
Na maanden afwezigheid maken de Tesla Model S en X weer een comeback in de configurator, met updates.
Waarschijnlijk hebben maar weinig mensen het gemerkt, maar je kunt al enkele maanden geen Tesla Model S of X meer bestellen in de Nederlandse configurator. Sinds juli kon je alleen nog maar een exemplaar uit voorraad krijgen.
Intussen waren in de VS al de vernieuwde Model S en X gelanceerd. Normaalgesproken gaan we er klakkeloos vanuit dat deze ook naar Europa komen, maar deze keer was dat nog onzeker. De Model S en X verkopen voor geen meter meer in Europa, dus het was helemaal niet raar geweest als Tesla had gezegd ‘het is mooi geweest’.
Dat zeggen ze echter niet: de Tesla Model S en X zijn gewoon weer terug in de configurator. De auto’s hebben een update gekregen, maar die stelt weinig voor. Er zijn nieuwe velgen, het onderstel is iets aangepast en de geluidsisolatie is verbeterd. Dat was het wel zo’n beetje.




Door de nieuwe velgen is de range wel gegroeid: 744 kilometer voor de Model S en 649 kilometer voor de Model X. Dan moet je dus wel de juiste velgen kiezen. Als je bij de Model S voor 21 inch kiest in plaats van 19 inch heb je opeens 93 (!) kilometer minder range.
Voor de Model S Plaid is er nog wat groter nieuws. Die heeft namelijk een nieuwe voor- en achterbumper gekregen. Daarmee is de Plaid eindelijk wat beter te onderscheiden van de standaard Model S. Dat mag ook wel, als je een auto met 1.020 pk hebt.

De Model S en X zijn niet duurder geworden, maar ze waren al heel duur. De Model S is er vanaf €110.990 en de Model X vanaf €115.990. In beide gevallen heb je voor een meerprijs van €10.000 de Plaid.
Tesla had de vernieuwde Model S en X net zo goed in Amerika kunnen laten, want met deze prijzen zullen de verkoopcijfers dramatisch blijven. Toen de auto’s in juni uit de configurator waren gehaald, waren er 19 stuks verkocht van de Model S en 24 van de Model X. Gelukkig voor Tesla verkoopt de nieuwe Model Y wél goed.





Als je een hopeloos verouderde veel te dure auto wilt kun je beter een Giulia kopen…
Zonde dat deze prijzen niet naar €75k zijn gezakt. Dan zouden het aantrekkelijke modellen kunnen zijn, met deze pricing gaat echt niemand deze auto kopen.
Die prijzen zijn vergelijkbaar met de topmodellen van Mercedes. Als je tenminste alle “goodies” die standaard in de S en X zitten wilt. En als je alle beschikbare hulsystemen van FSD wilt. Want dan zal je bij Mercedes alle opties plus AMG moeten aanvinken. Ze worden ook beide in de VS gemaakt.
Kortom het is een kwestie van smaak en het wel of niet gedogen van opgestoken rechter armen.
Bedenk wel dat het service niveau en de klantvriendelijkheid van Tesla ernstig is afgezakt naar een bedroevend niveau.
Ik koos na 12 jaar Tesla S voor een EQE SUV 500 AMG. Check it out.
Ik ben een jaar geleden overgestapt van Model S naar EQS. Ik vind de Model S absoluut geen slechte auto, maar m’n EQS is helemaal geweldig. In vrijwel alle opzichten beter!
zodra ik m kan betalen ga ik m halen. Na 8 jaar Model S weet je dat dit de beste EV ter wereld is. De mijne slechts 8% batterij degradatie en software werkt weergaloos. Onderweg naar het zuiden afgelopen zomer nog wat gebabbeld met eigenaren andere EV merken, zoals de nieuwe Audi. Het blijft hetzelfde liedje: problemen met de software, en range veel minder dan gedacht. Hier loopt Tesla nog steeds lichtjaren voor op de concurrentie. Alleen de chinezen komen in de buurt.