De Volkswagen Caddy is een bedrijfswagen van de Wolfsburgers. Naast functioneel is het ook een cult-auto in de tuningscene.
Bedrijfswagens zijn over het algemeen heel erg saai. Ze worden met het verstand gekocht. Kilometer-kostprijs en functionaliteit is belangrijker dan alles. Maar in sommige gevallen kan een bedrijfsauto uitgroeien tot een icoon. Kijk maar naar de Ford F-150 en Volkswagen Transporter. Met de Volkswagen Caddy is dat ook een beetje het geval.
Inhoudsopgave
Eerste generatie: Type 17
De eerste Caddy komt in 1982 op de markt. Het is dan nog een pick-up versie van de Golf. De auto staat op het A1-platform waar eigenlijk alle compacte Volkswagens van die tijd op staan. Het is een beetje een soort ute, dus een pick-up laadbak aan de achterzijde en een personenauto aan de voorkant. De Caddy van deze generatie is ook geleverd in de VS onder de naam Rabbit Pickup (dat eigenlijk de lading beter dekte). In de VS was het model er al sinds 1979, wij kregen de Caddy pas in 1972.
Qua motoren kunnen we kort zijn, die kwamen allemaal uit de Volkswagen Polo en Golf. Eenvoudige viercilinders op benzine of diesel. De Type 17 Caddy ging nog heel erg lang mee. In Nederland viel dat wel mee, daar kon deze al begin jaren ’90 met pensioen. De Volkswagen Taro was de nieuwe pick-up (een Hilux met Volkswagen badge). Een ander type opvolger was de Skoda Felicia Pick-Up. De Caddy Type 17 werd tot 2007 gebouwd in Zuid-Afrika voor de lokale markt. Logisch, de Golf I waarop deze gebaseerd was, bleef daar ook lang in productie. In Europa is de Volkswagen Caddy van de Type 17-generatie een cult-auto. Omdat veel upgrades bedoeld voor de Golf ook passen op de Caddy, zijn er veel aangepaste Caddy’s die er niet alleen sneller uitzien, maar ook sneller gaan.
Tweede generatie Volkswagen Caddy (Typ 9K)
In 1995 stond er een compleet nieuwe generatie Caddy klaar. Deze werd niet door Volkswagen, maar door Seat ontwikkeld. Sterker nog, Seat bouwde de auto ook in Martorell. Er was dan ook een Seat-versie van, de Seat Inca. Deze was maar heel kort in productie. Seat werd opnieuw ‘gepositioneerd’ in de Volkswagen Groep. Het merk Seat was nu sportief en daar paste de Inca (uiteraard) niet bij. Waarom de Alhambra geen Skoda werd, weet niemand.
De Volkswagen Caddy staat op het A03-platform. In principe is het een Polo/Ibiza met een grote bak erachter. De 2,6 vierkante meter laadvloer en 2,9 kubieke meter aan laadruimte was erg ruim voor een dergelijke compacte auto. Ondanks dat er ook benzinemotoren leverbaar zijn, ligt de nadruk bij deze versie heel erg op de diesels. Verreweg de meeste hebben een 1.9 diesel onder de kap. Allemaal hebben ze een vijfbak. Dit model blijft tot 2004 in productie.
Antwoord op Ludospace met derde generatie (Typ 2K)
Volkswagen moest wel aan de bak met een nieuw model. De Caddy was een kleine B-segment hatchback met een grote laadbak. Dat was begin jaren ’90 nog gangbaar. De Franse Ludospace laat zien hoe het ook kan. Deze auto’s werden als bedrijfswagen ontworpen waar je ook een functionele personenversie van hebt. De Citroen Berlingo, Peugeot Partner en Renault Kangoo herschreven dit gedeelte van de markt waardoor de andere merken aan de bak moesten.
Dat deed Volkswagen dus ook. De derde generatie Caddy is dan ook de meest serieuze Caddy ooit. In plaats van de Volkswagen Golf als basis te nemen, is het een Touran aan de voorzijde. Hierdoor toont het model veel strakker, als één geheel. Ondanks de gelijkenissen met de Touran zijn er wel degelijk verschillen. Zo is de voorzijde (bij de meeste modellen) van de Volkswagen Caddy niet meegespoten en is het interieur veel eenvoudiger met veel harder plastic. Ook hier is er keuze uit benzine- en dieselmotoren, maar is de focus op diesel.
Twee facelifts
Er is een normale versie en een Caddy Maxi, met een langere wielbasis en een grotere laadruimte. Daarnaast is er naast de bedrijfswagen-variant een personenversie, de Caddy Life. Ook een Caddy Maxi Life ontbreekt niet. De Caddy Life Tramper is een compact campertje. Bijzonder is dat je vanaf 2008 ook vierwielaandrijving kunt bestellen. Deze generatie Caddy krijgt twee keer een flinke facelift. De eerste is in 2010, waarbij de auto in de pas loopt met de Golf VI. In 2015 komt er nog een facelift. Ondanks de vernieuwingen, is de basis nog identiek aan het model uit 2004.
Vierde generatie Volkswagen Caddy (SB)
In 2020 is daar dan de vierde generatie Caddy, de ‘SB’. Deze staat op het MQB-platform, dat al jarenlang voor de Polo, Golf, Touran en Passat gebruikt wordt. Er is een Caddy Cargo (eenvoudige gesloten bestel-uitvoering) met korte en lange wielbasis, de Commerce Pro. Daarnaast is er ook een personenversie (Life) en een camperversie, de Caddy Maxi California.
Qua motoren is er keuze uit diverse 1.5 benzinemotoren (EA211-EVO) of 2.0 diesel (EA288-EVO). Ook bijzonder is dat de Caddy een zustermodel kent. Geen Seat of Skoda, maar een Ford Tourneo. Ford en Volkswagen werken samen met bedrijfswagens (zoals meer automerken doen). De Transit en Transporter – ooit rivalen – zullen ook techniek gaan delen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volkswagen Caddy.