De Toyota GR86 is de opvolger van de GT86. Meer vermogen, meer koppel en betere techniek. Eigenlijk een op-en-top-pretpakket.
De letters GR worden bij Toyota steeds belangrijker. Het staat voor GAZOO Racing, de naam van Toyota’s autosportdivisie. Naast de GR Yaris, GR Supra en GR Corolla (niet voor Europa) heeft Toyota ook een GR86 in de line-up. Die volgt de GT86 op. Toyota heeft goed geluisterd naar alle feedback op de GT86, want bij die sportcoupé waren helaas wel wat zaken mis. Net te weinig power bijvoorbeeld, vooral bij lagere toerentallen. Dat was de grootste pretbederver. Gelukkig werd alles met de GR86 beter.
Inhoudsopgave
Historie
Toyota heeft best een rijke historie met sportievere auto’s. Denk maar aan de MR2, de Celica en de Supra. Van dat rijtje is alleen nog de naam Supra in leven gebleven. Want Toyota heeft nu de GR Supra. De GT86 trad in de voetsporen van de Celica waardoor er ook een meer betaalbare sportcoupé onder de GR Supra verscheen. Hoewel betaalbaar een relatief begrip is in Nederland, want dankzij BPM zijn dergelijke auto’s altijd vrij duur.
Aantallen Toyota GR86
De GT86 was ondanks zijn tekortkomingen wel een succes. In totaal verkocht Toyota wereldwijd 229.593 exemplaren van het model, waarvan 21.765 exemplaren in Europa. Dat aantal gaat Toyota van de GR86 in Europa niet halen, want na 6 juli 2024 is het over en uit voor het model. Vanaf dan geldt er een nieuw veiligheidseisenpakket (European General Safety Regulation-pakket) waaraan de GR86 helaas niet voldoet. Wie een exemplaar wenst te bezitten, moet dus snel toeslaan. Toyota verwacht in de tijd dat de auto op de markt is, 4.000 tot 4.500 units te verkopen in Europa.
Samenwerking met Subaru
Voor de GT86 werkte Toyota samen met Subaru, die op zijn beurt weer met een BRZ kwam. Die samenwerking werd voortgezet met de GR86, want Subaru heeft opnieuw een BRZ uitgebracht. Het principe is hetzelfde. In de GR86 ligt dus net als in de GT86 een viercilinder boxermotor.
Meer cilinderinhoud
Het grootste verschil ten opzichte van de GT86 is de cilinderinhoud. Die is gestegen van 1.998 cc naar 2.387 cc. Het motorvermogen is daardoor met ongeveer 17 procent toegenomen: van 147 kW/200 pk naar 172 kW/234 pk bij 7.000 toeren per minuut. Een plus van 34 pk dus. Je krijgt ook meer koppel: 250 Nm bij 3.700 toeren per minuut versus 205 Nm bij 6.600 toeren per minuut in de GT86.
Handbak of automaat
Kies je een Toyota GR86 met handbak, dan sprint je in 6,4 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid komt uit op 226 km/u. Er is ook een variant met zestraps automaat. Die schopt het tot 216 km/u en heeft 6,8 seconden nodig om 100 km/u te bereiken. De GR86 weegt 1.286 kilogram. Het dak is gemaakt van aluminium voor een lager zwaartepunt. Zelfs de zijschermen voor zijn van aluminium, net als de motorkap. De auto heeft een gewichtsverdeling van 53/47.
Sperdifferentieel
Je krijgt altijd onafhankelijke MacPherson-ophanging vóór en dubbele draagarmen achter, net als een Torsen limited-slip-differentieel. Om het toegenomen koppel beter aan te kunnen, is de achterwielophanging verstevigd. Zo is de stabilisatorstang nu direct verbonden met het subframe.
Interieur GR86
Het interieur van de Toyota GR86 heeft een 2+2-opstelling. In de praktijk is de achterbank vooral geschikt als extra bagageruimte. Je kan de rugleuning neerklappen zodat je ook langere objecten kan vervoeren.
Meer lezen?
Hieronder een overzicht van de artikelen over de Toyota GR86.