• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze hybrides zijn ”misleidend” volgens het grootste automerk ter wereld

Auteur: Bas Leesberg, gepost 8 oktober 2025 om 17:03 – 9 Reacties

Dit type aandrijflijn mag je geen hybride noemen, vindt de fabrikant.

Sinds de Prius zijn er hybrides in allerlei soorten en maten verschenen. Inmiddels zijn er ook verschillende soorten hybrides. Denk maar een de plug-in hybride (PHEV), de full-hybrid (HEV) en EV met range-extender (EREV). Er is nog een type hybride waar Toyota van zegt dat het geen hybride is: de mild-hybride.

Wat houdt een mild-hybride aandrijflijn dan in? Bij zo’n krachtbron is er in plaats van de 12-voltaccu, een 48-volt systeem. De startmotor en dynamo worden gecombineerd in één unit die de verbrandingsmotor ondersteunt bij starten en optrekken. Daardoor kom je vlugger van je plek, maar gaat ook je verbruik omlaag.

Anders dan een PHEV, HEV of EREV kun je niet volledig elektrisch rijden met een mild-hybride auto. Doordat deze aandrijflijn wel onder de hybrides wordt geplaatst, denken klanten lekker bezig te zijn. Volgens de baas van de verkoop- en marketingafdeling van Toyota Australië werken de mild-hybrides daarom misleidend.

Het standpunt van Toyota

De leidinggevende op de Toyota-afdelingen heet Sean Hanley. Hij doet zijn verhaal tegenover Drive. “Ik heb de afgelopen jaren gezien dat hybride technologie op verschillende manieren wordt ingezet in marketing. Nou, veel succes allemaal, maar Toyota gaat heel duidelijk maken wat een hybride systeem is. […] Een 48-volt ondersteunend systeem is wat ons betreft geen hybride aandrijving”, zegt hij.

Hanley vindt dat hij en zijn concurrenten ervoor moeten zorgen dat mensen begrijpen hoe hun hybride werkt. Toyota maakt wel gebruik van de techniek. De Nederlandse Land Cruiser heeft bijvoorbeeld een mild-hybride dieselaandrijflijn met 48-volt systeem, maar je hebt elders ter wereld ook de Hilux en Prado met een mild-hybride aandrijflijn.

Zo maakt Toyota duidelijk dat mild-hybride geen hybride is

“Wij rekenen 48 volt niet als een HEV [hybride elektrisch voertuig], gewoon voor de duidelijkheid. Het zijn absoluut geen hybrides”, zegt Hanley. En inderdaad: als je bij Toyota zoekt naar hybrides, kom je de Land Cruiser niet tegen.

Wat andere merken ermee gaan doen? Het kan Hanley geen barst schelen: ”Eerlijk gezegd maakt het me niet zoveel uit wat anderen doen, maar ik wil dat onze klanten weten wat ze krijgen en daar zullen we eerlijk over zijn.”

Ook interessant!

  • Ichiban, het is de nieuwe Toyota FJ Cruiser
  • Prijs Toyota Land Cruiser Hybrid: duurder dan ooit
  • Een van de dikste SUV's van dit moment wordt binnenkort goedkoper!
  • Toyota Land Cruiser test Marokko 2024
    Toyota Land Cruiser 2024: Onverwoestbare alleskunner getest in Marokko

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, land-cruiser, Toyota

Vorig bericht: « Man die McLaren van Jelline Brands crashte krijgt flinke straf!
Volgend bericht: Schade aan je auto claimen? In deze gevallen ga je er NIET op achteruit »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    8 oktober 2025 om 18:14

    No true Scotsman…

    Login om te reageren
  2. nofxke zegt

    8 oktober 2025 om 19:06

    Anders dan een phev, hev of erev kan je niet elektrisch rijden met een mhev.
    Mis, ik kan met mijn mhev 48 volt wel zeker zuiver elektrisch rijden, niet ver en niet snel maar het kan wel degelijk.

    Login om te reageren
    • schuimbekje3 zegt

      8 oktober 2025 om 23:25

      Kan met mijn peugeot 406 ook electrisch rijden. Maar de startmotor vindt dat niet wrg lang leuk maar daar wordt het geen hybride van.

      Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      9 oktober 2025 om 00:12

      Welke is dat?

      Login om te reageren
      • nofxke zegt

        9 oktober 2025 om 07:53

        Stellantis 1200 mhev
        Is met een 6 fase elektromotor in de versnellingsbak en deze kan volledig elektrisch rijden, wel beperkt, maar het kan wel degelijk

        Login om te reageren
  3. mashell zegt

    9 oktober 2025 om 06:43

    Het klopt technisch natuurlijk wel. Maar als om je lomp grote terreinwagen aan te prijzen anderen meent te moeten neerhalen is er toch wat mis.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      9 oktober 2025 om 13:16

      Ik denk eerlijk gezegd niet dat de Land Cruiser dat nodig heeft.

      Login om te reageren
  4. knapzuur zegt

    9 oktober 2025 om 15:33

    “Wij rekenen 48 volt niet als een HEV [hybride elektrisch voertuig], gewoon voor de duidelijkheid. Het zijn absoluut geen hybrides”, zegt Hanley

    Dus een Fiat 500 Hybrid is wel een echte? Dat is tenslotte een 12v hybrid, en volgens mij Suzuki ook.

    Login om te reageren
    • Michel zegt

      9 oktober 2025 om 16:09

      Nee. De Fiat 500 Hybrid heeft een 48 volt elektromotor die gekoppeld is aan zijn eigen batterij. Dat systeem is 48 volt.

      De 12 volt batterij in de Fiat 500 Hybrid is gewoon de accu zoals je in elke auto met verbrandingsmotor vindt. Het 48 volt is toegevoegd.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North