel volladen. Je kunt tot 250 kW DC snelladen.
Praktischer
Het grote voordeel van de Model Y ten opzichte van de Model 3 is dat je er veel meer mee kunt. Naast de grote klep is er ook plaats voor twee extra personen. Daarnaast is er veel meer laadruimte. Met alle banken plat kun je tot 1.841 liter verstouwen, dat is bijna evenveel als een Mercedes-Benz E-Klasse Estate. Ook kun je er een (veel) grotere kar achter hangen. Waar een Model 3 maximaal 1.000 kan trekken, is voor de Model Y een gewicht van 1.588 kg mogelijk (geremd). Ondanks dat de Model Y Long Range AWD voor 65.018 euro en de Model Y Performance AWD voor 71.018 euro in de prijslijsten staan, zou het nog een tijd duren voordat ze op de Nederlandse wegen te zien zijn.
Ondanks dat de in 2019 werd tentoon gesteld en de eerste paar exemplaren al in 2020 in Nederland verschenen, zou het nog tot eind 2021 duren voordat ze daadwerkelijk uitgeleverd werden.