De Toyota Land Cruiser is misschien wel de beste auto ooit gebouwd.
Japanse auto’s in het algemeen hebben de naam onverwoestbaar te zijn. Toyota’s hebben die naam in het bijzonder. In het geval van de Toyota Land Cruiser klopt het helemaal.
Als de wereld vergaat zullen er maar drie dingen overblijven: mos, kakkerlakken en Land Cruisers. Ondanks dat het een imago-knaller van jewelste is, begon de carrière van de Land Cruiser eigenlijk als kopie van wat de Europeanen en Amerikanen maakten.
Inhoudsopgave
De eerste Toyota Land Cruiser
De eerste generatie Land Cruiser verschijnt in 1951 als legervoertuig. Een groot verschil met de Willys Jeep is dat de Land Cruiser ‘BJ’ groter is dan de Jeep. In 1953 is de Land Cruiser ook voor de particuliere markt beschikbaar. In 1955 verschijnt de Land Cruiser FJ. Dit zou uitgroeien tot een iconische Toyota.
J40
Ondanks dat veel terreinauto’s op elkaar lijken, heeft de FJ een bijzonder herkenbaar voorkomen. Dermate herkenbaar dat de FJ-cruiser een retro-mobiel is die moet lijken op de FJ-generatie van de Land Cruiser. De De FJ40 zal uiteindelijk tot 1984 in productie blijven. Althans, wereldwijd. In Brazilië wordt de auto nog tot 2001 gebouwd voor de lokale markt.
J70
De J70 verschijnt in 1984 als opvolger van de legendarische 40. Ook dit model is niet kapot te krijgen. Sterker nog, de auto gaat maar niet uit productie. Voor sommige markten is de auto in 2022 alsnog in productie. Daarmee zijn in principe alle Land Cruisers die ertoe doen behandeld.
Toyota Land Cruiser Prado
Toyota gebruikt de naam Land Cruiser echter voor heel veel verschillende offroaders. Het zijn allemaal echte 4×4’s die in het terrein hun mannetje staan. Voor Nederland is de middelgrote versie het meest relevant. Die heet in ons land Toyota Land Cruiser, maar is officieel een Land Cruiser Prado. De eerste Prado is de ’70’ uit de jaren ’80, dus eigenlijk is dat een perfect uitgangspunt. In Nederland zijn ze enkel en alleen leverbaar met dieselmotor, in andere landen is een benzinemotor ook mogelijk.
J90
In 1996 wordt de legendarische J70 afgelost door de J90. Het verschil tussen de J70 en J90 is enorm, de J90 is aanzienlijk moderner en verfijnder. Desalniettemin is het nog een echte terreinauto, staand op een ladderchassis met lage gearing en vierwielaandrijving. Je kunt ‘m krijgen met een korte wielbasis (driedeurs) of lange wielbasis (vijfdeurs). In Nederland is de auto populair op grijs kenteken, als bedrijfswagen.
J120
In 2002 verschijnt de derde generatie Prado, de ‘120’. Ook hierbij is het exterieurdesign een stuk moderner. Het is echter nog altijd een echte terreinauto. Rond deze periode proberen Porsche en BMW met de X5 en Cayenne een stukje van de markt af te snoepen, maar de Land Cruiser blijft een echte rauwdouwer, geen crossover. Daarvoor is de Lexus RX300 aanwezig.
In Nederland kun je ‘m bestellen met een grote 4.0 V6 of een 3.0 viercilinder diesel. Uiteraard zijn ook ditmaal de grijs-kenteken-conversies populair. Ook nu is er een korte en lange variant. De nadruk ligt veel meer op de versie met lange wielbasis. Logisch, als je een grote auto koopt wil je ook de meeste ruimte en zo groot is het prijsverschil niet. De Land Cruiser met korte wielbasis is wel populair bij boswachters en dergelijke.
J150
De Land Cruiser ‘150’ die in 2009 komt, is dan ook niet echt een verrassing. Het is precies wat je verwacht van een Land Cruiser. Gewoon een grote terreinwagen. Stiekem is deze generatie ook ietsje beter, verfijnder, hoogwaardiger en luxer. Qua motoren is er steevast de keuze uit een viercilinder diesel of een zescilinder benzine. De korte versie is al een tijdje (sinds 2004) alleen als diesel in Nederland. In 2013 wordt de Land Cruiser Prado 150 voorzien van een facelift. In 2017 nogmaals.
Toyota is een van de eerste merken die afscheid neemt van de dieselmotor. Het dieselgate-schandaal hakt er flink in bij de verkoopcijfers van de zelfontbrander in het algemeen. Bijzonder is dat Toyota een hele anti-dieselcampagne houdt. Echter, stiekem blijft de Land Cruiser gewoon leverbaar en is deze voorzien van een dieselmotor.
Dat is op zich niet vreemd, de D4-D is betrouwbaar, onverstoorbaar en het verbruik blijft zo een beetje binnen de perken. Aangezien de Land Cruiser veel als grijs kenteken versie wordt verkocht, is er ook geen extra BPM. Hierdoor zijn de prijzen redelijk goed te doen. In 2020 wordt de Land Cruiser 150 nog eens subtiel opgefrist. De basis van de auto stamt echter nog altijd uit 2010.
Grote luxe Toyota Land Cruiser
Naast de offroad-versie van de Land cruiser en de Prado, zijn er ook de grote, luxe en comfortabele Land Cruisers. De eerste van deze telg Land Cruisers is de ’50’, die in 1967 verschijnt. Het is een grote vijfdeurs stationwagon die tot 1979 in productie zal blijven. De nadruk ligt bij deze versie op meer luxe en grote motoren. Eigenlijk een soort Range Rover, voordat er een Range Rover was.
J60
In 1980 komt de Land Cruiser ‘J60’. Ook hier de nadruk op dikke zescilinder (alhoewel er ook een 3.4 liter viercilinder diesel is). In Europa zijn ze ook geleverd, waaronder met hoog dak als bedrijfswagen. Dit model zou het uitzingen tot 1990. In de VS is dit nu een zeer gewilde klassieker met cultstatus.
J80
In 1990 zet Toyota een enorme stap met de ‘J80’-generatie van de Toyota Land Cruiser. Het apparaat is werkelijk enorm. De Land Cruiser is niet alleen groter dan ooit, ook qua luxe worden er enorme sprongen gemaakt. Je zou bijna zeggen dat het een Lexus is. Dat is geen gekke gedachte, want de ‘J80’ kun je ook bestelen als Lexus LX450. Deze generatie bleef tot 1997 in Japan in productie. In Venezuela bouwde men de auto nog tot 2007.
J100
Het is maar goed dat Toyota drie verschillende lijnen heeft qua Land Cruiser. De 100 die in 1998 op de markt komt, is namelijk heel erg groot. 4,89 meter lang, 1,94 meter breed en 1,85 meter hoog. Dankzij een wielbasis van 2,85 meter is de binnenruimte ook voor elkaar. Het gewicht van meer dan 2.300 mag er ook zijn. Uiteraard is het ook nu minimaal een zescilinder dat de klok slaat. Een V8 is uiteraard ook mogelijk. Ook van deze generatie is er een Lexus LX-variant.
J200
Dat het niet groot en prestigieus genoeg kon zijn voor Toyota, bleek wel met de Land Cruiser J200 die in 2007 op de markt komt. Voor nu zijn er dikke V8’s op benzine én zelfs een V8 diesel. De J200 blijft net als de J150 heel erg lang in productie. Er zijn enkele facelifts, te weten in 2011 en 2015. Ondanks dat de auto’s zeer prijzig zijn, blijft er een kleine markt voor. Er zijn nog voldoende delen op de wereld waar men betrouwbaarheid boven alles wenst.
J300
Gelukkig blijft het niet bij de J200 die in 2021 uit productie gaat. De J300 staat namelijk te springen om het stokje over te nemen. Het is bijzonder dat anno 2022 er nog een dergelijke auto komt. De milieueisen worden telkens strenger. En bij Toyota weigert men de Land Cruiser te elektrificeren. Er drie dikke motoren leverbaar: Een 4.0 V6, een 3.3 biturbo V6 en een dikke 3.3 V6 twin turbodiesel.
Ondanks dat de LandCruisers enorme slagschepen zijn, zijn het zeker niet de grootst mogelijk SUV’s. De Range Rover, Mercedes GLS en BMW X7 zijn nóg groter. Echter, geen van die drie auto’s biedt dezelfde combinatie van comfort, luxe, betrouwbaarheid en terreinwaardigheid. Mede daardoor wordt de auto nog verkocht in het Midden-Oosten.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Toyota Land Cruiser