• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VW Caddy met RS3 motor heeft 1.136 pk

Auteur: willeme, gepost 22 december 2022 om 09:04 – 12 Reacties

VW Caddy met RS3

Ja, en dat is dan alleen nog op de wielen wat deze VW Caddy met RS3 motor levert.

Caddy’s kunnen best snel zijn. Sommige modellen laten zich vrij eenvoudig kietelen. Hierdoor is 150 pk tot 200 pk geen enkel probleem. Daarmee heb je een behoorlijk rappe auto, voor een bedrijfswagen. Want met 200 pk in een Volkswagen Caddy ben je alsnog langzamer dan 200 pk in een Volkswagen Polo of Golf. En die kun je gewoon af fabriek krijgen met dat soort vermogens.

Het mooie van al die MQB-producten is dat je behoorlijk wat onderdelen uit kunt wisselen. Dat gaat uiteraard niet zonder slag of stoot, maar omdat veel onderhuidse architectuur en hardpoints overeenkomen, kun je sommige items uitwisselen. Dat deed über-held Richard Milton met zijn Volkswagen Caddy. Die begon ooit zijn loopbaan als witte bus met TDI motor, goed voor 102 pk.

Standaard

Eerste project: motor uit de Golf R

Die motor haalde hij eruit en verving deze voor de 2.0 TSI uit de Volkswagen Golf R. Niet alleen de motor, maar ook ophanging, subframes, remmen, transmissie en dergelijke van de snelle Volkswagen werden overgezet. En als je dan toch bezig bent, waarom de 2.0 benzinemotor niet even iets kietelen?

Met Golf R blok

Richard reed dus rond in een 500 pk sterke Volkswagen Caddy! Natuurlijk, dankzij de dukke bumpers en Golf R-velgen zag de Caddy er sneller uit dan standaard, maar niet 500 pk sterk. Dat iemand zijn Volkswagen-bus netjes aankleedt, is niet nieuw natuurlijk.

VW Caddy met RS3
VW Caddy met RS3

VW Caddy RS3 motor

Maar dat was niet voldoende. Er is nog een stapje hoger dat past qua motor, waarbij de tuningsmogelijkheden bijna oneindig lijken te zijn. Dus ging Richard aan de slag met een Audi RS3-swap voor zijn Caddy. Een zwaar versterkte 2.5 TFSI (CZGB-blok) werd compleet aangepast.

Denk aan grote injectoren, enorme turbo, wastegate, blow-off valve en ga zo maar door. Het resultaat is 1.136 pk. Dat is dan niet eens overdreven, want dat is het vermogen OP DE WIELEN!

VW Caddy met RS3
VW Caddy met RS3
VW Caddy met RS3

Wij praten altijd over krukas-pk’s (je weet wel, bartafel-pk’s) en dan kom je uit op 1.320 pk. Uiteraard is de DSG-transmissie aangepast, die kan nu 1.400 Nm aan, wat de motor waarschijnlijk ook wel levert. De curve is een tikkeltje ‘piekerig’. Tot 4.000 toeren gebeurd er niet extreem veel.

Nou ja, een beetje tussen de 200 en 400 pk. Voldoende om het meeste verkeer achter je te houden. Daarna breekt de hel los en kun je hypercars gaan vernederen. Met een Caddy. Wat een topbak!

Check hieronder hoe snel ‘ie is op de dragstrip (en hoe die klinkt!)

Fotocredits: Richard Milton via Facebook

Videocredits: VeeDubRacing via YouTube

Ook interessant!

  • lage VW Caddy
    Deze lage Caddy gaat beter de bochten door
  • Deze Volkswagen Jetta is bijna net zo dik als een RS3 Sedan
  • Volkswagen gaat kwaliteit leveren (aldus VW)
  • VW Polo Track
    VW Polo Track is eindelijk een échte Volkswagen

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, caddy, RS3, tuning, Volkswagen, wtf

Vorig bericht: « Dit is de sportman van het jaar 2022!
Volgend bericht: Jouw super Duitse auto komt straks niet uit Duitsland »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    22 december 2022 om 09:35

    Ald ik de foto van het uitlaatsysteem goed bekijk lijkt er ook een cardan as boven te zitten. Geen gek idee om met dergelijke vermogens 4wd te hebben. Overigens is dit natuurlijk puur voor de dragstrip, op straat is deze afstelling ruk en heb je veel liever een brede koppelkromme. Ook vind ik het RS3 dashboard met stuur jammer. Had dan een Golf 7 R dashboard gedaan. Met het digitale instrumentarium kan je die ook wel aanpassen naar wat je nodig hebt, maar dan ziet het er net iets meer OEM+ uit naar mijn mening.

    Login om te reageren
  2. nielskoster zegt

    22 december 2022 om 09:36

    Zal een nog subliemer stukje onderstuurd laten zien dan de RS3 laten zien.

    Login om te reageren
  3. Hubert zegt

    22 december 2022 om 09:38

    Als hij nu ook nog eens aan zijn reactietijd werkt, dan zal hij nog stukken sneller zijn.

    Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    22 december 2022 om 10:28

    Mooie exercitie van meneer Milton ! 👍 Zou me niet verbazen als het in elkaar knutselen en goed werkend/rijdend krijgen van de oto ‘m nog meer plezier geeft dan het erin rijden zelf.

    Login om te reageren
  5. cossiekiller zegt

    22 december 2022 om 11:22

    prachtig project!

    Login om te reageren
  6. AudiRS zegt

    22 december 2022 om 11:33

    Gaaf! Maar op de voorwielen?
    En jammer dat dat dashboard er verkeerd om in zit.

    Login om te reageren
    • HelldogBE zegt

      22 december 2022 om 15:45

      Hoezo op de voorwielen? Gans de achtertrein is ook aangepast! Diff staat duidelijk op de foto

      Login om te reageren
      • AudiRS zegt

        22 december 2022 om 17:08

        Nou je hoeft me niet voor gans uit te maken hoor.
        Zag het niet zo snel op het filmpje. ;-)

        Login om te reageren
  7. steephh zegt

    22 december 2022 om 11:34

    Maar de vraag is wat voor werk Richard doet. Spoedkoerier?

    Login om te reageren
    • mustang750supersnake zegt

      24 december 2022 om 00:51

      dhl….

      Login om te reageren
  8. werf76 zegt

    22 december 2022 om 13:28

    Dat is geen turbogat maar een turbokrater. Wel een leuk project.

    Login om te reageren
  9. tortuga zegt

    22 december 2022 om 20:25

    Wie is hier een rechtsgestuurde RS3 kwijt en niet op legale mannier?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North