
Vanaf vandaag is een Tesla Model Y kopen goedkoper dan het kopen van een Tesla Model 3. Dit is het verschil.
Het lijkt erop dat het bij Tesla beter gaat. Tenminste, dat zou je kunnen concluderen. De verkopen van de Tesla Model Y lijken weer wat in de lift te zitten, en nu the-CEO-formerly-known-as-messias Elon Musk zich wat minder politiek profileert, is de ongewenste publiciteit ook wat minder.
Kennelijk is dit het moment om niet de prijs van de Model Y te verlagen, maar om de prijs van de Tesla Model 3 te verhogen. De prijs van de Model 3 met achterwielaandrijving is namelijk met tweeduizend euro gestegen en daarmee is de Tesla Model Y Standard sinds vandaag tweeduizend euro goedkoper dan de Model 3.

Tesla Model Y een koopje
Daarmee wordt de Model Y dus een koopje ten opzichte van de Model 3. Alleen dan met meer ruimte. De Tesla Model Y Standard is er vanaf 39.990 euro. Dan heb je achterwielaandrijving en een WLTP-actieradius van 534 kilometer.
De Tesla Model 3 kost vanaf nu minimaal 41.990 euro en is dus tweeduizend ekkermannen duurder dan de Model Y. Dan heb je ook achterwielaandrijving en een rijbereik van 520 kilometer.
Eigenlijk geen goede reden meer om te kiezen voor de Model 3 dus? Nou, het zou natuurlijk ook kunnen dat het merk met de prijsverhoging van de Tesla Model 3 ruimte maakt om daaronder de Model 3 Standard te positioneren en dat die Model 3 Standard eerdaags opeens in de configurator verschijnt.
Wij schatten eerder in dat die Model 3 Standard rond de 35 duizend euro zou kunnen gaan kosten. Dat past natuurlijk wel erg mooi onder die 41.990 euro die vanaf vandaag de vanafprijs is van de Tesla Model 3. We houden het voor je in de gaten uiteraard!
Met dank aan Maurice voor de tip!





Heb er eentje besteld, een Y std. Was vorige maand 38990 en wordt volgende week geleverd. Bij mij gaf de doorslag dat ik de FSD van mijn ouwe model 3 kon laten overzetten. Voor wat het waard is natuurlijk 🤐
Fsd??
(not full) full self driving
Lsd, limited slip differential
Hoezo heb je niet de 5k extra inruil op de Long Range gepakt?
Da’s best laag. Zullen elektrische auto’s ooit de mobieltjes achterna gaan? Van een dikke duizend euro binnen 5 jaar onder de 100 euro? Ik denk van wel. Zeker als ik de prijzen in China zie. Voor een meerwaarde zal de auto van de toekomst helemaal binnenstebuiten opnieuw moeten worden ontworpen.
Dat is dan ook gelijk het probleem, de weggooi economie. Totaal afschrijven in korte tijd, restwaarde zo goed als nul binnen 10 jaar. Ik hoop toch dat het niet die kant op gaat
40000 Euro voor een auto met maar één achterlicht… Zo’n beetje hetzelfde als de allereerste Eend (die had maar één koplamp), maar dan anders ;)
Maar goed, qua value for money is de Model Y een prima auto, als je niet al te allergisch bent voor sommige ontwerpkeuzes.
Nja, deze heeft er gewoon twee hoor… Één achterlicht is super premium en kost je minstens EUR 11k extra.
Mijn Model 3 van 60k had dat ook niet hoor, voelde wel een beetje schaamte bij achteruit rijden.
Even los van het feit of je als weldenkende Nederlander uberhaupt in een auto van Musk wilt rijden
Ja, als je ‘wel denkt’ dan doe je dat..
De “weldenkende” inwoner van well land dan ook moet een auto kopen. Het maakt niet uit wat de ceo doet in zijn eigen tijd.
Het model 3 RWD heeft 554 km rijbereik met de standaard 18″ aero-velgen (Photon), de 520 km is met de € 1700 optie 19″ velgen (Nova)
Het model Y standard RWD heeft dus 20 km minder officieel rijbereik met zijn 18″ velgen (Aperture).