
Hé, een Volkswagen Caddy met een voorkant die we niet kennen. Dat is slechts waar de bijzonderheden van deze Marktplaats-occasion beginnen.
Iets wat leuk is om binnenkort eens in te duiken voor een artikel: de vele gezichten van de SEAT Ibiza/Cordoba (Typ. 6K). De hatchback en sedan/estate van SEAT deelden veel met de derde Volkswagen Polo (Typ. 6N), maar die had wel een uniek koetswerk. Toen er een Polo Sedan en Estate kwamen, hadden die hetzelfde frontje als de Ibiza en dus niet als de Polo. Een gekke wisselwerking. Datzelfde gold voor de bedrijfswagen op basis van de Polo: de tweede generatie Caddy. Die had ook het frontje van de SEAT-versie, de Inca (en dus de Ibiza). Bij de facelift van de Polo en de Ibiza gingen ze beide een andere kant op: Volkswagen dumpte de Polo sedan, estate en Caddy en SEAT gaf de Ibiza en Cordoba een facelift. De Inca/Caddy ontving die nooit, voor ons dan. In Zuid-Amerika bijvoorbeeld wel.

Caddy facelift
Laten we het allemaal niet spannender maken dan het is, de hard points veranderden niet na de facelift. Als jij dus ergens de carrosseriedelen van een facelift-SEAT vindt, schroef je ze heel makkelijk op een Polo Variant/sedan of Caddy/Inca. Dat deed een klusser die zijn Caddy nu op Marktplaats zet. Ondergetekende viel er gelijk over dat een Caddy dit frontje heeft, maar het is niet eens het meest bijzondere aan dit bouwsel.

Motorswap
Er ligt namelijk een ander blok voorin dan de gangbare kleine benzinemotortjes of de 1.9 SDI. Het is een motor die afgelopen week in het nieuws was: de Volkswagen VR6. De bijzondere V6 van Volkswagen gaf er deze week de brui aan, maar de versie voorin de Caddy komt van vele jaren terug. Het gaat om de volgens de advertentie 175 pk sterke (hij is 174 pk sterk) 2.8 VR6 uit een Passat. Deze is ook nog eens aangepakt met vers onderhoud.

De modificaties zijn niet zo gigantisch op het blok in de Volkswagen Caddy. Vooral zaken omtrent de uitlaat om het geluid aan te passen. Verder krijg je de remschijven van een Audi RS3 voor en niet nader te noemen schijfremmen achter, samen met bredere velgen van Japan Racing. De voorbumper komt dus van een gefacelifte Ibiza, in het specifiek een Cupra.

Kopen
Een bijzonder project, de eigenaar van de Volkswagen Caddy VR6 ziet er graag 8.500 euro voor. Dan heb je een auto die bijna 2,5 ton heeft gelopen, maar een blok met veel minder (145.650 km). Met 175 pk wil het vast lekker vooruit en bovendien weet de RDW van deze ombouw, dus het mag allemaal gewoon de weg op. Kopen kan uiteraard op Marktplaats.

Met dank aan Rachid voor de tip!
Wat moet je hiermee? En dit gevaarte kan toch nooit 8,5k.waard zijn?
Ik heb wel eens betere uitvoeringen gezien. Maar het idee is uiteraard nog altijd top.
Als ik zo’n open luchtfilter zie, die vrolijk de warme lucht vanaf het motorblok pakt, i.p.v. de koele buitenlucht vanuit de grille, krijg ik al de kriebels van de overige ‘performance upgrades’ die men ongetwijfeld ook heeft toegepast.
Dit soort bestelwagens worden, als je het rijgedrag observeert, schijnbaar ook altijd bestuurd door figuren zonder verkeersinzicht en inschattingsvermogen. Bumperkleven en links plakken lijken wel de norm, naast het chronisch te hard rijden.
Wat een wanstaltig ding, vooral met die uitlaten a la Seat Arosa. De vraagprijs is uiteraard wat de gek er voor geeft, ik vind het in ieder geval veel geld voor dit blik op wielen.
Jeetje, de Sea Arosa inderdaad. Die is echt compleet uit het straatbeeld verdwenen volgens mij, echt al jaren niet meer gezien. Was altijd wel een guitig leuk autootje.
Ooit had een medewerker van Renault Amsterdam een Renault Express uit de jaren 90 en had daar een blok van een Clio 16V ingelepeld mooi blauw race kleurtje erop met Clio Williams velgen, levensgevaarlijk snel maar oh zo gaaf.
Ik heb zelf een Caddy origineel geleverd met een Touran front, dat zie je ook niet veel.
Maar de rest laat ik maar zoals hij is, alles wat je er aan verspijkert ben je kwijt. Ik ben bang dat de verkoper dat ook gaat merken.
@ronaldotour: ligt eraan welk Touran-front, zowel de eerste ‘nieuwe’ Caddy uit 2004-2005 had een vrijwel identiek front aan de Touran, ook de tweede facelift van de Touran (2012) had een vrijwel identiek front aan de toenmalige Caddy. Enkel de facelift ertussen met de ‘Polo 9N3-koplampen’ is overgeslagen. Maar natuurlijk wel makkelijk aan te brengen want de hard points zijn gelijk.
laatst een filmpje op jijbuis gezien met een caddy en een tt swap… ook grappig, maar met build video zou ik het minder eng vinden.
Bij de VR6 had men t altijd over 174pk, 175pk leest niet prettig, zorgt voor een lichte kortsluiting bovenin
Precies dat! 128 kw en 174 pk!
Ik had Loek daar van de week in een ander artikel over de VR6 al op geattendeerd, daar vond hij het blijkbaar overbodige informatie daar hij er niks mee deed.
Ze zijn bij Autoblog niet zo blij met mensen die dingen opmerken en dat delen, vooral WillemE trok dat slecht. Dat is de reden dat ik een kinderachtige moderatie status achter mijn naam heb staan…
@poulusma: volgens mij heb ik al je suggesties verwerkt in het artikel. Daarna vind ik het vaak niet zo relevant om die comment te laten staan, beetje onnodig.
Verder kan ik best tegen kritiek, ik ken helaas niet de hele auto-encyclopedie van A tot Z, ik ben helaas niet perfect. Als je een suggestie hebt, vind ik alleen maar fijn.
Gaat mij meer om de manier waarop je het brengt. Ik zie tegenwoordig veel persoonlijke aantijgingen rondom ‘je snapt er niks van’ of ‘je bent Autoblog-schrijver onwaardig’ vanwege één kleine onjuistheid. Daar kan ik dus echt helemaal niks mee, helemaal als onder dat onnodige venijn niet eens de reden waarom verwerkt staat.
Jouw aannames over hoe wij kritiek ontvangen kloppen bijvoorbeeld ook niet helemaal, dus ik zal even kijken hoe het zit met de modlist.
@loek
Dat zie ik nu ook, toen mijn reactie weggehaald was stond er in ieder geval nog in het artikel dat de VR6 175 pk had. Misschien heeft de site er nog even tijd voor nodig gehad om dat bij te werken oid. Waarom je dat soort reacties weg haalt snap ik ook niet, het is toch juist mooi dat er mensen een klein handje meehelpen om de informatie in de artikelen juist te krijgen?
Niemand verwacht btw van je dat je alle auto encyclopedieën kent, die kennis is voor heel weinig mensen weggelegd. We hebben het allemaal weleens bij het verkeerde eind toch? Ik kan me ook helemaal niet herinneren dat ik het op de persoon heb gespeeld in die reactie, maar dat zal misschien een andere interpretatie zijn.
Ik kijk graag op jullie site, en ben dan ook vaak meerdere keren per dag hier te vinden. Dus dan is het leuk als je reacties meteen online komen ipv een tijd later omdag ernaar gekeken dient te worden.
Voor nu vooral nog fijne feestdagen ;-)