• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nee: deze V8 diesel is OOK al niet meer te bestellen

Auteur: willeme, gepost 8 juli 2024 om 16:58 – 6 Reacties

V8 diesel

Ook deze V8 diesel kunnen we niet meer krijgen.

Grote motoren zijn minder in trek dan ooit. Diesels zitten eveneens in het verdomhoekje. Ergo: V8 diesels zijn net zo populair als eetbaar ondergoed ontworpen door Dries Roelvink. Of Wolter Kroes, we halen die twee altijd door elkaar omdat ze beide briljant zijn.

Toevallig lieten we onlangs even een Porsche Panamera met een V8 diesel de revue passeerde. Toen sprak de auteur in kwestie over een van de laatste achtcilinder diesels. Daarop werden we uiteraard verbeterd. Toyota heeft ze namelijk nog in de aanbieding!

V8 diesel exit

Ondanks dat Toyota al vrij vroeg aangaf helemaal niets met diesels te willen doen (na dieselgate), is het nu een van de weinige merken dat nog diesels verkoopt in Nederland. En wereldwijd is het een van de weinige fabrikanten die nog een V8 diesel verkopen. Je kan ‘m krijgen in de Land Cruiser 70.

V8 diesel

Maar ja, zoals de opruiende kop in dit artikel al verklapt, ook dat is niet meer mogelijk. Het was eigenlijk al een tijdje niet meer mogelijk. Bij Toyota hadden ze de motor een tijdje even ‘on hold’ gezet. We moesten eventjes wachten, en dan kon men in Zuid-Afrika, Australië of Nieuw-Zeeland.

En nu?

Nu heeft Toyota besloten de V8 turbodiesel te schrappen voor de Toyota Land Cruiser van de J70-generatie. Zowel de stationwagon als de pickup en de TroopCarier kun je tot september geleverd krijgen met de achtcilinder. Daarna is het over en uit.

Is er een uitzondering: jazeker! Als je gaat voor een luxe-variant (GXL) van de pick-ups, dan heb je geluk. Die zal Toyota nog tot 2025 blijven bouwen. Je kunt de auto overigens wel gewoon krijgen met de 2.8 liter viercilinder diesel, die sinds kort ook geleverd kan worden met een luxe vijftrapsautomaat.

Na 2025 is het over en uit met de V8 diesel van Toyota en dus ook de V8 diesel in het algemeen. De pick-ups in de VS die je met V8 diesel kunt krijgen zijn meer vrachtwagens dan auto’s, zeg maar.

Via: Drive

Meer lezen? Check hier de opkomst en teloorgang van de V8 diesel!

Ook interessant!

  • Panamera V8 diesel
    Koop deze heerlijk dikke Panamera V8 Diesel in NL
  • nog een Land Cruiser
    Toyota lanceert nóg een Land Cruiser, met V8 diesel
  • panamera diesel
    Is de Porsche Panamera Diesel de meest ideale auto?
  • Toyota Camry nu ook met dikke V8
    Toyota Camry nu ook met dikke V8

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

4x4, Diesel, land-cruiser, Toyota, V8, Video

Vorig bericht: « Video: Hoe ruim is de kofferbak van de BMW i5 Touring echt?
Volgend bericht: Ziet deze RS6 GT eruit als een auto van drie ton? »

Lees Interacties

Reacties

  1. spidermann zegt

    8 juli 2024 om 18:45

    De Audi Q8 kon met V12 diesel worden besteld.

    Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      8 juli 2024 om 19:05

      Dat wad de Q7

      Login om te reageren
      • spidermann zegt

        8 juli 2024 om 19:47

        Klopt excuzo

        Login om te reageren
  2. William zegt

    8 juli 2024 om 19:44

    Die 2,8 liter viercilinder heeft standaard een zes traps automaat in Australie, net als die motor bij ons heeft / had in de LC 150.

    https://www.toyota.com.au/-/media/toyota/main-site/vehicle-hubs/lc70/files/20231208_lc70_spec-sheet-v3.pdf?rev=359f639ad69746978ca6824f14f4e466

    Login om te reageren
  3. dilbert zegt

    8 juli 2024 om 20:24

    De 1VD is dat; bij de “200” twee turbos, bij de “70” een turbo.
    In 2021 heb ik nog een 1VD FTE gekocht, rationeel is het niet, maar de loopcultuur en het geluid zijn top.
    Ook al zijn er kleinere motoren met meer pk’s (de 200 EU5 heeft 272 pk / 200 kW) 650 Nm bij 1600 toeren is nog altijd niet slecht.
    Met de J-Sport is het 740 Nm :-)
    In Australie hebben ze de 1GD 2,8 Diesel vergeleken met de 1VD V8 Diesel van de 70.
    In standaard toestand zijn ze heel vergelijkbaar (195 pk en 204 pk) in performance, de V8 heeft veel mogelijkheden mbv tuning.

    Login om te reageren
  4. schuimbekje3 zegt

    8 juli 2024 om 21:13

    en ik maar wachten totdat toyota de voor en achteras even breed zou maken… te laat dus.. of geen v8 diesel zoals in 4wd 24/7 of ronny dahl.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North